چیدانه طراحی ساختمان اداری، 15 اثر برتر از معماران ایرانی!

درک الگوهای حرکتی کارکنان، ابعاد فیزیکی و فراتر از همه کاربری فضاها برای تعیین حوزه ها و محیط ها برای تعامل بین افراد در روانشناسی معماری فضای اداری بااهمیت است. همچنین از مفاهیمی همانند فضای شخصی، قلمرو، تراکم جمعیت درقابلیت استفاده فضاهای داخلی اداری نبایستی اجتناب کرد. امنیت از مهم ترین نکاتی است که باید در طراحی نقشه ساختمان اداری به آن توجه شود. امنیت افرادی که در طول روز در آن تردد می کنند و مشغول به کار هستند باید مورد توجه قرار بگیرد. از پله اضطراری در ساختمان های اداری بزرگ گرفته تا تهویه مناسب و گرمایش امن و بدون مشکل در واحدهای کوچک اداری؛ تمامی موارد امنیتی باید در ابتدای کار هنگام طراحی نقشه ساختمان اداری در نظر گرفته شوند. هر ساختمانی در طول زمان فرسوده می شود و به همین علت ممکن است مقاومت برخی از قسمت ها یا تمام بخش های آن کاهش یابد.

  • روزهای گرم تابستان و روشن کردن بی امان سیستم های سرمایشی در محیط کار اجتناب ناپذیر است.
  • طبق این قانون، معمولاً بخشی از زمین به عنوان چاه نور مرکزی برای تامین نور واحدهای مرکزی استفاده می شود.
  • طراحی نورپزدازی ساختمان اداری هم می بایست با توجه فرم و المان های پوسته ساختمان در نظر گرفته شود.
  • قطعا شما هم در اطراف خودتان ساختمان‌های زیادی دیده‌اید که طبقات اولیه آن‌ها کاربری تجاری و واحدهای طبقات بالایی آن کاربری اداری دارند.

مطلب رو با بررسی اهداف و دلایل بازسازی ساختمان اداری شروع می‌کنیم. بدون در نظر گرفتن آمار و ارقام و حتی با نگاهی سطحی به خیابان‌های شهر متوجه می‌شویم که تعداد ساختمان‌های اداری که به ‌وضوح توانسته ‌اند، کاربری و عملکردی منحصر به‌ فرد را ارائه دهند. اهمیت روز افزون طراحی ساختمان اداری با سبک‌هایی نوین که الهام‌ بخش بوده و راندمان کاری کارکنان را ارتقاء دهد، غیرقابل‌انکار است. ساختمان اداری حتماً باید طوری طراحی شود که برای کسب‌وکارهای مختلف کاربرد داشته باشد.

در ساختمان های اداری به محض تاریک شدن هوا بایستی نورمخفی های نما روشن شوند. این نورپردازی نباید به گونه ای باشد که ساختمان را بی روح و کسالت بار نشان دهد و از طرفی هم نباید به گونه ای باشد که رنگ های تند و زننده در آن به کار رفته باشد تا چشم عابران را اذیت کند. نورپردازی در نمای ساختمان اداری باید یک نورپردازی حرفه ای و استاندارد باشد تا علاوه بر ایجاد جلوه ای زیبا و پویا، موجب درخشش هرچه بیشتر نمای ساختمان و شیک به نظر رسیدن آن شود. توجه به ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی افرادی که در ساختمان کار می‎‌کنند نیز در طراحی نما اهمیت دارد. استفاده از المان‌های مذهبی و فرهنگی در نمای اداری که متفاوت با مذهب و به طور کلی فرهنگ ساکنان و کارکنان ساختمان است، می‌تواند احساس ناخوشایندی در آن‌ها به وجود بیاورد.

کمترین اندازه خالص ایستگاه کار ۸/۲ مترمربع به ازای هر نفر است که برای شرایط مدیریتی و عمومی به ترتیب ۵/۶ متر و ۵/۳ متر مربع در نظر گرفته می‌شود. اندازه اتاق‌های تیمی یا گروهی به تعداد افراد استفاده کننده، ترکیب بندی مبلمان و تجهیزات و نوع فضاهای ملاقات و گردهمایی وابسته است. دیگر نکته ای که هر صاحب ملکی باید قبل از انجام پروژه بازسازی مد نظر قرار بدهد، دادن تعهد در رعایت استاندارهای کاهش انرژی است. بازسازی ساختمان اداری در تهران همچون بازسازی منازل مسکونی یک پروژه فنی بوده که اجرای دقیق آن در گروه رعایت اصول کلی برای اجرای این پروژه است. بازسازی ساختمان اداری شامل هر اقدامی که به منظور زیبا سازی و بالا بردن استحکام بنا صورت می گیرد، می باشد. اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه هستید در این پست با بنیستا همراه باشید.

توجه به سلیقه و ویژگی‌های خاص مشتری

ساختمانهای اداری بزرگ معمولاً بناهای چند طبقه با دیوارهای متحرک داخلی هستند. مراکز تاسیساتی مثل لوله کشی – پلکان – آسانسورها و غیره معمولاً در حداکثر مراجل تعیین شده از طرف مقررات ساختمان سازی قرار می گیرند. همه ی اتاقها (با نور طبیعی و مصنوعی ) در اطراف یک هسته ارتباطی شامل آسانسور ها – پلکان کانالهای تهویه و … جمع می شوند. آیا به دنبال ایده های اتاق نشیمن با طراحی معماری پلان باز هستید؟ زندگی در خانه ای با طرح پلان باز به آرامی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است ، از یک دفتر خانه در داخل یک اتاق نشیمن گرفته تا یک آشپزخانه. ایجاد هر گونه تغییر در یک محیط اداری بر روی روحیه کارمندان نیز تاثیر گذاشته در نتیجه روحیه و شوق آن ها برای انجام بهتر وظایف شان را بالاتر می برد. همه طراحان با نماهای تجاری و اداری به خوبی آشناییت ندارند و نمی‌توانند نمایی را طراحی کنند که برای هر دو کاربری مناسب باشد.

کلیدواژه

بخش شرقی نما برای جلب توجه از شریان اصلی به سمت خیابان خم شده است. همچنین برای افزایش دید به این بخش، حجم غربی نسبت به محور قائم چرخیده است. بدین‌وسیله دید بهتری از شریان اصلی به ساختمان و بالعکس ایجاد شده است. این چرخش در پلان نیز در جهت هماهنگی ساختمان و خلق فضاهای جذابتر ایجاد شده است.

معماری ساختمان اداری تفاوت هایی با معماری ساختمان مسکونی دارد که آن را کمی پیچیده تر می کند. چه طراحی یک ساختمان بزرگ برای یک شرکت مطرح باشد یا یک واحد کوچک در یک ساختمان اداری چند طبقه، اصول معماری ساختمان اداری مشخص می کند چه نکاتی باید در طراحی ساختمان اداری رعایت شود. از متریال به کار برده شده در ساخت آن تا اختصاص فضای بیرونی و طراحی داخلی، همگی از جمله مواردی هستند که باید در معماری ساختمان اداری رعایت شوند. در ادامه به نکاتی که باید هنگام طراحی ساختمان اداری توجه شود اشاره خواهیم کرد. طراحی ساختمان اداری شرکت ونوس شیشه، پروژه ­ای با مساحت کل تقریبی 490 متر­مربع، در چهار واحد کوچک مجزا ولی مرتبط، در طبقه نهم یک برج تجاری، اداری قرار گرفته است.

در نظر گرفتن امنیت و سلامت کارمندان

پوسته خارجی بنا باید فضاهای داخلی را از عوامل جوی و تغییرات دمایی و صداهای مزاحم محافظت کند. استفاده از سایه بان، پنجره های کرکره ای امکان کنترل شرایط نامناسب را به صورت غیر خودکار (مکانیکی) یا خودکار (اتوماتیک) فراهم می کنند. صفحات خورشیدی تعبیه شده بر روی سقف و نمای این ساختمان ها می تواند در فراهم کردن کل یا بخشی از انرژی مورد استفاده ساختمان مؤثر باشند. بسیار مهم است که یک ساختمان اداری طوری نقشه کشی شود که برای کسب و کارهای مختلف کاربرد داشته باشد. همانطور که گفته شد وجود فضای فلت در ساختمان می تواند به شرکت ها این اختیار را بدهد طراحی داخلی اداری بهتری داشته باشند. همچنین محل قرار گرفتن بخش های مختلف در کنار هم باید منطقی و اصولی باشد.

طراحی یک سازه هوشمند می تواند فرم و زیبایی پروژه شما را شکل دهد و یا ساختمان را به یک شکل صلب و بی روح تبدیل کند. طراحی منعطف کانسپت ساختمان با توجه به اهداف مفهومی و بصری کمک می کند فرم ساختمان در برندسازی و هویت عملکرد آن تأثیرگذار باشد. چرا که امروزه بسیاری از پلان ها همراه با فضایی طبیعی و سرسبز ارائه می شوند. معمولا پنجره ها به سمت این فضای سبز قرار می گیرند تا در آرامش افراد داخل ساختمان تاثیرگذار باشد و در برخی مواقع برایشان الهام بخش نیز باشد.