معماران زاها حدید از غرفه های مدولار برای مناقصه اکسپوی اودسا 2030 رونمایی کرد


ساختمان‌های قابل جداسازی هسته اصلی طرح اصلی پیشنهادی معماری زاها حدید برای مناقصه نمایشگاه جه، اودسا را ​​تشکیل می‌دهند که به کشورهای شرکت‌کننده مجموعه‌ای از قطعات را برای ساخت غرفه‌های خود ارائه می‌دهد.

معماران زاها حدیدطرح اصلی برای اوکراین نمایشگاه جه، 2030 مناقصه بر چهار غرفه مرکزی بزرگ متمرکز شده است که 80000 متر مربع فضای نمایشگاهی را برای این رویداد فراهم می کند.

غرفه های م،ار برای نمایشگاه Odesa 2030
تصویر بالا: معماران زاها حدید از طرح اصلی نمایشگاه Odesa Expo 2030 پرده برداری کرده است. تصویر توسط JK Lab است. در بالا: دارای چهار غرفه مرکزی است. تصویر از نورویسکا است

پس از پایان نمایشگاه، از این نمایشگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادها در کنار یک مرکز کنفرانس جدید در محل نمایشگاه – خور Khadzhibey، واقع در 20 دقیقه دورتر از شهر قدیمی تاریخی اودسا استفاده می‌شود.

طراحی معماران زاها حدید برای این سایت باعث می‌شود استودیو غرفه‌های ملی م،ار ایجاد کند که از مجموعه‌ای از قطعات انتخاب شده‌اند، که به گفته استودیو به هر کشور این امکان را می‌دهد که «به‌طور جداگانه موضوع فراگیر ا،پو 2030 را از طریق کشور خود بازتفسیر کند. بیان فرهنگی منحصر به فرد».

نمایی از طرح اصلی پیشنهادی Odesa Expo 2030
غرفه های بزرگ در مرکز طرح قرار خواهند گرفت. تصویر توسط JK Lab است

هر یک از اجزای م،ار حدود 25 درصد از سایت استاندارد 1600 متر مربعی یک غرفه را تشکیل می دهد و می تواند با سایر ،اصر م،ار دیگر ،یب شود. کشورها می توانند ماژول ها را انتخاب کرده و غرفه های خود را با استفاده از یک ابزار پیکربندی دیجیتال طراحی کنند.

معماران زاها حدید می‌گویند نماها از گزینه‌های مختلف با «کمترین تأثیر کربن ممکن» طراحی می‌شوند.

بلوار اصلی طرح اصلی Odesa Expo 2030
سقف آلاچیق ها دارای پنل های خورشیدی خواهد بود. تصویر توسط JK Lab است

محل نمایشگاه خود دارای یک بلوار اصلی خواهد بود که تمام مناطق نمایشگاهی و همچنین مجموعه ای از میدان ها را به هم متصل می کند. غرفه های ملی در ج، بلوار قرار می گیرند در حالی که یک “اکو پارک” ساحلی در خور Khadzhibey در شمال قرار دارد.

هر دو انتهای بلوار اصلی شامل خدمات، اسکان و تدارکات برای بازدیدکنندگان، کارکنان و شرکت کنندگان می شود.

نمایشگاه Odesa 2030 “با در نظر گرفتن میراث” طراحی شد و اولین نمایشگاه جه، خواهد بود که در شرق اروپا میزب، می شود. پس از آن، غرفه های ملی برچیده می شوند و می توانند به ،وان ساختمان های مدنی در سراسر اوکراین استفاده شوند یا توسط کشورهای شرکت کننده به خانه بازگردانده شوند.

این ماژول‌ها به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا بتوانند بر روی بارج‌های کشتیر، که برای حمل و نقل در دریای سیاه، دریای آزوف و رودخانه دنیپرو استفاده می‌شوند، قرار بگیرند.

تصویری از آلاچیق های م،ار جداشدنی
هر ملتی می تواند از مجموعه ای از قطعات، یک غرفه طراحی کند. تصویر توسط JK Lab است

سایت اطراف ساختمان های باقی مانده – مرکز کنفرانس و غرفه های مرکزی – از طریق ایجاد مجدد تالاب ها “به طبیعت بازگردانده می شود”.

اگرچه این استودیوی معماری به جنگ جاری در اوکراین اشاره نکرد، اما گفت که هدف این طرح اصلی کاهش استفاده از بتن با استفاده از “مواد بازیافتی از سازه های آسیب دیده و ت،یب شده در سراسر ج، اوکراین” است.

دیزیگم برای آلاچیق های م،ار سفید توسط معماران زاها حدید
این رویداد اولین نمایشگاهی است که در شرق اروپا برگزار می شود. تصویر از نورویسکا است

فتوولتائیک به تمام سقف‌ها اضافه می‌شود و ریزشبکه Expo 2030 به توربین‌های بادی متصل می‌شود که انرژی مورد نیاز نمایشگاه را تامین می‌کند و همچنین انرژی تجدیدپذیر را برای جامعه محلی ایجاد می‌کند.

«در شهری که همیشه چند ملیتی و چندفرهنگی بوده است، شهری با تنوع با ارتباطات باست، در سراسر جهان، وقتی در سال 2030 از اوکراین و اودسا بازدید می‌کنید، قدرت و فرهنگ نه تنها یک کشور و یک شهر را احساس خواهید کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: پتانسیل تمام بشریت را احساس خواهد کرد.

نمای کلی از محل نمایشگاه اودسا توسط خور Khadzhibey
این نمایشگاه در کنار خور Khadzhibey قرار دارد. تصویر توسط ZHA است

اودسا یکی از چهار شهر شرکت کننده در نمایشگاه ا،پو 2030 است که بوسان در کره ج،ی، رم در ایتالیا و ریاض در ،ستان سعودی وجود دارد. همچنین با ارائه پیشنهادات برای میزب، رویداد.

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام شهر برنده خواهد شد در نوامبر 2023 اعلام خواهد شد.

اوکراین به شدت تحت تأثیر جنگ قرار گرفته است، جنگی که با حمله روسیه به این کشور در 24 فوریه آغاز شد. از آن زمان، گلوله باران روسیه تعدادی از ساختمان های مهم فرهنگی را ویران و آسیب رسانده است و بحران میلیون ها نفر را آواره کرده است.

سرویس پست این کشور اخیراً تمبری را منتشر کرد که در آن “تلاش های عظیم نیروهای مسلح خود” تجلیل می شود، در حالی که استودیویی که دفتر آن در کیف در حمله موشکی روسیه آسیب دیده بود، قول داده است که آن را بازسازی کند.

آ،ین نمایشگاه جه، که برگزار شد ا،پو 2020 دبی بود که در سال 2021 پس از به تعویق افتادن به دلیل همه گیری ویروس کرونا برگزار شد. در این رویداد تعدادی غرفه طراحی شده توسط معماران مشهور، از جمله غرفه پایداری توسط معماران گریمشاو که به دلیل “انتشارهای غیر ضروری” مورد انتقاد قرار گرفت، به نمایش گذاشته شد.


منبع: https://www.dezeen.com/2022/12/02/zaha-hadid-architects-odesa-expo-2030-pavilions/