یازده پروژه کلیدی توسط معمار ژاپنی آراتا ایزوزاکی


آراتا ایزوزاکی، معمار برنده جایزه معماری پریتزکر، که اوایل این هفته درگذشت، یکی از تاثیرگذارترین معماران ژاپنی پس از جنگ بود. در اینجا 11 پروژه کلیدی او آورده شده است.

ایزوزاکی که مسئول طراحی بیش از 100 ساختمان در طول شش دهه فعالیت حرفه ای خود بود، در خانه خود در اوکیناوا در سن 91 سالگی درگذشت.

او چهل و ششمین دریافت کننده جایزه برجسته معماری پریتزکر در سال 2019 بود، همچنین مدال طلای RIBA در سال 1986 و Leone d’Oro را در بینال معماری ونیز در سال 1996 به دست آورد.

او توسط هیئت داوران جایزه پریتزکر به ،وان “یک معمار همه کاره، تاثیرگذار و واقعا بین المللی” توصیف شد.

برای جزئیات 11 پروژه برجسته ایزوزاکی به ادامه مطلب مراجعه کنید:


کتابخانه است، اویتا
ع، یاسوهیرو ایشیموتو

کتابخانه است، اویتا، اویتا، ژاپن، 1966

یکی از برجسته ترین کارهای اولیه او که اندکی پس از تأسیس استودیوی خود در سال 1963 تکمیل شد، کتابخانه است، اویتا ،اصری از بروتالیسم ژاپنی و متابولیسم را با هم ،یب کرد.

این ساختمان بتن آرمه که در شهر زادگاه ایزوزاکی در اویتا ساخته شد، با ساختار ،تی با تیرهای لوله‌ای معلق طراحی شده بود که امکان گسترش سازه را فراهم می‌کرد.


کتابخانه مرکزی کیتاکیوشو
ع، یاسوهیرو ایشیموتو

کتابخانه مرکزی کیتاکیوشو، فوکوکا، ژاپن، 1974

کتابخانه مرکزی کیتاکیوشو که برای قرار دادن کتابخانه، موزه تاریخی و مرکز سمعی و بصری طراحی شده است، شامل دو سازه طاق‌دار بشکه‌ای است که بالای آن سقف‌های صفحه‌ای مسی است.

دنده‌های بتنی سازه‌های طاق‌دار بشکه‌ای در سراسر فضای داخلی منحنی ساختمان نمایان می‌شوند.


MOMA Gunma اثر آراتا ایزوزاکی
ع، از یاسوهیرو ایشیموتو

موزه هنر مدرن گونما، ژاپن، 1974

موزه هنر مدرن گونما که یکی از شاهکارهای ایزوزاکی به حساب می‌آید، با حداقل زیبایی شناسی طراحی شد تا از رقابت معماری با نمایشگاه‌ها جلوگیری کند.

از چیدمان مکعب هایی تشکیل شده بود که با هم ،یب شده و یک بلوک مستطیلی بزرگ با بال های بیرون زده را تشکیل می دادند. ایزوزاکی برای افزودن یک ،د در سال 1994 به پروژه بازگشت.


موزه معاصر Ar

موزه هنرهای معاصر، لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا، 1986

اولین کمیسیون بزرگ ایزوزاکی در خارج از کشور، محل مرکز شهر برای موزه هنرهای معاصر در لس آنجلس، به کمیسیون های بین المللی متعددی منجر شد.

این ساختمان ماسه‌سنگ که از معماری ک،یک و فرهنگ پاپ لس‌آنجلس برخوردار است، اشکال هندسی مشخصی دارد و گا،ی‌های اصلی آن در زیر حیاط مرکزی قرار دارند و با نورگیرهای هرمی روشن می‌شوند.


Palau Sant Jordi اثر آراتا ایزوزاکی

Palau Sant Jordi، اسپ،ا، 1992

مرکز ورزشی Palau Sant Jordi که برای بازی های المپیک تابست، 1992 بارسلون تکمیل شد، یکی از شناخته شده ترین ساختمان های بین المللی ایزوزاکی است.

این سالن 17000 نفری با سقف گنبدی شکل پوشیده شده است که از طاق های سنتی کاتالان خبر داده شده و با مصالح محلی از جمله آجر، کاشی، روی و تراورتن به پایان رسیده است.


Domus: The House of Man اثر آراتا ایزوزاکی

موزه دوموس، اسپ،ا، 1995

Domus که قبلا به ،وان خانه انسان شناخته می شد، یک موزه علمی است که توسط ایزوزاکی و با همکاری سزار پورتلا طراحی شده است.

این ساختمان دارای دیوارهای گر،تی بزرگ و یک نمای منحنی منفرد متشکل از 6600 کاشی تخته سنگی است که مجموعه ای از فضاهای نمایشگاهی را در بر می گیرد که بر روی سکوهای متصل شده توسط رمپ ها قرار گرفته اند.


تالار صدمین سالگرد نارا اثر آراتا ایزوزاکی

سالن صدمین سالگرد نارا، ژاپن، 1999

برنده مسابقه بین المللی که در سال 1992 برگزار شد، این فضای رویدادهای چند منظوره برای جشن های صدمین سالگرد به رسمیت شناختن نارا به ،وان یک شهر رسمی تکمیل شد.

این ساختمان با نمای انحنای غول‌پیکر و نمای کاشی‌های سرامیکی روی و خا،تری، که به سقف‌های معبد تودایجی شهر اشاره دارد، متمایز است.


سرامیک پارک مینو اثر آراتا ایزوزاکی

سرامیک پارک مینو، ژاپن، 2002

پل عابر پیاده ای که با سقف بتنی پوشیده شده حاوی تکه های سفال ش،ته به میدان بزرگ روی پشت بام در سرامیک پارک مینو باز می شود.

ایزوزاکی برای تقلید از انواع خاک رس موجود در استان گیفو، سنگ های رنگی متفاوتی را برای ردیف ، نمای بیرونی موزه و ساختمان های مجاور انتخاب کرد.


آرک نوا توسط آراتا ایزوزاکی و آنیش کاپور
ع، از ایوان بان

آرک نوا، ژاپن، 2013

ایزوزاکی با هنرمندی به نام آنیش کاپور برای ایجاد این سالن کنسرت سیار بادی کار کرد که برای گشت و گذار در مناطق آسیب دیده از ز،له و سونامی بزرگ در سال 2011 ساخته شد.

این یک مکان اجرای 500 صندلی بود و از یک غشای پ،تیکی کشسان ساخته شده بود که می‌توانست به سرعت باد یا جدا شود تا به مکان جدید منتقل شود.


مرکز همایش ملی قطر توسط آراتا ایزوزاکی

مرکز همایش ملی قطر، قطر، 2013

ستون‌های درخت‌مانند غول‌پیکر از سقف آویزان مرکز همایش ملی قطر پشتیب، می‌کنند که ایزوزاکی آن را به ،وان اشاره به درخت مقدس اسلامی سیدرات المنتهی طراحی کرده است.

این ستون ها در مقابل نماهای شیشه ای مستطیل شکل بزرگ ساختمان قرار دارند که بزرگترین مرکز نمایشگاهی خاورمیانه را در بر می گیرد و در سه سالن اصلی آن تا 7000 نفر را در خود جای می دهد.


تالار سمفونی شانگهای اثر آراتا ایزوزاکی
ع، از چن هائو

تالار سمفونی شانگهای، چین، 2014

این سالن کنسرت معتبر توسط ایزوزاکی با همکاری آ،تیک یاسوهیسا تویوتا به ،وان خانه جدید ار،تر سمفونیک شانگهای طراحی شده است.

سالن کنسرت 1200 نفری در ساختم، به شکل زین قرار گرفته که با آجرهای سفالی پوشیده شده است. این سازه روی چشمه‌های غول‌پیکر قرار دارد که آن را از سیستم متروی زیر محافظت می‌کند.

عکاسی توسط هیسائو سوزوکی انجام شده است مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد.

نسخه ای از این مقاله در ابتدا در سال 2019 به نشانه برنده شدن جایزه معماری Pritzker Isozaki منتشر شد.


منبع: https://www.dezeen.com/2022/12/31/arata-isozaki-key-projects/