طراحی معماری، فرایند و خدمات طراحی معماری ساختمان گروه مهندسی معماری و ساخت ماتیار

ایدههایی که اگر چه ظاهراً بی معنی و بی ارتباط و گاهی موهومی به نظر آیند ولی در واقع مرحله آغازین اهمیت روند تحلیل مسائل را می سازند. در معماری هم گاهی عناصر یک کانسپت ایده آل را به هیچ عنوان نمی توان در یکجا جمع کرد، در این صورت شاید استفاده از تصورات برای رسیدن به کانسپت به عنوان تکنیکی اساسی برای شکل دادن کانسپت و البته در نتیجه عدم تجربه کافی در طراحی و کانسپت سازی ضروری باشد. هدف، تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان، عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، برنامه فیزیکی طرح، خواسته کارفرما، مقیاس و تناسبات، بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا، ابعاد انسانی و فضاهای معماری (حرایم) و الزامات تأسیساتی از عوامل موثر بر کانسپت در طراحی هستند. ایده ها تفکراتی معین و غیر آنالیزوارانه هستند که از مشاهدات مدارک و اندیشه برای ما حاصل می شوند. در معماری، ایده ها شامل مسائل مختلفی می شوند مانند چگونگی جهت گیری ساختمان ها، جانمایی یک آشپزخانه در یک واحد، روش های بهره گیری از جریان طبیعی هوا، ارزش انرژی و حفظ و صرفه جویی در آن، اهمیت مصالح، دوام، تعامل بین اجسام، مناسبترین راه های برقراری ترتیب فضایی و یا چیزهایی از این قبیل. در نهایت می توان گفت ساختمان و طراحی معماری آن، شامل بسیاری تصمیمات کوچک و بزرگ است و طبیعتا کسب مهارت و ارتقا آن در جهت تولید ایده ها و کانسپت هایی که توانایی پاسخگویی به این گسترده وسیع را داشته باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  • چنین فضایی برای بناهایی چون اتحادیه های دانشجویی، کتابخانه ها، ساختمان های آموزشی بسیار مناسب بودند، ایده آل ها می توانند تأثیر مثبت زیادی داشته باشند و اگر معماران در پروژه ها به آنها رجوع نکنند و از آنها در شکل دادن کانسپت ها بهره نگیرند در واقع کار را سخت تر کرده اند.
  • در ساختمانهای قدیمی حتی برای استفاده از نور خورشید و یا عدم استفاده از آن در فصول مختلف به بخشهای تابستان نشین و زمستان نشین نقل مکان می کردند.
  • بخش کوچکتری از افراد، این توانایی را دارند تا با استفاده از سینکتیک و یا سایر روشهای تولید اندیشه، به ارائه ایده های متنوع برای مسائل بپردازند.

لویی کان در مورد کانسپت طراحی اش در ساختمان تحقیقات پزشکی دانشگاه پنسیلواینا اظهار می کند که در چند مورد مختلف، از مقایسه ها استفاده کرده است. او توضیح می دهد که محققین برقراری ارتباط و مشارکت فکری از نیازهای اساسی به شمار می رود، بنابراین اولین مرکز تحقیقاتی را با جایی برای گردهمایی ملاقات و آگاهی از فعالیت های یکدیگر مقایسه کرد. فرانک لویی رایت، نمونه خوبی از معمارانی است که همواره ایده های زیادی برای اجرای کارها داشته اند.

فراخوان سومین جایزه‌ی ملی مرمت و احیا 1401

هر ساختمانی در واقع پاسخی است به آنچه برایش اندیشیده شده و فضای آن مشخص کننده جایگاه انسان هاست. ۱۰ نکتۀ مهم برای شروع طراحی معماریاجازه دهید دستانتان کار را انجام دهند. بهترین نماهای کلاسیک دنیا برای سالهای بسیار دوری هستند.معماری هنر قصه گفتن است و معماران قصه گوی ما هستند.

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

براساس نتایج پژوهش، با مقایسه روش های طراحی در ارتباط با عوامل اثرگذار در طراحی معماری این ساختمان ها، روش های طراحی نظام مند و منطقی-مرکب روش های مطلوب تری جهت طراحی ارزیابی گردیده اند. از سوی دیگر، علی رغم ماهیت عملکردی و اقتصادی کاملا غالب در ساختمان های صنعتی و تأثیرپذیری تمام عوامل از فرآیند تولید، این معیارها اختلاف معناداری با عوامل امنیتی-ایمنی، زیست محیطی و انسانی، برخلاف آنچه در مورد عوامل زیبایی شناسی و معنایی دیده می شود، ندارند. مجله معماری وساختمان با محوریت همکاری موثر با معماران و هنرمندان داخلی و خارجی پا به عرصه وجود نهاده است در عین تاکید بر حفظ مبانی فکری و نگاه انتقادی خویش ، همواره به سایر محورهای فکری موثر در حوزه های مختلف معماری احترام گذارده و هرگز خود را تنها پیام آور این عرصه نمی داند . و ضمن پایبندی به اخلاق حرفه ای، از هرگونه تضارب آراء و افکار استقبال می نماید . تجربه سال های پشت سر نهاده شده به ما آموخته است که بهترین راه برای داشتن یک جامعه حرفه ای بالنده ، در نظر گرفتن حق بیان برای کلیه سلیقه ها و روش هاست .

بخشی از عوامل تاثیر گزار بر کیفیت زندگی انسانها از طریق طراحی درست معماری ساختمان و چیدمان تجهیزات داخلی و تاسیسات قابل حصول هستند و با رعایت استانداردها وبهره گیری از مصالح مناسب می توان بدان دست یافت . تقریباً نیمی از عمر ما در محیط کار و بیش از آن در خانه به استراحت ، خواب ، مطالعه ، تهیه غذا ، انجام سایرکارهای روزمره و گذران اوقات فراغت طی می‌شود. اگر آن را دوست داشته باشیم نفس کار به بزرگترین تفریح و مایه لذت ما بدل خواهد شد. کسی که محلی را برای سکونت یا کار مهیا می کند می بایست آن را بر پایه تمایلات و تأمین شادابی و نشاط انسان طراحی و اجرا نماید. حال اگر در فضایی کار کنیم که به جای تقویت ، موجب کاهش روحیه و پتانسیلهایمان گردد یا در خانه ای زندگی کنیم که احساسات و عواطف ما را تحریک نکند ، به هیچ هیجان و شعفی دست نیابیم ، آن دفترکار یا خانه تنها یک چهاردیواری است. همیشه در مورد خانه های سنتی حسی نوستالژیک وجود دارد و خانه های کولونیال از جمله خانه هایی هستند که با نمای کلاسیک خود زیبایی را به تصویر می کشند.

معماری مدرن از ابتدای قرن بیستم بر اساس استفاده منطقی از مصالح ساختمانی و تکنولوژی مدرن آغاز شد.این ایده با توجه به خطوط، اشکال اساسی، و فرم ایجاد شده است. بنابراین اشکال ساده، مستطیل شکل، فرم های هندسی و عناصر خطی ویژگی های اصلی معماری نمای مدرن را تشکیل می دهند. طراحی نمای ساختمان بسیار مهم است، زیرا وقتی مردم درباره یک ساختمان نظر می دهند، این کار را با قضاوت در مورد نما انجام می دهند. با این حال، نما فقط یک چهره زیبا نیست ، بلکه یک عنصر حیاتی از یک ساختمان موفق است که زیبایی و عملکرد آن را تعیین می کند.طراحی و اجرای نمای ساختمان که حدود 25 درصد از هزینه کلی ساخت و ساز را تشکیل می دهد، یک عنصر بالقوه پرخطر در تحویل موفق ساختمان است.در… ین مرحله معمولا زمانی است که مشتریان ما احساس می کنند پروژه به مرحله اجرا در می آید و امکان دیدن خود در فضای جدید وجود دارد. تا پایان مرحله توسعه طراحی، نمای بیرونی ساختمان به طور کامل طراحی می شود، چیدمان داخلی تکمیل می شود، ابعاد تمام فضاها نهایی می شود و اکثر مصالح انتخاب می شوند.