اصول و مراحل طراحی معماری ساختمان هادی کریمی

طراح باید بداند که سازه یا که به طراحی پلان ساختمان برای آن می پردازد در چه شرایطی قرار دارد و تحت تاثیر چه نوع عواملی است و در چه نوع اقلیم آب و هوایی قرار دارد تا نوع ساختمان و جهت قرار گیری آن و نوع سقف و … ان برای طراح مشخص باشد و او با استفاده از این اطلاعات اقدام به انتخاب طرح مناسب برای سازه کند . از آنجایی که نوع اقلیم همچون میزان بارش و وزش باد و … تاثیر زیادی بر مصالح ساختمانی دارد پس باید معمار در هنگام طراحی طرح مناسبی ارائه دهد تا در هنگام خواندن پلان ساختمان نیز مهندس مجری بتواند این اطلاعات را به صورت دقیق اجرا کند . اصول طراحی نمای کلاسیک متفاوت تر از سایر طراحی ها میباشد، که در مقاله تفاوت نمای مدرن و نما کلاسیک میتوانید تفاوت ها را مطالعه کنید.

  • اطلاعاتی همچون داشتن تصویری از فضا بندی ها و فضای شماتیک سازه میتواند در ترسیم فضا ها و حجم سازه موثر باشد , در این مرحله معمار به ارائه عوامل دیگری بر طرح می پردازد و موجب کامل تر شدن طرح مورد نظر میشود و طراحی حجم و فضای سازه در این مرحله تا حد زیادی پیش خواهد رفت و آماده طراحی نهایی میشود .
  • وظیفه معمارها طراحی انواع ساختمان ها، سازه ها و سایر مفاهیم خلاق در صنایع مختلف است.
  • با شروع مرحله سند ساخت و ساز، طرح توسط طراح نهایی شده و توسط کارفرما تایید شده است.
  • درب و پنجره های شیشه ای نور خورشید را به بهترین شکل از خود عبور می دهند و فضای خانه بسیار روشن و دلباز به چشم می آید.
  • در طراحی مسکونی، تراس‌ از اجزای ساختمان به شمار می رود باید تزیینات و چیدمان دکوراسیون، نیز هماهنگ با دکوراسیون داخلی خانه صورت پذیرد.
  • موقعیت استخر، سونا و جکوزی را درطراحی ساختمان در هر نقطه ای تعیین شود، تنها کافی است که با رعایت نکات اجرایی و استاندارد های ابعاد و اندازه ها دست به طراحی آن بزنید.

اگر خانه ای فریبنده و با هویت می خواهید، سبک کرفتسمن بهترین گزینه برای شما می باشد. این سبک بیشتر بر روی ویژگی های جزئی که یک خانه را منحصر بفرد نشان می دهند، تاکید دارد. برای بیان دیده در معماری و موسیقی می بایست از ابزارها و امکانات قابل سنجش بهره گرفت. اولین خطی که بر روی کاغذ کشیده می شود خود میزانی است از آنچه نمی توان به طور کامل آن را بیان کرد. ۱- مساحت و متراژ یکی از اتاق خواب ها باید از اتاق های دیگر بیشتر باشد که برای اتاق مستر و یا والدین باشد.

ویژگی های اساسی نظیر شومینه های بسیار بزرگ، حمام های لوکس و باغچه های زیبا فضایی دلچسب و زیبا ایجاد می کنند که مورد پسند تمام سلیقه ها واقع می شود. طراحان برای جستجوی جوهره پروژه و بیان آن در قالب کانسپت روشهای بسیاری دارند. این جستجو در واقع تلاشی برای رسیدن به ایده هایی است که قسمتهای مختلف یک کانسپت پروژه را به هم می پیوندد و به عقیده کان ایده هایی که طراح را قادر می سازد بر شرایط موجود مسلط شود و آنچه را که باید به سرانجام برساند. کان علاقه مند به فرمها و هستی اشیاء و جوهره آنها و عناصر و بیانگری آنها است، او می گوید من همواره به طبیعت پدیده ها و به ظهور و تبدیل آنها به نهایتشان فکر می کنم.

-نقشه مقطع ساختمان

معمارانی که این توانایی و انعطاف پذیری را دارند که در پروژه های مختلف با ایده آل های متفاوتی کار کنند در ارائه خدمات به کارفرمای خود دارای برتری هستند. صورت مسأله اصلی در موزه هوا فضا سیرکولاسیون (چگونگی هدایت جمعیتی بزرگ) است و کانسپت ارائه شده عبارت است از یک گذر دو طبقه که تعدادی فضای بسته نمایشگاهی را به هم مرتبط می کند. همچنین سه سالن چند طبقه برای نمایش جاذبه های اصلی موزه در طول مسیر قرار داده شده اند. اگر چه کان توانست کانسپتی مبتکرانه را از طریق انجام مقایسه ای صحیح بدست آورد و برخی حتی این ساختمان را بنایی با اهمیت در دهه ۶۰ می دانند اما در عمل کاربران آن با مشکلات زیادی روبرو شده اند. یکی از رایج ترین آنها الگوی خیابان روستایی یا همان گذری سر پوشیده در میان مغازه ها است، مانند گالریا در طراحی خوابگاه دانشگاه آلبرتا در ادمونتون است. در اینجا واحدهای دانشجویان مجرد و دانشجویان مزدوج در کنار هم قرار داده شده اند.

انواع معماری

طراحی نمای یک برج یا یک خانه که به سبک کلاسیک تزئین شده است، همیشه مد خواهد بود. با توجه به فراوانی عوامل مختلف که مهم هستند، باید با تمام دقت ممکن به تهیه چنین طرحی پرداخت.اصول طراحی نمای کلاسیک باید حتما رعایت شوند تا در نهایت یک نمای کلاسیک لوکس داشته باشیم اما این راه… طراحی ساختمان دوبلکس ، طراحی پلان دوبلکس معمولا طبقه اول به عنوان نشیمن و پذیرایی و در طبقه بالا تعدادی اتاق خواب طراحی می شود(البته در بعضی از طراحی های ویلایی که طبقه بالا دید مطلوبی دارد، تفکر برعکس خواهد بود، وابسته به سلیقه کارفرما) و در قسمت پذیرایی یک راه پله مشترک برای دسترسی به طبقه بالا وجود دارد.

بیایید به مراحل طراحی معماری که بخشی از هر پروژه ساخت و ساز از جمله هتل، مجتمع آپارتمانی، انباری، خرده فروشی و صنعتی است نگاهی بیندازیم. قبل از تهیه پیش‌نویس، آن‌ها چندین بار با مشتریان خود ملاقات می‌کنند تا اهداف، بودجه و هر نیاز خاص برای پروژه‌شان را بیاموزند. معماران همچنین با سایر متخصصان مرتبط مانند مهندسان، برنامه ریزان شهری، مهندسان ناظر، نمایندگان ساخت و ساز کار می کنند. از آنجایی که معماران مستقیماً با مشتریان و متخصصان سروکار دارند، باید از مهارت های ارتباطی عالی برخوردار باشند.

اگر موضوعی حضور تمام ویژگی های مورد نظر را در خودش داشته باشد آنگاه می تواند به عنوان الگویی برای طراحی پروژه در نظر گرفته شود. پنجره هایی که در آنجا پانل هایی مسلب و رنگارنگ بودند و وقتی گشوده می شوند علاوه بر جریان هوای اضافی برای داخل نمایی از جریان حرکت و فعالیت در گذر را هم مورد نظر معماران بوجود آورده اند. یک نمونه دیگر پروژه تری تاپس (Tree-tops) اثر دیوید گلسر از مارکیس، ستولر، گلسر در کارولینای جنوبی است.

کلیه حقوق برای نقش شهر محفوظ است و این شرکت حق هیچگونه کپی برداری از نمونه کارها را به غیر نمی‌دهد. پس از ارزیابی الگوی سیرکولاسیون موجود که بازدیدکنندگان را به جای جای موزه هدایت می کرد مشخص شد که در سال اول موزه دو برابر مقدار پیش بینی شده بازدید کننده داشت. بدون این طرح سیرکولاسیون، ساختمان قطعاً کارایی موجودش را نمی داشت و احتمالاً میلیون ها بازدید کننده را ناامید می کرد. تأکید زیاد بر این جان مایه ها و ریشه های اصلی، برخلاف یک نگرش فلسفی دیگر، درباره خلاقیت در معماری است که اتفاقاً در قرن بیست هم طرفداران زیادی داشت. این نگرش بر پایه این عقیده قرار گرفته که هر معمار باید با خلاقیت و ذهنیت خاص خود به آفرینش بپردازد.

شاید بهترین نمونه این موضوع پاسخ لوکوربوریه به کانسپت مورد نظر کارفرما در ساختمان کارگاه های چوب در مرکز هنرهای بصری در دانشگاه هاروارد باشد. این مرکز یک بخش دانشجویی است که نه تنها برای دانشجویان رشته های هنری بلکه برای سایرین هم قابل استفاده است. بنابراین ساختمان و طراحی آن، شامل بسیاری تصمیمات کوچک است و طبیعتاً کسب مهارت و ارتقاء آن در جهت تولید ایده ها و کانسپت هایی که توانایی پاسخگویی به این گستره وسیع از امور را داشته باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس از بدست آوردن اطلاعات لازم نوبت به آن میرسد که طراح به دنبال پروژه های مرتبط با پروژه مورد نظر خود بیفتد و ببیند که چه پروژه هایی از لحاظ اقلیمی و کاربری با پروژه در دست او شباهت دارند زیرا این شباهت ها و مشاهده آنها میتواند موجب بوجود آمدن ایده های جدید و کاربردی شود و سازه بهتر و بی نقص تری طراحی شود . طراحی ویلای کوهستانی شاید آرزوی هر معماری باشد و تعداد کمی از معماران هستند که این نوع ویلا را در رزومه کاری خود داشته باشند.زندگی در کوهستان می تواند یک تجربه آرام و جادویی برای دوستداران کوهستان باشد، جایی که می توانند از مناظر و اکوسیستم های متنوع خود لذت ببرند.

در واقع سلسه مراتب فضایی و سلسله مراتب دسترسی دو فاکتور مکمل یکدیگر هستند. معمولا اتاق خواب ها دوازده متری انتخاب می شود البته در متراژ های پایین تر طبق نظر طراح ساختمان ممکن است کوچک تر از این متراژ هم باشد، بزرگترین اتاق خواب خانه با نام های اتاق خواب اصلی، اتاق خواب والدین و اتاق خواب مستر شناخته می شود. که در متراژ های بزرگ تر حتما یک اتاق با این شرایط در نظر گرفته می شود، که کمد لباس در این اتاق بزرگ تر از دیگر اتاق خواب ها است و در صورت امکان سرویس بهداشتی مجزا دارد. یک سازه ساختمانی که به دقت به عنوان یک مجسمه ارگانیک مبدل شده است، خیابان سیدنی شماره ۶ مجموعه ای از ۱۵ آپارتمان در یک ساختمان است که در صنایع دستی ساخته شده و از طبیعت الهام گرفته شده است. در حومه شهر پرهران واقع شده است، شکل و موقعیت آن باعث ایجاد اتصال سیال به محیط طبیعی منطقه حفاظت شده مجاور اورونگ رومانیس می شود. دومین پروژه دفتر نکست آفیس در لیست ما خانه ای در لواسان است – منطقه ای ثروتمند با نام بورلی هیلز تهران.