رشته مهندسی معماری معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان فرادرس مجله‌

تا قبل از ظهور مکتب مدرن معماران تصور می کردند که همه شاه کارهای معماری در شهر بوجود آمده اند و وظیفه معمار در این میان این بود که در یابد کدام بنای قدیمی می تواند الگویی مناسب برای پروژه در حال طراحی باشد. زمانی اصلی ترین الگوی قابل قبول برای کلیساها و کالج ها و دانشگاه ها “گوتیک”، برای بانک ها “دوریک یونانی” و برای ساختمان های مقر حکومت “سنت پیتر” در نظر گرفته می شد. در نهایت می توان گفت ساختمان و طراحی معماری آن، شامل بسیاری تصمیمات کوچک و بزرگ است و طبیعتا کسب مهارت و ارتقا آن در جهت تولید ایده ها و کانسپت هایی که توانایی پاسخگویی به این گسترده وسیع را داشته باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فراموش نشود که طراح خوب آن شخصی است که بتواند اهمیت نیازهای مختلف را درک کرده و بر اساس نیاز کارفرما، به هر موضوع در حد خود آن، بها دهد.

ساختمان امپایر و ساختمان کرایسلر استیت از مهم‌ترین بناهای این سبک از معماری می‌باشند. ساختمان‌هایی با نما و ظاهری تازه تر و نوین که سنگفرش‌ها، ستون ها و گنبدهایش به صورت جدی از معماری اصلی خود پیروی می‌کنند. این سبک با ملاحظه قوانین کلاسیک یونانی‌ها در هنر، به سبک معماری آنها ظاهری جدید بخشید.

  • در این سبک طراحی برای استفاده از طرح‌های موج مانند یا استفاده از المان‌ها و عناصر ساختار شکن هیچ محدودیتی وجود ندارد.
  • در درون سازه نیز فرم‌های مختلف و انعطاف پذیری مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  • هنگام شروع هرگونه پروژه ساختمانی، مهم است که واقع بین باشید و بر آنچه بهترین کار را انجام می‌دهید تمرکز کنید.
  • خانه شما، احتمالاً بزرگترین خریدها و دارایی‌هایی است که در زندگی خود دارید.

معماری داخلی یعنی بهینه سازی وطراحی فضاهای داخلی عمارت و ساختمان ها که افزون بر زیبا سازی، بسیار کاربردی برای آرامش و آسایش انسان به منظور انجام فعالیت های روزمره انسانی است که در دنیا امروزی معماری داخلی به اسم یک هنر، یک صنعت، یک تکنیک، یک فن و یک حرفه شناخته شده است. اشکالی عجیب و شگفت انگیز و رنگ‌های شفاف از اساسی ترین خصوصیت های سبک معماری پست مدرن می‌باشد. امروزه وسعت دانش معماری به اندازه ای زیاد گشته است که خود به زیر شاخه های مختلفی مانند معماری منظر، معماری اسلامی، تاریخ معماری، معماری داخلی و غیره تقسیم شده است. پنجره‌ها و مبلمان با زمینه رنگ و سایز متوسط در مبلمان و پنجره‌هایی با سایز بزرگ شاهد آن هستیم که رنگ آن‌ها با یکدیگر مخلوط می‌شود و از لحاظ اثرگذاری بر محیط غالب خواهند شد. با مبلمان و پنجره‌های متوسط و با رنگی متعادل و متوسط می‌توانیم ترکیب بندی با ثبات داشته باشیم.

روند طراحی معماری

و اما فلسفه که معمار را بلند نظر و نه خود بین و خاضع ، عادل و درستکار می سازد بدون آزمندی . این اهمیتی بسزا دارد ، چرا که اثری نمی تواند بدون صداقت و راستی به درستی خلق شود. معمار نباید آزمند باشد و خاطر خود را با اندیشه ی کسب در آمد مشغول نماید.

یک خانه با نیاز به خوابیدن، پخت‌وپز، ذخیرهٔ غذا و گاهی کار کردن تعریف می‌شود ولی مفهوم خانواده و روابط بین زن و مرد نیز بر ریخت آن تأثیر به سزایی دارد. امروزه این یک اصل پذیرفته شده‌است که در همهٔ فرهنگ‌ها فضای داخلی خانه، به شکل مردانه یا زنانه است و روابط بین این دو نوع فضا، یک عامل بنیادی در برنامه‌دهی معماری به‌شمار می‌رود. ساختمان های پست مدرن معمولا شلوغ، شوخ‌طبعانه، متنوع و دارای ارجاع به ساختمان‌های سنتی و کلاسیک هستند. سبک معماری پست مدرن از سبک‌های محبوب در معماری داخلی و مجموعه‌های بزرگ تجاری مانند دیزنی‌لند پاریس اثر مایکل گریوز است.

پروژه طراحی خانه ویلایی

اولین وظیفه هر معمار این است که برنامه ای را دریافت می کند و برگردان فضایی آنها را ارائه دهد و به این ترتیب لابی یعنی فضایی برای ورود راهرو یعنی یک گالری و بودجه یعنی اقتصاد. در علم سینکتیک یا همان تجربه و تحلیل مسائل علمی اصلی، اساسی به نام تولید اتفاقی ایده ها وجود دارد که بر این اساس هنگام تحلیل مسائل که از راه های موجود قابل حل نیستند، هر ایده یا تصور تازه می تواند سبب گشایش شود. بخش کوچکتری از افراد، این توانایی را دارند تا با استفاده از سینکتیک و یا سایر روشهای تولید اندیشه، به ارائه ایده های متنوع برای مسائل بپردازند. در واقع سنگین ترین وظیفه ای که برای معمار می توان قائل شد آفرینش فرم است چرا که معمار بایستی در این مرحله با به کار گرفتن ماده، زیبایی بیافریند یعنی سخت ترین موجودیت را برای انتقال ظریف ترین معناها بکار گیرد. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های معماری هایتک، نورپردازی زیاد در بخش نما و در کنار آن استفاده از لوله‌ها و دیگر تجهیزات پیشرفته در نمای ظاهری ساختمان می‌باشد.

جایگاه معماری ایران در جهان امروز

ایده‌آل‌های مختلفی در معماری وجود دارد و معمارانی موفق هستند که بتوانند با ایده آل‌های مختلف و متفاوت کار کنند. بنابراین، بکارگیری آن‌ها قطعاً تأثیر مثبتی در طرح کلی پروژه خواهد داشت. ایجاد فضایی تا حد امکان بزرگ و باز خود یک کانسپت آرمانی به ویژه برای اماکن کوچک است. یک معمار خوب تمام خدمات معماری مورد نیاز شما را درهر مرحله از پروژه ساختمانی شما ارائه می دهد. آنها برای توسعه و طراحی، مدیریت پروژه و برای اطمینان خاطر از این که طرح شما در مسیر درست قرار دارد، همچنین توجه به بودجه شما، ارزش پول شما را درنظر می‌گیرد.