مقالات مرتبط با ساختمان اداری نورمگز

درباره این موضوع فکر کنید که این دفترکار فقط برای کارکنان آنجا طراحی می شود و یا ارباب رجوع های زیادی دارد. بعضی از کارها به فضای بزرگتری نیاز دارند،درحالی که بعضی دیگر به اتاقی برای کامپیوتر یا دیگر تجهیزات اداری نیاز دارند. امور مربوط به کارهای دفتری پیوسته در حال پیشرفت است به همین خاطر هم داشتن شناخت روشن از عملکردهای مورد نیاز به عنوان محرکی قوی، تأثیر عمده‌ای در سازمان‌دهی دفاتر و ساختمان‌های اداری خواهد داشت.

  • از عناصر و تجهیزات اضافه در طراحی نمای ساختمان های اداری خودداری شود.
  • البته پیش از نورپردازی، طراح پروژه باید نما و جایگذاری انواع چراغ های نما را پیش بینی کند.
  • حداکثر استفاده از منبع نور طبیعی، انرژی خورشیدی برای گرمایش یا سرمایش و مصالح الی در ساختمان سازی تماماً در یک ساختمان سالم تر، از آنچه در یک ساختمان اداری یا دانشگاهی که با تهویه مصنوعی کار می کند، جمع می شوند.
  • تهویه مطبوع، سیستم حرارتی ـ برودتی، برق، مخابرات، نظافت و … از نکات مهمی هستند که در ساختمان‌های اداری باید در قالب یک مکان مجزا به آن‌ها پرداخته شود.
  • همچنین محل قرار گرفتن بخش های مختلف در کنار هم باید منطقی و اصولی باشد.

در طراحی ساختمان اداری کارخانه توکارنگ نیز کارخانه تولید رنگ ورق های مجتمع فولاد مجاور جاده اصفهان شهرضا است، سه دهنه سوله به عنوان خط تولید کارخانه قبلاً پیش بینی شده بود. ایستگاه های کاری یک ساختمان اداری به صورت میانگین تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد اوقات پر هستند در حالی که هزینه های سنگینی برای اجاره محل ، تهویه، نگهداری و نظافت آنها می شود. همچنین مسئله استاندارد سازی ابعاد زمانی پر رنگ تر می شود که محیط اداری دچار جابه جایی از نظر افراد و فضا می شود. اگر فضاهای اداری دارای ابعاد یکسان و یا حداقل مدولار باشند تغییرات در محیط ارزان تر و سریع تر امکان پذیر خواهد بود . امروزه، قوانینی در رابطه با ساختمان‌های اداری استاندارد وضع شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تغییر مسیر انجام امور کاری و پروسه‌های ساختمانی در قیاس با قبل شده است.

طراحی ساختمان اداری مطابق با مکان‌های مورد نیاز، آن‌ هم با رویکرد‌هایی نوین در حال گسترش است. عملکردهای ضروری، نوع کاربری، نوع ارباب ‌رجوع و نیازهایشان و … همگی بر طراحی و چگونگی سازمان‌ دهی دفاتر کاری تأثیر می‌گذارند. هر گونه ذخیره سازی می تواند به صورت فردی، گروهی یا عمومی باشد که تعداد و نوع آن به واحد و بخش کاری مشخصی مربوط می شود.

استفاده از متریال نما در داخل لابی مجموعه، در کنار ایجاد ساختاری یکپارچه در کل مجموعه، به خلق فضایی متفاوت به عنوان فضای مشترک واحدها نیز کمک می‌کند. برخی از طراحی ها به گونه ای هستند که موجب ایجاد فضای پرت درون ساختمان می شوند. این موضوع می تواند به ضرر کسب و کارها و شرکت ها تمام شود چرا که طراحی نما به شیوه ای که بخشی از فضای داخلی را اشغال کند و یا موجب پرتی یک بخش شود می تواند فضا را برای کار و فعالیت تنگ نماید. طراحی نما با آجر، نمایانگر سازمانی ساده و قدیمی است، نمای کلاسیک، بیانگر شرکتی پرقدرت و سنتی و نمای اداری مدرن، نشان‌دهنده سازمانی با محیطی مدرن و پویا است.

دارای یک سیستم فعال در هسته مرکزی ساختمان است که از آب جاری در کف برای خنک کردن بنا استفاده می کند. نه تنها آنها سالم تر هستند بلکه ادعا می کنند که حس تندرستی و شادابی بالایی دارند. طبق بررسی که در ایالات متحده صورت گرفته و طبق فاکتوری که “احساس رضایت” نامیده می شود. کاهش یک درصدی در غیبت کارکنان از کار معادل هزینه های معمول انرژی سالانه یک ساختمان می باشد. در نتیجه کارکنان چنین ساختمانی به طور مداوم به کار خود مشغول گشته و بازدهی تولید در آنها افزایش می یابد. یا اگر ساختمان مورد نظر یک دانشگاه باشد (چنانچه بررسی های موردی نشان داده است).

مکان ‌های مورد نیاز در ساختمان اداری

کارفرمایان باید به این نکته توجه داشته باشند که محیط کار باید جذاب باشد تا باعث ترغیب و تشویق کارمندان شود که در نهایت خروجی کار با کیفیت بالاتری به دست مشتریان آن کسب و کار برسد. دفتر مرکزی پتروشیمی رازی که توسط “دفتر معماری فضای فرا تهی” طراحی و اجرا شده است از این دسته فضاها است. در نهایت می توان به تاثیر انتخاب درست فضای داخلی شرکت بر محیط زیست اشاره کرد . چینش درست، استفاده از متریال های مناسب و در نظر گرفتن تغییرات در آینده باعث می شود تخریب کمتری در هنگام ایجاد تغییر انجام شود و همچنین برای گرمایش و سرمایش ساختمان انرژی کمتری مصرف شود. بخش پذیرش یا اطلاعات در قسمت ورودی هر ساختمان اداری تعبیه می‌شود.

ساختمان اداری سفید

طراحی ساختمان اداری آصف از “استدیو معماری بوژگان” در شمال شهر تهران و نزدیک به کوهپایه‌های شمالی شهر واقع شده است. با توجه به کاربری اداری پروژه، تنوع مصالح انتخابی در جهت سادگی محدود شد و در بسیاری از فضاها همانند نما، پلکان و لابی ورودی طبقات، از سنگ گرانیت فلیم استفاده شد. دفتر مرکزی جدید شرکت Deloitte، به نام The Edge ، توسط شرکت معماری PLP مستقر در لندن طراحی شده و در آمستردام، هلند واقع شده است. این ساختمان اداری درجه یک با متر مربع مساحت زیربنا، با استفاده از فن آوری هوشمند و با کسب بالاترین امتیاز BREEAM (امتیاز 98.36٪) که تاکنون دریافت شده است، موفق شده نقطه عطفی در جهان ساختمان های پایدار به دست آورد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث تغییر شیوه انجام امور کاری و فرایندهای ساختمانی نسبت به گذشته شده است. صفحات عمودی جداکننده ، امکان ایجاد میزهای باریک را به وجود می آورد. در معیارهای امروزین شهری، معماری ساختمان های اداری به دلیل تغییرات داخلی سازمان ها تغییر می‌کنند و تشکیلات اداری بسرعت و بطور مکرر دگرگون می‌شوند. بطور اصولی دو تحول اساسی در سالهای اخیر در معماری ساختمان های اداری بوجود آمده است.