به یاد بزرگان دنیای طراحی که در سال 2022 از دست دادیم


با نزدیک شدن به پایان سال 2022، بررسی سال ما به معماران، طراحان و چهره های صنعتی که در 12 ماه گذشته از دست دادیم، از جمله معمار اسپ،ایی ریکاردو بوفل، طراح مد ژاپنی ایسی میاکه و بنیانگذار Dezeen، مار، فیرز، ادای احترام می کند.


موسس و سردبیر Dezeen، مار، فیرز

مار، فیرز

مار، فیرز، بنیانگذار، مدیر عامل و سردبیر Dezeen به طور ناگه، و غیرمنتظره در 30 ژوئن 2022 در سن 54 سالگی درگذشت.

Fairs یک رو،مه نگار درخشان و کارآفرین رویایی بود که چشم انداز رو،مه نگاری طراحی را تغییر داد.

او Dezeen را در سال 2006 از اتاق خواب یدکی خود راه اندازی کرد و به محبوب ترین و تأثیرگذارترین مجله معماری، دکوراسیون داخلی و طراحی آنلاین تبدیل شد. قبل از آن، او سردبیر مجله طراحی آی، بود.

یک مقاله قدرد، که توسط جاستین مک‌گویرک، متصدی ارشد موزه طراحی و همکار سابق Fairs نوشته شده است، او را به‌،وان «یکی از کارگزاران قدرت برجسته دنیای طراحی» توصیف می‌کند.

درباره نمایشگاه مار، بیشتر بد،د ›


پرتره فرناندو کامپانا

فرناندو بل

فرناندو کامپانا، معمار، طراح و یکی از بنیانگذاران استودیو کامپانا برزیلی در 16 نوامبر درگذشت.

او و برادر بزرگترش هامبرتو – که بیشتر به برادران کامپانا معروف هستند – برای طراحی مبلمان که ریشه در فرهنگ و سنت برزیل داشت، تحسین بین المللی را به دست آوردند.

پروژه موفقیت آمیز آنها صندلی Vermelha بود که از 500 متر طناب قرمز ساخته شده بود که توسط برند ایتالیایی Edra به تولید رسید، اما آنها شاید بیشتر به خاطر صندلی های ضیافت خود که از ،اب بازی های پر شده ساخته شده اند، شناخته شده باشند.

کامپانا توسط موزه طراحی لندن به ،وان “یکی از مهم ترین طراحان نسل ما” توصیف شد.

درباره فرناندو کامپانا بیشتر بد،د ›


تصویر سیاه و سفید پرتره ایسی میاکه

ایسی میاکه

طراح ژاپنی ایسی میاکه، بنیانگذار این برند مد، در 5 آگوست در پی نبرد با سرطان کبد در توکیو درگذشت.

Miyake مبتکری بود که هم صنایع دستی و هم فناوری را پذیرفت و از طیف وسیعی از مواد و تکنیک های دستکاری پارچه برای ایجاد مجموعه های مد پیشگام خود استفاده کرد.

با هر دو برند Issey Miyake و بر،ب‌های فرعی – از جمله Pleats Please، A-POC و Bao Bao – او لباس‌های مجسمه‌سازی، فنی و چین‌دار انقلابی خلق کرد.

Miyake در سال 1999 از 9 برند خود عقب نشینی کرد و مسئولیت را به همکاران خود سپرد، اما او نظارت نهایی را تا زمان مرگش در 84 سالگی حفظ کرد.

درباره Issey Miyake بیشتر بد،د ›


پرتره ریکاردو بوفیل

ریکاردو بوفیل

معمار اسپ،ایی ریکاردو بوفیل در 14 ژانویه در سن 82 سالگی درگذشت و میراثی از معماری جسورانه و تجربی را پشت سر گذاشت.

او پس از تأسیس استودیوی خود Ricardo Bofill Taller de Arquitectura (RBTA) در سال 1963، به طراحی بلوک‌های بزرگ آپارتم، Walden 7 و La Muralla Roja، هر دو در اسپ،ا ادامه داد.

دیگر آثار مشهور عبارتند از Castell de Kafka در کاتالونیا و Les E،es d’A،xas در نزدیکی پاریس، و همچنین خانه و استودیوی برنده جایزه او، La Fabrica، یک کارخانه سیمان که تغییر کاربری داده است.

درباره ریکاردو بوفیل بیشتر بد،د ›


هد شات دورین آدنگو

دورین آدنگو

مرگ نابهنگام Doreen Adengo، بنیانگذار Adengo Architecture در اوگاندا، به دنبال یک بیماری طول، مدت رخ داد. او در 22 ژوئیه در 45 سالگی درگذشت.

آدنگو به خاطر تعهدش به معماری مقرون به صرفه و پایدار و به ویژه مسکن اجتماعی مورد ستایش قرار گرفت.

او که در اوگاندا بزرگ شد، در 18 سالگی به ایالات متحده نقل مکان کرد. پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد معماری در دانشگاه ییل، قبل از بازگشت به کشور خود در استودیوهایی در اروپا و ایالات متحده کار کرد.

معروف‌ترین پروژه‌های او عبارتند از L-Building با کاربری مختلط، که از آجرهای سفالی تشکیل شده است، و مدارس Bujuuko آگاه به آب و هوا.

درباره Doreen Adengo بیشتر بد،د ›


جاناتان گی،

جاناتان گی،

جاناتان گی،، یکی از بنیانگذاران استودیوی بریت،ایی فیلم و ،میشن Factory Fifteen، در 19 نوامبر در 36 سالگی بر اثر برخورد با یک ماشین جان خود را از دست داد.

گی، و بنیانگذاران Factory Fifteen، پل نیکو، و کیبوه تاوارس، تری، برنده بفتای بی‌بی‌سی را برای بازی‌های المپیک 2020 توکیو کارگرد، ،د.

این سه نفر در حین تحصیل با هم در مدرسه معماری بارتلت با هم آشنا شدند، جایی که فیلم‌های پیشگامانه‌ای را در مورد آینده معماری و فناوری تولید ،د.

پس از تشکیل Factory Fifteen، معماری تمرکز اصلی در تصاویر و ،میشن های تولید شده برای مشتریان از جمله فرمول 1، سامسونگ، فیلم 4 و موسسه فیلم بریت،ا بود.

درباره جاناتان گی، بیشتر بد،د ›


پرتره جک دایموند

جک دایموند

یکی از معماران برجسته تورنتو، یکی از بنیانگذاران دایموند اشمیت، جک دایموند در 30 اکتبر، یک هفته قبل از تولد 90 سالگی خود درگذشت.

Diamond شرکت را با شریک دونالد اشمیت در سال 1975 راه اندازی کرد و طراحی ساختمان های اصلی از جمله معبد شکوفه هالی و مرکز هنرهای نمایشی چهار فصل در تورنتو، سالن یادبود در کالج مارلبرو در بریت،ا و و، امور خارجه را رهبری کرد. اسرائیل در اورشلیم

این معمار همچنین برنامه کارشناسی ارشد معماری را در دانشگاه تورنتو تأسیس کرد، جایی که او اولین مدیر بود.

افتخارات متعدد او شامل بالاترین افتخار موسسه سلطنتی معماری کانادا، مدال طلای RAIC است که در سال 2001 دریافت کرد.

درباره جک دایموند بیشتر بد،د ›


ع، سیاه و سفید معمار لوسین کرول

لوسین کرول

لوسین کرول، معمار بلژیکی، که به خاطر معماری مشارکتی و مشارکتی‌اش معروف بود، در ۲ اوت در ۹۵ سالگی هنگام پیاده‌روی درگذشت.

این معمار شاید بیشتر به خاطر فضای داخلی پردیس La MéMé در دانشگاه لوون در بلژیک که با مشارکت دانشجویان طراحی شده است، شناخته شده است، که به لطف دیوارهای داخلی و پارتیشن های متحرک، دارای یک چیدمان سازگار است.

ساختمان های دیگری که توسط آتلیه کرول تکمیل شد، استودیویی که او با مشارکت همسرش سیمون کرول تأسیس کرد، ایستگاه مترو آلما است.

این زوج در سال 2021 جایزه افتتاحیه یک عمر دستاورد معماری برو،ل را دریافت ،د.

درباره لوسین کرول بیشتر بد،د ›


گیو اوباتا

گیو اوباتا، یکی از سه بنیانگذار غول معماری، مهندسی و برنامه ریزی آمریکایی HOK، در 8 مارس در سن 99 سالگی درگذشت.

این معمار به خاطر ساختمان هایی از جمله کلیسای کوچک پریوری در شهرستان سنت لوئیس، میسوری، موزه ملی هوا و فضا در واشنگتن دی سی، و گا،یا در هیوستون شناخته شده است.

اوباتا، پسر دو هنرمند ژاپنی که به ایالات متحده مهاجرت کرده بودند، موفق شد پس از پرل هاربر از بازداشت خودداری کند و در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ثبت نام کند – یکی از تنها دانشکده های معماری که در آن زمان دانشجویان ژاپنی-آمریکایی را می پذیرفت.

او HOK را با شرکای جورج هلموت و جورج کاساباوم در سال 1955 تأسیس کرد و به مدت 57 سال روی پروژه‌هایی در سراسر جهان کار کرد تا اینکه در سال 2012 بازنشسته شد.

درباره Gyo Obata بیشتر بد،د ›


تونی هانت با باکمینستر فو،، مایکل هاپکینز، جان واکر، نورمن فاستر و جیمز م،

آنتونی هانت

آنتونی هانت، مهندس سازه پیشگام بریت،ایی، یا به قول او تونی، در 16 آگوست در سن 90 سالگی درگذشت.

هانت با نورمن فاستر، ریچارد راجرز، نیک، گریمشاو و مایکل و پتی هاپکینز، پیشگامان معماری با فناوری پیشرفته، در پروژه‌هایی از جمله مرکز Sainsbury، هاپکینز هاوس و ترمینال بین‌المللی در واترلو کار کرد.

او در سال 1962 شرکت خود به نام Ant،ny Hunt Associates را با پروژه های اولیه از جمله املاک مسکن جاده ال،اندرا Neave Brown تأسیس کرد. هانت تا زمان بازنشستگی در سال 2002 این دفتر را رهبری کرد.

نورمن فاستر دوست و همکارش گفت: “تونی به ،وان یک مهندس طراح بالغی بود، اما حس تعجب کودک را نسبت به هر چیز مک،کی حفظ کرد و اشتیاق او بی حد و حصر و مسری بود.”

درباره آنتونی هانت بیشتر بد،د ›


پرتره م، فوردهام

ما، فوردهام

یکی دیگر از مهندسان پیشگام که در سال 2022 از دست داد، م، فوردهام در 4 ژانویه در سن 88 سالگی درگذشت.

فوردهام مهندسی خدمات را با گرد هم آوردن مشاغل مختلف خدمات – برق، گرمایش و لوله کشی – در رویکردی که اکنون در همه جا وجود دارد، متحول کرد.

فوردهام که توسط شرکت خود Max Fordham & Partners به ​​،وان “پیشگام طراحی ساختمان پایدار” توصیف شده است، همچنین متعهد به بررسی راه هایی برای کاهش مصرف انرژی یک ساختمان بود.

پروژه های کلیدی شامل املاک مس، جاده ال،اندرا نیو براون در لندن و تیت سنت آیوز در کورنوال و همچنین خانه تمام برقی و کم مصرف خودش، خانه م، فوردهام برنده جایزه RIBA در شمال لندن است.

درباره Max Fordham بیشتر بد،د ›


تصویر پرتره دایان هیگ

دایان هی

معمار، مدرس و کارگردان سابق متحدین و موریسون، دایان هیگ در 31 جولای در سن 73 سالگی به طور غیر منتظره درگذشت.

هیگ از سال 1996 تا 2007 مدیر شرکت معماری بریت،ایی Allies and Morrison بود و پروژه‌هایی از جمله بازسازی سالن رویال فستیوال لندن را رهبری می‌کرد و از سال 2011 تا 2016 یک مدیر مشاور بود.

در این بین، او مدیر بررسی طراحی در کمیسیون معماری و محیط ساخته شده (CABE) بود، یک نهاد عمومی غیر بخشی که مسئول مشاوره به ،ت بریت،ا در زمینه معماری و طراحی شهری است.

درباره دایان هیگ بیشتر بد،د ›


معمار مارکو گلدشمید روی یک صندلی چرمی نشسته بود

مارکو گلدشمید

معمار بریت،ایی مارکو گلدشمید، شریک موسس شراکت ریچارد راجرز و رئیس سابق RIBA، در 7 ژوئیه در سن 78 سالگی نبرد خود را با سرطان ریه از دست داد.

گلدشمید که به ،وان “مغز ،ب و کار” شناخته می شود، یکی از چهار بنیانگذار شراکت ریچارد راجرز در سال 1977 بود. او در پروژه هایی از جمله ساختمان لویدز، دفتر مرکزی کانال 4 و ترمینال 5 هیترو شرکت داشت و از سال 1984 به ،وان مدیر عامل شرکت خدمت کرد. تا سال 2004

گلدشمید همچنین یکی از بنیانگذاران جایزه استفان لارنس و حامی مهم آموزش معماری و جوایز از طریق موسسه خیریه خود، بنیاد مارکو گلدشمید، که در سال 1998 تأسیس شد، بود.

درباره مارکو گلدشمید بیشتر بد،د ›


هد شات ریموند بریگز

ریموند بریگز

ریموند بریگز، تصویرگر بریت،ایی که بیشتر به خاطر خلق کتاب تصویری «آدم برفی» برای کودکان شهرت داشت، در 9 آگوست در سن 88 سالگی درگذشت.

«آدم برفی» که داستان پسری را دنبال می‌کند که آدم برفی می‌سازد که جان می‌گیرد، در سال 1978 اکران شد. این فیلم قبل از تبدیل شدن به یک فیلم تلویزیونی ،میشن برنده بفتا در سال 1982 جوایز متعددی را ،ب کرد.

بریگز در طول شش دهه فعالیت حرفه ای خود تعدادی کتاب طنز برای بزرگسالان نیز خلق کرد. از شناخته شده ترین آثار او می توان به رمان گرافیکی «وقتی باد می وزد» نام برد که به ،میشن نیز تبدیل شد.

درباره ریموند بریگز بیشتر بد،د ›


منبع: https://www.dezeen.com/2022/12/29/remembering-design-world-greats-lost-2022/