طراحی ساختمان های اداری طراحی داخلی طراحی پلان طراحی نما راژه

فضای مورد نیاز برای کارمندان در حالت نشسته یا ایستاده ، مبنایی برای محاسبه ی حداقل فاتصله بین میزها و میز تحریرها است (حداقل فاصله مطلوب ۱۰ متر) صندلیها باید قابل تنظیم چرخدار و مبله و مجهز به پشتی تکیه دادن باشند. دفاتر بایگانی ، آرشیو و کارتهای اطلاعات مربوط به دانشگاهها و … را می توان در کمدهای بدون پهلو که معمولاً از جنس استیل و در ابعاد استاندارد ساخته می شوند قرار داد. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت… هر یک از آن‌ها ویژگی های منحصربه فرد خود را دارند و با توجه به کاربری و فضای مورد نظر از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از ویژگی های مهمی که این نوع پارتیشن‌ها دارند، مقاومت آن‌ها است.

گروه معماری راژه با درک این پیشتازی معماری و نقش بی بدیل هویتی اش گام در راهی نهاده که فردایی بس روشن در انتظار آن است . این حائل ها می توانند امکان ایجاد قفسه بندی، کابل کشی را برای سیستم روشنایی و برق را فراهم نمایند. معمولا ارتفاع این حائل ها ۸۰ تا ۱۸۰ سانتی متر است که بستگی به میزان خصوصی بودن محیط دارد.

  • یکی از خلاقانه‌ترین طراحی‌ها استفاده از نمایی بدون پنجره است، در زیر طرحی از ساختمانی که هم نور داخلی را با استفاده از زاویه قرارگیری بلوک‌ها تامین کرده و هم پوششی یکدست و بی‌روزنه از نگاه فرد بیرونی دارد،‌ می‌بینید.
  • یکی از مهم ترین نکات توجه به نور در طراحی یک محیط کار و حتی یک ساختمان مسکونی است.
  • لامپ‌های ال ای دی، وال واشرها، جت‌لایت‌ها، لامپ‌های زمینی و چراغ‌های دکوراتیو از تجهیزاتی هستند که برای طراحی نمای ساختمان اداری به کار می‌روند.
  • تضاد جذاب بین شفافیت و سختی این دو ماده، با شخصیت اداری ساختمان هماهنگی دارد.

بسته به نیاز یک اداره این بخش به چندین دفتر کوچک‌تر تقسیم می‌شود. یا در قالب یک کارگاه گروهی طراحی می شود که فقط بخش منشی آن مجزا است، بقیه قسمت ‌ها به‌ صورت چند منظوره کاربرد دارند. در دنیای کنونی افراد به‌ منظور انجام امور کسب‌ و کار خود، بیشتر عمرشان را در ادارات می‌گذارند.

جهت و اندازه ابعاد ساختمان های اداری

و این امر به طور فزاینده ای در خواسته های مفرط ارباب رجوع منعکس می شود. اما طراحی غیر اصولی یک ساختمان سبز نه تنها توان کاهش مصرف انرژی را در پی نداشته است. بلکه موجب اتلاف هزینه چه در زمان ساخت و چه در طول بهره بردای خواهد شد. ساختمان های اکوتک برای دستیابی به محیطی سازگار و پایدار به منظور هماهنگ سازی اکولوژی و تکنولوژی پا به عرصه ی ظهور گذاشته اند.

این فضای خالی نه تنها ورودی اصلی را تشکیل می دهد، بلکه نور و دید واحدهای مرکزی را نیز فراهم می کند. این مورفولوژی جدید سطح ساختمان در تماس با شهر را افزایش می دهد و افراد را از طریق ورودی خوشایند ایجاد شده به منطقه اداری متصل می کند. بررسی ها نشان داده که بازدهی یک درصدی در ساعت های کاری کارکنان یک ساختمان اداری سبز، در نمونه هایی مانند ساختمان هلیکون شپارد 1 و یا ساختمان های اداری بریندلی، برابر یک سال مصرف انرژی آن بنا بوده است. کارکنان اداره سبز اوقات کمتری را با تنظیم دمای محیط کار خود تلف می کنند و مشکلات روانی و پریشانی، کمتر بر بازدهی آنان می افزاید. ممانعت از ورود صدا، شامل صداهای داخلی و اصوات خارجی، به‌ صورت هم ‌زمان می‌شود. همان‌قدر که عدم انتشار صدا در فضای داخلی و توسط کارمندان و مراجعین مهم بوده و در زمان تقسیم‌بندی فضاها در طراحی ساختمان اداری باید لحاظ شود.

تازه ترین مطالب

به لحاظ کاربری ایجاد نمای جذاب و به لحاظ قرارگیری در بافت مسکونی، حس آرامش از اولویت‌های طراحی بوده است. عرض کم معبر اصلی بنا و محدودیت عمق دید، ما را برآن داشت تا ساختمان را به سمت خیابان شریعتی متمرکز کنیم. نمای شمالی ساختمان با تاکید بر محور ورودی در مرکز فرو رفته و نما را به دو بخش تقسیم کرده است. این گشایش شامل ورودی لابی و پارکینگ در همکف و بالکن‌های طبقات می‌باشد.

در این فضاها میزها و فضاهایی نیز برای استفاده کنندگان از کتابها و منابع و هم چنین کارکنان کتابخانه بایستی در نظر گرفته شود. در فضای ساختمان های اداری کتابخانه و مرکز اسناد برای امور تحقیقاتی به منزله سیستم مغزی آن است که می تواند به صورت مرکز اطلاعات و ذخیره سازی الکترونیکی نیز باشد. اندازه اتاق های تیمی یا گروهی بستگی به تعداد افراد استفاده کننده، ترکیب بندی مبلمان و تجهیزات و نوع فضاهای ملاقات و گردهمایی دارد. به طور کلی ساختمان های اداری دارای فضاهای اصلی، فضاهای پشتیبانی، خدمات و مسیرهای گردش میباشند. در حال حاضر، مقرراتی در خصوص ساختمان های اداری استاندارد وجود دارد.

این فواید و خطرات چه سازنده ساختمان سبز از بخش خصوصی باشد و چه از بخش دولتی قابل استعمال می باشد. در مشاغلی که به تمرکز زیاد حین کار نیازی نبوده یا متصدیان امور باید دائماً با هم در ارتباط بصری و کلامی باشند. در این صورت دفتر کار باز پیشنهاد معقولی است که می‌تواند تعدادی بیشتر از حتی 10 نفر را در خود جای دهد. برای یک ساختمان با مساحت بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع، آسانسورهای مجزای کالا و مواد ضروری است.

طراحان نیز در این راستا می‌توانند تمام جنبه‌های مربوط به طراحی ساختمان اداری را با در نظر گرفتن تفاوت ساختمان اداری و واحد اداری تحت تأثیر قرار دهند. طراحی ساختمان اداری کارخانه ها معمولاً از قرارگرفتن در عملکرد اصلی خط تولید و ساختمان اداری در کنار یکدیگر تعریف می شوند. در ایران عمدتاً ساختمان خط تولید از قبل طراحی شده و از طراح انتظار می رود که ساختمان اداری فاخری به سوله های قبلاً ساخته شده، اضافه کند.