اصول کلی و روند طراحی معماری مهندسین نقش شهر

تشبیهات و استعارات، تشخیص امکان ارتباط میان الگوهاست، مقایسه ها روابط عینی را مد نظر قرار دارند. یکی از رایج ترین آنها الگوی خیابان روستایی یا همان گذری سر پوشیده در میان مغازه ها است، مانند گالریا در طراحی خوابگاه دانشگاه آلبرتا در ادمونتون است. در اینجا واحدهای دانشجویان مجرد و دانشجویان مزدوج در کنار هم قرار داده شده اند. آپارتمانها در امتداد یک گذر داخلی با سقفی مخفی وار که نور را فراهم می کند قرار گرفتند. از پنج گونه ذکر شده مقایسه احتمالاً متداولترین راه شکل دادن کانسپت هاست. نکته جالب در این رابطه این است که سخت ترین کار این نیست که چگونه کانسپت خود را به دیگران معرفی کنیم بلکه سخت ترین کار این است که چگونه باید کانسپت را برای خود تشریح کنیم.

  • در جنوب‌غربی آسیا، فرهنگ نوسنگی درست بعد از ۱۰۰۰۰ سال قبل میلاد در سرزمین شام حضور پیدا کرد؛ و از آنجا به سمت شرق و غرب گسترش پیدا کرد.
  • در پژوهش حاضر از دو روش اندازه‌گیری میدانی داده‌های فیزیکی و پرسشنامه رضایتمندی کاربر، برای سنجش کیفیت محیط داخلی بیمارستان استفاده شده است.
  • بطوریکه در حال حاضر بیش از آنکه مدرک تحصیلی یک معمار مدنظر شرکتی باشد که می‌خواهد با وی همکاری کند، مهارت‌ها و توانایی های وی مورد توجه قرار می‌گیرند و شرکت به دنبال نیرویی است که بتواند برای وی گره‌ای از کار باز کند.
  • اندازه ها و استانداردها مشخص می‌کنند برای ایجاد یک اثر به چه اندازه و مقیاس فضا لازم است.
  • لینکوگرافی روشی است که ارتباط مفهومی بین کدها را به ارائه مصور تبدیل کرده و ازاین‌رو امکان تحلیل و شناسایی نحوه تفکر طراحان را فراهم می‌کند.
  • در این تحقیق، با ‌توجه به ماهیت مسئله و چارچوب نظری پژوهش، روش «تحقیق کیفی» بر مبنای «نظریه مبنایی» و «استدلال منطقی» استفاده شده، که در یک نمونه موردی در مسکن محیط روستایی (روستای قزمزاری در غرب استان فارس) مورد بررسی قرار گرفته است.

گرایش عمومی به استفاده از منابع و نمونه های معماری پیشین، چه تاریخی و چه متأخر به جای نمونه های بومی هم عصر، از زمان ظهور لویی کان در دهه ۶۰ به عنوان یک طراح فرمها مجدداً مورد توجه قرار گرفت. او صریحاً معماری روم باستان و آثار لوکوربوزیه را منابع اصلی الهام خویش برشمرد. گرچه او هیچوقت درباره معاصرینش به صراحت سخنی نگفته بود اما در زمانی که مشغول طراحی ساختمان کتابخانه آکادمی ارکستر بود از کتابخانه طراحی شده بوسیله هیواستابینز در دانشکده پزشکی هاروارد با عنوان کتابخانه ای بسیار خوب یاد کرد.

دوره زمانی سبک معماری آینده گرایی نو

ساختمان Tokyo Bay Bay طراحی کنزو تانگه از نمونه‌های خوب این سبک است که کپسول‌ها به عنوان واحد تکرارشونده و قابل‌تعویض در یک چهارچوب قرار گرفته‌اند و کلیت ساختمان را می‌سازند. ساختمان‌های سبک رومانسک بناهای شاخصی با فرم خالص، پلان متقارن و پشت‌بندهای بزرگ هستند. معماری بومی بسیار متنوع است و دربرگیرنده تکنیک‌های ساخت‌وساز است که به مرور زمان شکل گرفته و نسل به نسل منتقل شده‌اند، ساختمان‌های بومی خودبسنده هستند و با استفاده از مصالح طبیعی موجود در منطقه مانند سنگ، گِل، چوب، پوست و استخوان ساخته می‌شوند و بهترین تطابق اقلیمی را دارند.

نمونه شاخص معماری ارگانیک خانه آبشار با طراحی معمار بزرگ فرانک لوید رایت است که نمونه کمال هارمونی و هماهنگی در تمامی اجزای ساختمان است. در این خانه، تراس بزرگ چنان بر روی آبشار کشیده می‌شود که ساختمان را جزئی از طبیعت اطراف می‌کند. سبک معماری گوتیک در قرون وسطی در اروپای شمالی پدیدار شد و برای معماری بناهای شاخص مذهبی همچون کاتدرال‌ها استفاده می‌شد.

معماری بیونیک (Bionic Architecture)

در نهایت پارامترهای تحقیق از طریق پرسشنامه ارزیابی شده و برای رسیدن به یک راهکار با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد بکارگیری ابزار واقعیت مجازی و ارائه تکنیک‌هایی از آن در کالبد معماری، در جهت ارتباط بین انسان و طبیعت میتواند لایه‌ای نو از تعاملات دیجیتالی را در معماری شکل دهد. بازارهای سنتی، در پی سرعت تغییر و تحولات فعالیت‌های اقتصادی معاصر ناشی از مدرنیزاسیون، با دگرگونی‌های بسیاری همراه بوده‌اند.

طراحان برای جستجوی جوهره پروژه و بیان آن در قالب کانسپت روشهای بسیاری دارند. این جستجو در واقع تلاشی برای رسیدن به ایده هایی است که قسمتهای مختلف یک کانسپت پروژه را به هم می پیوندد و به عقیده کان ایده هایی که طراح را قادر می سازد بر شرایط موجود مسلط شود و آنچه را که باید به سرانجام برساند. پس از این، معماران زمانی که بیشتر با پروژه آشنا و از مسائل آن آگاهی پیدا می کنند کم کم برخی از تصورات و ایده ها را با اهمیت تر و مناسب تر از بقیه تشخیص می دهند. سرانجام شباهت ها و جذابیت های بالقوه و دسته بندی ایده ها شکل می گیرند و بر پایه این ملاحظات مسیر قطعی انجام گرفتن فعالیت ها در آینده مشخص خواهد شد. تصورات در مقایسه با ایده ها از اساس و تکامل و اغلب اهمیت کمتری بر خوردارند. ممکن است تصور شود که تصورات نمی توانند نقشی در شکل دادن کانسپت ها داشته باشند، این نتیجه گیری درستی نیست.

پروژه کامل مجتمع تجاری،تفریحی (پایان نامه مقطع کارشناسی)

این رشته برای افرادی مناسب است که دارای قدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایده پردازی هستند. در کنار این بایستی فرد به مباحث مربوط به ساخت و ساز و جنبه‌های فنی ساختمان نیز علاقه‌مند باشند. زیرا همانطور که گفته شد، جنبه هنری و فنی در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و کسانی که این دو جنبه را بطور همزمان مدنظر قرار دهند به واقع به نتایج بهتری دست خواهند یافت.