فاستر + شرکا برای طراحی فرودگاه بین المللی ملک سلمان در عربستان سعودی


استودیوی معماری بریت،ایی Foster + Partners در حال طراحی فرودگاه بین المللی ملک سلمان در ریاض با شش باند است که قرار است به یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان تبدیل شود.

فرودگاه بین المللی ملک سلمان که به نام پادشاه ،ستان سعودی سلمان بن عبدالعزیز آل سعود نامگذاری شده است توسط فاستر + شرکا و پایانه های موجود را که به نام پادشاه سابق خالد بن عبدالعزیز آل سعود نامگذاری شده اند، در خود جای دهد.

هواپیما روبروی فرودگاه
این فرودگاه دارای شش باند موازی خواهد بود

در کنار فرودگاه بین المللی ملک سلمان که انتظار می رود تا سال 2030 بالغ بر 120 میلیون مسافر را به ،وان یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان در خود جای دهد، Foster + Partners همچنین در حال طراحی 12 کیلومتر مربع امکانات مس، و تفریحی، فروشگاه های ،ده فروشی و تسهیلات پشتیب، فرودگاه است.

پیش بینی می شود تا سال 2050 ظرفیت مسافر به 185 میلیون مسافر با ظرفیت پردازش 3.5 میلیون تن بار افزایش یابد.

مردی پشت میز روبروی پنجره مشرف به فرودگاه نشسته است
انرژی آن از انرژی های تجدید پذیر تامین خواهد شد

رئیس استودیو لوک فا، Foster + Partners گفت: «با نگاه به آینده، فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان جدید، ترمینال سنتی را به‌،وان یک حلقه واحد که توسط ورودی‌های متعدد ارائه می‌شود، دوباره به تصویر می‌کشد.

ترمینال بسیار جایگاه خود را دارد و مسافران را با ،اصر طبیعی، نور معتدل و امکانات پیشرفته به تجربیات حسی شهر متصل می کند.

این استودیو گفت که این فرودگاه به ،وان یک مرکز لجستیک جه، عمل خواهد کرد، حمل و نقل، تجارت و گردشگری را تحریک می کند و به ،وان پلی است که شرق را به غرب متصل می کند.

به گفته این استودیو، این طراحی هویت ریاض و فرهنگ ،ستان سعودی را در نظر می گیرد تا “تجربه ای منحصر به فرد سفر” ایجاد کند، در حالی که گواهینامه LEED Platinum را نیز دریافت می کند.

این امر با تامین انرژی فرودگاه با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و گنجاندن “ابتکارات سبز پیشرفته” در طراحی آن انجام خواهد شد.

درختان سبز در فرودگاه ریاض
این فرودگاه برای ،ب گواهینامه LEED پلاتین برنامه ریزی شده است

فرودگاه بین المللی ملک سلمان سومین فرودگاهی است که توسط Foster + Partners در ،ستان سعودی طراحی شده است. ساخت و ساز در فرودگاه بین المللی دریای سرخ که “الهام گرفته از رنگ ها و بافت های چشم انداز بیابان” بود، آغاز شده است.

این استودیو همچنین در حال طراحی یک ترمینال فرودگاه خصوصی و برج کنترل برای Amaala، یک استراحتگاه مجلل در ساحل دریای سرخ است، که منجر به ،وج Foster + Partners از جنبش Architects Declare، که یکی از امضاکنندگان آن بود، شد.

گروه فعال Cimate Architects Climate Action Network از استودیو خواسته بود یا از فرودگاه Amaala که منحصراً به فرودگاه لو، سرویس می‌دهد خارج شود یا از گروه اقدام Architects Declare تغییرات اقلیمی خارج شود.

فضای داخلی فرودگاه بین المللی ملک سلمان توسط فاستر + شرکا
فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان سومین فرودگاهی است که Foster + Partners در ،ستان سعودی طراحی می‌کند

این استودیو همچنین در حال طراحی چندین طرح با هدف ایجاد گردشگری در ،ستان سعودی است که از جمله آنها می‌توان به هتل ساوث دنز و یک هتل حلقه‌ای شکل روی پایه‌ها به ،وان بخشی از پروژه دریای سرخ در سواحل غربی این کشور اشاره کرد.

پروژه های قبلی طراحی شده توسط این استودیو در کشور شامل چهار ایستگاه راه آهن سریع السیر در مکه، مدینه، جده و شهر اقتصادی ملک عبدالله است.


منبع: https://www.dezeen.com/2022/11/30/foster-partners-king-salman-international-airport-saudi-arabia/