آشنایی با انواع سبک های معماری 20 سبک معماری شاخص جهان مجـله آمـوزشی آمـوزال

پس از ارزیابی الگوی سیرکولاسیون موجود که بازدیدکنندگان را به جای جای موزه هدایت می کرد مشخص شد که در سال اول موزه دو برابر مقدار پیش بینی شده بازدید کننده داشت. بدون این طرح سیرکولاسیون، ساختمان قطعاً کارایی موجودش را نمی داشت و احتمالاً میلیون ها بازدید کننده را ناامید می کرد. جیواوباتا در بحث پیرامون طرح پیشنهادی اش برای موزه هوا فضا در واشنگتن بر اهمیت داشتن این مطلب که در پروژه های معظم، حل کردن کدام مسأله اساسی تر است تأکید می کند.

ساختمان پایدار تبدیل به یک مفهوم همه گیر شده‌است و تأثیر عمیقی بر معماری گذاشته‌است. بسیاری از توسعه دهندگان تحصیل کرده امروزی، که در تأمین مالی ساخت ساختمان‌ها شرکت دارند، به جای راه حل‌های هزینه محور فوری، راه حل‌های طراحی دوستدار محیط زیست و پایدار را تشویق می‌کنند. مثال‌های عمده آن استفاده از طراحی سامانه غیرفعال خورشیدی، طراحی‌های پشت بام سبز، استفاده از مواد زیست تخریب پذیر، و توجه بیشتر به مصرف انرژی ساختمان‌ها می‌باشد. این جابجایی عمده در معماری باعث شده تا در دانشکده‌های معماری به موضوع محیط زیست بیشتر پرداخته شود.

  • معماران بسیار بیشتر از طراحی ساختمان‌ها یا کل اجتماعات وظیفه بزرگتری را بر عهده دارند.
  • بررسی آثار معماری در دوره های مختلف تاریخی در دانشگاه مطرح می شود و علاقه مندی و شناخت دوره های تاریخی می تواند کمک کننده باشد.
  • در سبک معماری آرت دکو از نقوش هندسی بسیار استفاده می‌گردید، در نماها از کروم استفاده می‌شد و رنگ‌های زنده کاربرد فراوانی در این سبک داشت.
  • تأکید زیاد بر این جان مایه ها و ریشه های اصلی، برخلاف یک نگرش فلسفی دیگر، درباره خلاقیت در معماری است که اتفاقاً در قرن بیست هم طرفداران زیادی داشت.

با پیشرفت سبک معماری یونانی، بناهای این سبک از نظر تناسبات و تزئینات به سه دسته دوریک، یونیک و کورنتین تقسیم شدند. بنابراین هر موضوعی نیاز به صرف زمان دارد.مواجه کردن خودتان با انواع مختلف چالش های طراحی، باعث می شود ذهنتان باز شود و مهارت حل مسئلۀ شما بهبود یابد.این روشنفکری موجب افزایش خلاقیت شما می شود. نمونه تأثیر ایده آلها بر شکل گیری کانسپت را می توان در کار میس وندروهه مشاهده کرد. کانسپت ایده آل میس برای ساختمان عبارت است از فضایی بزرگ، باز و جدا نشده که او آن را فضای جهانی خواند و این فکر را برای هر پروژه ای که طراحی می کرد صحیح می دانست.

پروژه مجتمع مسکونی با کانسپت صندوق‌صدقات

در سبک بین‌الملل از مصالح مدرن مانند فولاد، شیشه و بتن استفاده می‌شود. پیش‌ساختگی، تولید انبوه، شفافیت و نمایان بودن سازه از دیگر ویژگی‌های این سبک است. میس‌وندروهه معمار معروف آلمانی‌آمریکایی از معماران شاخص این سبک است. سبک بروتالیسم به سطوح پرداخت‌نشده و زمخت نما و نمایش سازه و تاسیسات شناخته می‌شود.

دوره زمانی سبک باروک در معماری

انسان بوسیله معماری توانسته موارد بسیاری را ابراز کند، مواردی مانند عقاید شخصی، بومی، عقاید فرهنگی و بسیاری موارد دیگر. رفته رفته و با گذر زمان هر کدام از این نوع معماری‌ها به یک سبک تبدیل گردید و جای خود را در دنیای بزرگ معماری باز نمود. در 100 سال اخیر فرم‌های متعدد و البته نویی در معماری جهانی بوجود آمد که دید جهانیان را نسبت به معماری، فضاهای شهری و البته سبک زندگی تغییر داد. در ادامه مطلب ” آشنایی با سبک‌های معماری جهان” از استودیو معماری فرشید حسینی قصد داریم شما را به صورت اجمالی با سبک‌های معماری شاخص جهانی آشنا سازیم. رایج‌ترین راه شکل دادن به یک تصور یا مفهوم مقایسه است؛ مقایسۀ روابط عینی بین اشیا.

بیشترین استفاده از این سبک معماری در طراحی ساختمان‌ها از سال‌های ابتدایی قرن بیستم تا حدود دهه 1980 میلادی گردیده است. بناهایی که بر اساس سبک معماری رنسانس ساخته شده‌اند، عموما ستون‌هایی با همان شکل و شمایل معماری کلاسیک دارند، اما در بخش سنگ فرش‌ها و گنبدها تغییراتی داشته‌اند و در این زمینه‌ها بهبود یافته‌اند. هر جا بنایی را مشاهده نمودید که ستون‌های ضخیم و قطوری داشت و بدنه سازه هم گرد و دایره ای شکل بود، بدانید که این بنا با سبک معماری رومی وار ساخته شده است. اگر بنایی دیدید که گنبدهای فراوانی دارد و به جزئیات بسیار توجه شده و تجملات فراوانی هم در جزئیاتش به کار رفته است، شک نکنید سبک معماری آن بنا، معماری روم شرقی است.

این کتاب به عنوان تنها نوشته دربارهٔ معماری یونان و روم باستان از اعتبار والایی در میان معماران بهره‌مند بوده و برای قرن‌ها مأخذ اصلی بیش‌تر نظریه‌های معماری به‌شمار می‌رفته‌است. همچنین، شکل‌ها نیز دارای خصوصیت گویا و معنی دار نظام زیباشناختی خود هستند. در طراحی، این کیفیت‌های معنی دار شکل و رنگ می‌بایست با یکدیگر مطابقت داده شوند. رنگ‌ها نیروها و انرژی‌های درخشنده‌ای هستند که چه آگاه و چه ناخود آگاه روی ما اثر مثبت و منفی خواهند داشت.

در سبک معماری آرت دکو از نقوش هندسی بسیار استفاده می‌گردید، در نماها از کروم استفاده می‌شد و رنگ‌های زنده کاربرد فراوانی در این سبک داشت. تحقیق و پیروی از قوانین منطقه بندی، قوانین ساختمان سازی، مقررات شهری و سایر مقرراتی که روی پروژه معماری تاثیر می گذارند. سایت استوارسازان با 7 سال سابقه به دانشجویان و مهندسین عمران و معماری کمک می‌کند تا سریعتر نرم‌افزارهای مرتبط با رشته خود را آموزش ببینند و به یک فرد متخصص در رشته خود تبدیل شوند. و مصالح در معماری داخلی به کار برده می‌شوند که صرفاً از چوب نیستند بلکه از جنس چرم، پشم، کتان و …هستند. در عوض توجه به خط‌های صاف و تمیز و مستقیم از ویژگی‌های بارز سبک معماری ‌مدرن است.

پژوهش حاضر به شیوه‌ی آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‌ی آماری این پژوهش دانشجویان طرح 4 معماری دانشگاه آزاد واحد پرند بودند که شصت نفر از آن‌ها به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. رشته‌ معماری دارای‌ دو جنبه‌ هنری‌ و فنی‌ است‌ که طراحی‌، زیباشناسی‌ و نحوه‌ زیباکردن‌ حجم‌ها، نماها و پلان‌ها به‌ قسمت هنر و دروسی‌ مثل‌ سازه‌های‌ بتنی‌ و فلزی‌، مقاومت‌ مصالح‌، ایستایی‌، تأسیسات‌ مکانیکی‌ و الکتریکی‌ به‌ قسمت فنی‌ این‌ رشته‌ ارتباط دارد. لازم به ذکر است که دروس‌ هنری‌ اهمیت‌ بیشتری‌ دارند و دروس‌ علمی‌ و فنی‌ در راستای‌ این دروس‌ هستند. مثلا معمار در طراحی‌ خانه‌ باید فضای‌ آرامش‌بخشی‌ را ایجاد کند تا باعث‌ اضطراب‌، خستگی‌ و دلتنگی‌ نگردد.

نگرش کانسپت ذاتی بر این عقیده استوار است که هر معمار باید خلاقیت‌های ذهنی و ذهنیت خاص خود خلق کند. یک مثال از کانسپت ذاتی، آثار جان پورتمن است در خلق هتل‌های مربع شکل با فضای دراماتیک هستند. لابی‌های چند طبقه هتل‌های او، به ویژه در هتل هایت سانفرانسیسکو در اصل مکان‌هایی عمومی هستند که هم متعلق به هتل و هم متعلق به شهر هستند. تهیه گزارش مختصر و بعد از آن تعیین یک استراتژی مناسب برای هر پروژه، مستلزم جمع‌آوری یک سری اطلاعات است. اطلاعاتی نظیر شرایط پروژۀ مورد نظر و وضعیت آن نسبت به سایر پروژه‌ها، آگاهی از شرایط آب و هوایی و غیره. هرقدر این طلاعات جمع آوری شده کامل‌تر باشد، مراحل بعدی بهتر پیش خواهد رفت.