رده:ساختمان‌های اداری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-دنیای معماری

هرچند در یک ساختمان اداری لزوما تمامی واحدها یک اندازه نیستند و می توان در طراحی پلان ساختمان اداری، واحدهای آن را در سایزهای مختلفی طراحی کرد تا نیازهای کسب و کارهای کوچک و بزرگ را به یک اندازه برطرف کند. اما این مساله نباید موجب شود یکی از واحدهای ساختمان اداری خیلی کوچک بوده یا نیازهای اولیه آن از جمله نور طبیعی یا پنجره کافی و تهویه مناسب برطرف نشود. بنابراین مهم است که به تعداد کارمندانی که در یک دفتر کار مشغول به کار می شوند، فضایی که به صورت استاندارد به خود اختصاص می دهند و نیازهای اولیه آن ها توجه کرد تا بتوان به خوبی چه پلان اداری کوچک چه یک نقشه ساختمانی بزرگ طراحی کرد. در معماری ساختمان و بنا با کاربری های مختلف، تجاری، اداری، مسکونی، و…

  • بدین‌وسیله دید بهتری از شریان اصلی به ساختمان و بالعکس ایجاد شده است.
  • همچنین برای افزایش دید به این بخش، حجم غربی نسبت به محور قائم چرخیده است.
  • مبلمان این بخش و ایستگاه کار آن از استاندارد ویژه‌ای برخوردار است.
  • این پنجره ها گاها به دیواری شیشه ای تبدیل می شوند و از سقف تا کف را می پوشانند.
  • کوچکترین سهل انگاری در این مرحله می تواند منجر به بزرگترین مشکلات نه تنها برای نمای ساختمان و فضای داخلی آن بلکه آسیب جدی به زیستگاه شهری باشد.

سنگ های نما برای اولین بار در ایران با این مقیاس و این ارتفاع به صورت خشک و با پیچ و مهره به بدنه ساختمان متصل گردید که در صورت وجود ارتعاش و یا به سبب مرور زمان دچار ریزش نگردند. شیشه های دو جداره در نمای اصلی به صورت لمینیت استفاده شده اند تا در اثر شکستگی احتمالی، خطر ساز نباشند . دلیل استفاده از مس در گنبد ماندگاری این فلز نسبت به مصالح مشابه است، چنانچه تغییر رنگی هم در آن صورت گیرد مطلوب است. به طور کلی سعی شده است مصالح به کار رفته در این ساختمان نیاز کمتری به نگهداری داشته و در طول زمان ماندگار باشند.

بنابراین طراحان باید بیش از همیشه در طراحی نمای ساختمان اداری خلاقیت به خرج دهند و بر اساس نوع کسب و کار و حرفه ای که در یک ساختمان اداری خاص برقرار است، نمای آن را طراحی کنند. به عنوان مثال اگر یک ساختمان اداری مربوط به کسب و کارهای حوزه ی معماری می شود بهتر است یک المان خاص که مرتبط با این حرفه می باشد در نما به نمایش درآید. از جمله موارد مهم در طراحی ساختمان اداری می توان به نکاتی چون، محل ورودی ساختمان اداری، راحتی شرایط کار، ایجاد منظر خوب و فضای سبز، تهویه مناسب اشاره کرد.

اصولا طراحی داخلی بانک ها به لحاظ در نظر گرفتن امور ایمنی مخصوص بانک ها متمایز تر از طراحی سایر فضاها می باشد. اولین شعبه وی آی پی بانک ملت در فضایی به مساحت 350 مترمربع توسط “استدیو طراحی آرش عزیزی” در منطقه سعادت آباد اجرا شده است. این پروژه بازسازی به صورت کامل اعم از تاسیسات گرمایش و سرمایشی، لوله کشی، برق، سقف، کف، پنجره ها، تغییر نقشه دیوارها، ساخت آبنما و کلیه امور ایمنی مخصوص بانک ها می باشد. طراحی ساختمان اداری کارخانه ها معمولاً از قرارگرفتن در عملکرد اصلی خط تولید و ساختمان اداری در کنار یکدیگر تعریف می شوند. در ایران عمدتاً ساختمان خط تولید از قبل طراحی شده و از طراح انتظار می رود که ساختمان اداری فاخری به سوله های قبلاً ساخته شده، اضافه کند.

اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش ۱)

همچنین انتخاب فصل بازسازی ساختمان‌های اداری تاثیر زیادی بر هزینه‌های تمام‌شده خواهد گذاشت. به‌طور کلی هزینه‌های مربوط به رنگ کردن ساختمان در اواخر سال یا انجام عملیات مربوط به بازسازی پشت‌بام در فصول سرد و مجله خبری معماری بارانی، هزینه‌های بیشتری به خود اختصاص خواهند داد. این فضاها به منظور خدمت‌رسانی به کل مجموعه در ساختمان‌های اداری ساخته می‌شوند. بنابراین دسترسی به آن‌ها از فضاهای اصلی، فرعی و رفاهی باید امکان‌پذیر باشد.

ساختمان اداری با واحدهای کوچک و متوسط

با توجه به این موضوع باید طراحی ساختمان اداری به‌ گونه‌ای تنظیم و اجرا شود که موانع موجود در مسیر کار را به حداقل رسانده و نیازها را دفع و بر شرایط به‌ روز کاری و سیستم‌ های جدید اداری منطبق باشد. به طور کلی توصیه می شود عرض مطلوب یک ساختمان توسط فاصله ای که از طریق آن نور طبیعی به داخل ساختمان نفوذ می کند، مشخص شود. این فاصله معمولا بین ۵ تا ۷/۵ متر (یا ارتفاع کف تا سقف ۲ تا ۲/۵ متر) است . یک ساختمان با دو فضای کار در هر طرف و مسیر گردش مرکزی دارای عمق ۱۵ تا ۱۸ متر است.

امروزه ساختمان های اداری بیشتر دارای نماهای شیشه ای مشابه هستند اما تقسیم بندی و کیفیت فضاهای داخلی آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. اتاق ضبط ویدیو و صدا این روزها ساخت پادکست، ویدیو یا گرفتن عکس های حرفه ای از جمله کارهایی است که در داخل شرکت انجام می شود و بهتر است هنگام طراحی ساختمان اداری به این نیاز توجه شود. اتاق ضبط ویدیو و صدا باید عایق صدا باشد، نور مناسب داشته باشد و در صورت لزوم به تجهیزات خاص ضبط مجهز شده باشد. کاربری و عملکرد هر دفترکار متفاومت است، بنابراین مهم است که در ابتدا درباره نوع استفاده از دفترکار که میخواهید داشته باشید فکر کنید.

ساختمان اداری خیابان M ؛ طراحی نمای مدولار با ایده ای متفاوت

اینجاست که پی خواهیم برد پنجره های کوچک به کار نمای ساختمان اداری نمی آیند. اتاق ITیکی از اصول معماری ساختمان اداری بزرگ مشخص کردن فضایی بعنوان اتاق IT است که سرورهای یک شرکت در آن قرار می گیرد. سرورها باید در جای امنی باشند و محیط داخلی آن اتاق نیز تناسب کافی با وضعیت سرورها و سایر تجهیزات IT داشته باشند. بنابراین انتخاب فضایی بعنوان اتاق IT باید با دقت انجام شود و از آنجایی که ممکن است عملکرد سرورها با سروصدا همراه باشد بهتر است این اتاق به دور از اتاق کارمندان باشد تا اختلالی در عملکرد آن ها ایجاد نکند.

همه ی اتاقها (با نور طبیعی و مصنوعی ) در اطراف یک هسته ارتباطی شامل آسانسور ها – پلکان کانالهای تهویه و … جمع می شوند. ساختمان باید تا حد امکان در محلی ساخته شود که از روشنایی مفید روز بهره برده و از تابش شدید نور و گرمای خورشید دور باشد. در ایالات متحده، ۹۰% از ساختمانهای اداری در جهت شرق و غرب ساخته شده اند زیرا نفوذ نور خورشید در صیح و بعدازظهر ناخوشایند است. استفاده از سایه بان برای ممانعت از نور خورشید از سمت جنوب آسان می باشد. با این وجود اگر جهت اولیه، شمالی – جنوبی باشد نور خورشید به همه ی اتاقها می رسد.

بلکه موجب اتلاف هزینه چه در زمان ساخت و چه در طول بهره بردای خواهد شد. ساختمان های اکوتک برای دستیابی به محیطی سازگار و پایدار به منظور هماهنگ سازی اکولوژی و تکنولوژی پا به عرصه ی ظهور گذاشته اند. طراحی دقیق معماری، انتخاب مصالح مناسب، استفاده از سیستم های پیشرفته ی الکترونیکی و فناوری های نوین در ساخت وساز از ویژگی های چنین ساختمان هایی است. بنابراین برای دستیابی به اهداف معماری پایدار می بایست از آنها بهره برد. زیرا مخزنی برای ذخیره اسناد مهم شرکت چون میکرو فیلم‌ها، پرونده‌ها، طرح‌های بایگانی، مدارک ثبتی و … است. این حائل ها می توانند امکان ایجاد قفسه بندی، کابل کشی را برای سیستم روشنایی و برق را فراهم نمایند.