نکات مفید و کاربردی برای بازسازی ساختمان اداری کارچی‌داری-دنیای معماری

توجه به خرده فضاهای شهری و بازیافت زمین موضوعی است که امروزه با رشد جمعیت شهرها و افزایش قیمت زمین و ساخت اهمیت بیشتری یافته است. سال 1381 با عملیاتی شدن طرح تعریض خیابان آذر در اصفهان، فضایی به عرض 4 متر، مابین خیابان و ساخت منزل مسکونی باقی ماند، که تا سال 1389 به عنوان گوشه ای از حیاط مورد استفاده بود. در آن سال مدیران”استودیو فضا رویداد شهر”بر آن شدند که آتلیه معماری خود را در این زمین بنا کنند. این بخش محیطی مناسب برای خوردن، ملاقات و گفت وگو، استراحت و کارهای فردی را فراهم می‌آورد. تهویه مناسب این فضاها به منظور ممانعت از باقی مانده بوی غذا در داخل ساختمان و محیط پیرامون از اهمیت بالایی برخوردار است. گنبد مسی بر اساس این ایده که بام به عنوان نمای پنجم دارای اهمیت است طراحی شد و اغتشاش ظاهری تاسیسات ساختمان در بام، با وجود گنبد از بین رفت و باعث تعریف بخش فوقانی و زیبائی بنا گردید.

به عبارت دیگر در نمای ساختمان اداری می توان از تلفیق مدرن و سنتی استفاده کرد. در آن از کامپوزیت و شیشه، سنگ و شیشه، آجر و شیشه و … استفاده شود که انتخاب آن ها به سلیقه و توان مالی افراد بستگی دارد. شاخص های طراحی مانند هسته مرکزی و آتریوم، شیشه سراسری کف تا سقف، صفحات خورشیدی، سرمایش و گرمایش آبی و زمینی و سایه اندازهای کاهنده شدت تابش خورشید از راهکارهای طراحی ساختمان اداری سبز هستند. نخست گروه آرکا نیازها و الویت های شما را به خوبی درک می نماید و با تبحر زیاد اقدام به طراحی پلان می نماید.

  • بدین ترتیب توانایی تمرکزشان بر روی مسائل پیشروی در اداره مذکور بیشتر شود.
  • بنابراین اهمیت دسترسی آسان به آن‌ها باید در اولویت اصلی قرار گیرد.
  • گروه معماری آرکا با سال ها تجربه در زمینه ساخت و ساز هر نوع سبک و طرح مورد پسند را به بهترین نحو اجرا و پیاده سازی می نماید.
  • در نتیجه در روند طراحی کیوبهایی شفاف در سازه بنا محاط شده و با جنبش کیوبها فضاهای سبز لازم برای تنفس و تلطیف کار شکل گرفتند.
  • بررسی مسائل فنی یک ساختمان آن‌ هم با حجم بالای رفت ‌و آمد، نیازمند یک مکان اختصاصی است تا به طرز کاملی تمام جوانب مختلف آن مورد توجه قرار گیرد.

امروزه ساختمان های اداری بیشتر دارای نماهای شیشه ای مشابه هستند اما تقسیم بندی و کیفیت فضاهای داخلی آنها با یکدیگر متفاوت می باشد. اتاق ضبط ویدیو و صدا این روزها ساخت پادکست، ویدیو یا گرفتن عکس های حرفه ای از جمله کارهایی است که در داخل شرکت انجام می شود و بهتر است هنگام طراحی ساختمان اداری به این نیاز توجه شود. اتاق ضبط ویدیو و صدا باید عایق صدا باشد، نور مناسب داشته باشد و در صورت لزوم به تجهیزات خاص ضبط مجهز شده باشد. کاربری و عملکرد هر دفترکار متفاومت است، بنابراین مهم است که در ابتدا درباره نوع استفاده از دفترکار که میخواهید داشته باشید فکر کنید.

الویت اول طراحی دفترکار، افرادی هستند که قرار است برای آن ها این دفترکار طراحی و اجرا شود. درباره این موضوع فکر کنید که این دفترکار فقط برای کارکنان آنجا طراحی می شود و یا ارباب رجوع های زیادی دارد. بعضی از کارها به فضای بزرگتری نیاز دارند،درحالی که بعضی دیگر به اتاقی برای کامپیوتر یا دیگر تجهیزات اداری نیاز دارند. طراحی ساختمان اداری آبورزان به معماری “محمدرضا قدوسی و پارسا اقدم” با توجه به معماری مدرن بومی تهران شکل گرفته و با نگرش به نمای نامرئی شهری خلق شده است. این پوسته بر اساس هندسه ای متحرک و با سایه های مثلثی، شکل امروزی ساختمان های اداری در تهران را به خود گرفته است و توانسته رتبه دوم جایزه معمار سال 1393را از آن خود کند.

قرارداد سودآور مشارکت در ساخت

همچنین انتخاب فصل بازسازی ساختمان‌های اداری تاثیر زیادی بر هزینه‌های تمام‌شده خواهد گذاشت. به‌طور کلی هزینه‌های مربوط به رنگ کردن ساختمان در اواخر سال یا انجام عملیات مربوط به بازسازی پشت‌بام در فصول سرد و بارانی، هزینه‌های بیشتری به خود اختصاص خواهند داد. این فضاها به منظور خدمت‌رسانی به کل مجموعه در ساختمان‌های اداری ساخته می‌شوند. بنابراین دسترسی به آن‌ها از فضاهای اصلی، فرعی و رفاهی باید امکان‌پذیر باشد.

بنابراین طراحان باید بیش از همیشه در طراحی نمای ساختمان اداری خلاقیت به خرج دهند و بر اساس نوع کسب و کار و حرفه ای که در یک ساختمان اداری خاص برقرار است، نمای آن را طراحی کنند. به عنوان مثال اگر یک ساختمان اداری مربوط به کسب و کارهای حوزه ی معماری می شود بهتر است یک المان خاص که مرتبط با این حرفه می باشد در نما به نمایش درآید. از جمله موارد مهم در طراحی ساختمان اداری می توان به نکاتی چون، محل ورودی ساختمان اداری، راحتی شرایط کار، ایجاد منظر خوب و فضای سبز، تهویه مناسب اشاره کرد.

طراحی نمای ساختمان اداری در راستای صرفه جویی در مصرف انرژی

اینجاست که پی خواهیم برد پنجره های کوچک به کار نمای ساختمان اداری نمی آیند. اتاق ITیکی از اصول معماری ساختمان اداری بزرگ مشخص کردن فضایی بعنوان اتاق IT است که سرورهای یک شرکت در آن قرار می گیرد. سرورها باید در جای امنی باشند و محیط داخلی آن اتاق نیز تناسب کافی با وضعیت سرورها و سایر تجهیزات IT داشته باشند. بنابراین انتخاب فضایی بعنوان اتاق IT باید با دقت انجام شود و از آنجایی که ممکن است عملکرد سرورها با سروصدا همراه باشد بهتر است این اتاق به دور از اتاق کارمندان باشد تا اختلالی در عملکرد آن ها ایجاد نکند.

هرچند در یک مجله خبری معماری لزوما تمامی واحدها یک اندازه نیستند و می توان در طراحی پلان ساختمان اداری، واحدهای آن را در سایزهای مختلفی طراحی کرد تا نیازهای کسب و کارهای کوچک و بزرگ را به یک اندازه برطرف کند. اما این مساله نباید موجب شود یکی از واحدهای ساختمان اداری خیلی کوچک بوده یا نیازهای اولیه آن از جمله نور طبیعی یا پنجره کافی و تهویه مناسب برطرف نشود. بنابراین مهم است که به تعداد کارمندانی که در یک دفتر کار مشغول به کار می شوند، فضایی که به صورت استاندارد به خود اختصاص می دهند و نیازهای اولیه آن ها توجه کرد تا بتوان به خوبی چه پلان اداری کوچک چه یک نقشه ساختمانی بزرگ طراحی کرد. در معماری ساختمان و بنا با کاربری های مختلف، تجاری، اداری، مسکونی، و…

اصولا طراحی داخلی بانک ها به لحاظ در نظر گرفتن امور ایمنی مخصوص بانک ها متمایز تر از طراحی سایر فضاها می باشد. اولین شعبه وی آی پی بانک ملت در فضایی به مساحت 350 مترمربع توسط “استدیو طراحی آرش عزیزی” در منطقه سعادت آباد اجرا شده است. این پروژه بازسازی به صورت کامل اعم از تاسیسات گرمایش و سرمایشی، لوله کشی، برق، سقف، کف، پنجره ها، تغییر نقشه دیوارها، ساخت آبنما و کلیه امور ایمنی مخصوص بانک ها می باشد. طراحی ساختمان اداری کارخانه ها معمولاً از قرارگرفتن در عملکرد اصلی خط تولید و ساختمان اداری در کنار یکدیگر تعریف می شوند. در ایران عمدتاً ساختمان خط تولید از قبل طراحی شده و از طراح انتظار می رود که ساختمان اداری فاخری به سوله های قبلاً ساخته شده، اضافه کند.

تعداد زیادی پنل های آینه ای آویزان، نور حاصل از آتریوم را منعکس می کنند تا در کل ساختمان انتشار پیدا کند. بتن به دلیل کاربردهای مختلف و جرم گرمایی زیاد در این ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین از آب باران در بام سبز ساختمان برای برجهای خنک و تبخیر استفاده می شود. این دو آیین نامه در بررسی های اولیه این پروژه به منظور بهینه سازی نور و دید طبیعی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. یکی دیگر از معیارها ایجاد سیستم یکپارچه برای مناطق تجاری و اداری بود.