طراحی ساختمان اداری طراحی داخلی ساختمان اداری طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان اداری-دنیای معماری

تفاوت ساختمان اداری و واحد اداری هم به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که تنها با کمک گرفتن از خبرگان این بخش می‌توان به توزیع مناسب فضای داخلی و کلی یک ساختمان اداری اقدام نمود. این‌ها از اصول اولیه طراحی پلان ساختمان اداری هستند که باید به آن‌ها توجه نمود. همچنین محل قرارگرفتن بخش‌های مختلف در کنار هم باید منطقی و اصولی باشد. مثلاً جایی همانند آشپزخانه یا غذاخوری که ممکن است در مواقعی دارای ازدحام باشد یا بوی زیادی از غذاهای مختلف در آن وجود داشته باشد در کنار دفتر مدیریت یا یک اتاق کنفرانس که فضایی رسمی و مهم است، قرار نمی‌گیرد.

  • سابقه ی احداث ساختمان های مرتفع در ایران به اواخر دهه 40 خورشیدی برای ساخت مجتمع های مسکونی در شهر تهران بازمی گردد.
  • فضای مورد نیاز برای کارمندان در حالت نشسته یا ایستاده ، مبنایی برای محاسبه ی حداقل فاتصله بین میزها و میز تحریرها است (حداقل فاصله مطلوب ۱۰ متر) صندلیها باید قابل تنظیم چرخدار و مبله و مجهز به پشتی تکیه دادن باشند.
  • چنین بنایی نشان دهنده تجمع ایده ها بوده و تصویری از تفکرات روشن سازندگان و نیروی کاری ماهر مشغول به کار در آن می باشد.
  • اگر خودتان یک واحد فلت را پارتیشن بندی می کنید، باید به سایز فضاهایی که به واحدهای مختلف اختصاص می دهید توجه داشته باشید.
  • حیاط های اندرونی اغلب در ساختمان با پلان عمیق، جهت نفوذ نور طبیعی به مرکز ساختمان به کار گرفته می شوند.

در طراحی ساختمان اداری کارخانه توکارنگ نیز کارخانه تولید رنگ ورق های مجتمع فولاد مجاور جاده اصفهان شهرضا است، سه دهنه سوله به عنوان خط تولید کارخانه قبلاً پیش بینی شده بود. لذا سعی معماران پروژه “احسان حسینی و الهام گرامی زاده نایینی” بر این بود تا با تعریف احجام اداری و خدماتی در کنار آن و ترکیب دو عملکرد اداری و صنعتی از لحاظ فرم، عملکرد و استراکچر، گونه ای متفاوتی از ساختمان های اداری، صنعتی ارائه دهند. ایستگاه های کاری یک ساختمان اداری به صورت میانگین تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد اوقات پر هستند در حالی که هزینه های سنگینی برای اجاره محل ، تهویه، نگهداری و نظافت آنها می شود.

ساختمانی که دارای طرح مطلوبی می‌باشد کارایی کارمندان را بهبود می‌دهد و هم چنین یک ساختمان اداری مناسب بایستی جهت پیش بینی‌های آینده انعطاف پذیری لازم را داشته باشد. چون سازما نها، ساختمان‌هایی را می‌طلبند که تغییر در تعداد کارکنان و انجام وظایف آنها را بتوان به آسانی تغییر داد و قسمت‌های ساختمانی عملکردهای مختلف خود را جوابگو باشند. مکانی است که میزهای کاری توسط پارتیشن های کوتاه(ارتفاع ۳۶-۳۰ اینچ) تقسیم بندی شدند یا مکانی است که هیچ پارتیشنی وجود ندارد و دید بصری واضح در فضا وجود دارد. هزینه ها حدود ۵۰ درصد (مبلمان، الکتریسیته، نورپردازی، مصالح) در طراحی فضای اداری باز نسبت به فضاهای اداری خصوصی کم تر است.

گاهی بازسازی فقط مختص دکوراسیون داخلی، تعمیر یا تغییر فضاهای داخلی است. در این زمان، لازم نیست اداره به‌صورت کامل تخلیه شود و عملیات مربوط به بازسازی و تعمیر ساختمان اداری می‌تواند در خارج از ساعت‌های کاری انجام گیرد. ساختمان اداری غرب چهار توسط دفتر معماری BKLS مبتنی بر معماری مونیخی با متر مربع متشکل از دفتر و مناطق خرده فروشی جدید طراحی شده است. این مقاله راه حل های کاربردی را در زمینه طراحی ساختمان اداری سبز ارائه می دهد. این راه حل ها با اندک تغییرات در مواردی همچون محل قرارگیری، سطح اشغال و جزئیات طراحی قابل تعمیم بر اقلیم های مختلف هستند.

طراحی ساختمان اداری، 15 اثر برتر از معماران ایرانی!

در نتیجه راهکارهای معماری پایدار برای یک اداره سبز تأثیر خود را در چند بعد اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی و روانی نشان می دهد. چنین بنایی نشان دهنده تجمع ایده ها بوده و تصویری از تفکرات روشن سازندگان و نیروی کاری ماهر مشغول به کار در آن می باشد. در نتیجه کارکنان چنین ساختمانی به طور مداوم به کار خود مشغول گشته و بازدهی تولید در آنها افزایش می یابد.

کاربرد پرونده

این فضای خالی نه تنها ورودی اصلی را تشکیل می دهد، بلکه نور و دید واحدهای مرکزی را نیز فراهم می کند. این مورفولوژی جدید سطح ساختمان در تماس با شهر را افزایش می دهد و افراد را از طریق ورودی خوشایند ایجاد شده به منطقه اداری متصل می کند. این موارد از مهم ترین نکاتی است که باید در طراحی نقشه ساختمان اداری به آن توجه شود و تفاوتی نمی کند که یک ساختمان اداری تا چه اندازه بزرگ یا کوچک است. امنیت افرادی که در طول روز در آن تردد می‌کنند و مشغول به کار هستند باید مورد توجه قرار بگیرد. از پله اضطراری در ساختمان‌های اداری گرفته تا تهویه مناسب و گرمایش امن و بدون مشکل در واحدهای اداری، تمامی موارد امنیتی باید در ابتدای کار هنگام طراحی نقشه ساختمان اداری در نظر گرفته شوند. یک ساختمان اداری باید دارای محیط کار انعطاف‌پذیر و پیشرفته بوده و ایمن، سالم، راحت، زیبا و قابل‌دسترسی باشد.

تعبیه پنجره های شیشه ای با ابعاد وسیع در طراحی نمای ساختمان اداری

در زمان طراحی مجله خبری معماری بخارست آشنائی کافی با سیستم اداری در بخش خصوصی وجود نداشت و ساختمانهای اداری بخش خصوصی از طراحی مناسبی برخوردار نبودند و در عمل ساختمانهای مسکونی برای کاربری اداری مورد استفاده قرار میگرفت. علاوه بر قابلیت تغییر در فضا، خدمات رسانی به بخش سرویس ساختمان در خارج از زمان کار اداری نیز امکان پذیر باشد و این امر مزاحمتی برای افراد داخل فضای اداری فراهم نکند. بدیهیست تمرکز این بخش در فضای عمومی ساختمان، قابلیت تجهیز بیشتری را فراهم می آورد و تامین خدمات به صورت مطلوبتری انجام می گردد. با توجه به تقسیم فضاهای داخلی توسط جداکننده های سبک، امکان طراحی بر اساس نیاز نیز هر واحد فراهم می گردد.