مجتمع مسکونی Romanville ؛ ایده ای سنجیده از تئوری معماری به طراحی آن! مجموعه آموزشی آرک پرو-دنیای معماری

شرکت محلی OFIS Architects ساختمان تتریس آپارتمان ها را با استفاده از مواد مقرون به صرفه اما با کیفیت مانند کاشی های گرانیتی و کفپوش بلوط ساخته است. این سازه چهار طبقه که در سال 2007 تکمیل شد، در جهت یک بزرگراه شلوغ واقع شده است. برای جبران، بالکن‌ها و پنجره‌ها زاویه 30 درجه از بزرگراه داشتند و به طرز چشمگیری، هیچ یک از پنجره‌ها و بالکن‌ها مستقیماً به آپارتمان دیگری نگاه نمی‌کنند. علاوه بر این، برای امکان سفارشی‌سازی فردی، تنها دیوارهای اصلی واحدها ساختاری هستند. مجتمع های تعاونی ساز در پردیس به مجتمع های مسکونی گفته می شود که معمولا از ۸ واحد به بالا تشکیل می یابند و اکثرا به صورت مجتمع یا مجموعه اداره می شوند.

  • ابن ساختمان در زمان خود بلندترین ساختمان مسکونی در تهران به شمار می‌رفت.
  • عایق بودن دیوارها ازنظر جلوگیری از ورود صداها به واحدهای مجاور، بودن فضاهای استاندارد در راهروها برای رفت‌وآمد آسان.
  • را به شکلی زیبا و مهندسی گردهم آورد تا خریداران از اقصی نقاط کشور به راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
  • هنگام تعیین محل موردنظر برای سایت، توجه به تأمین رضایت‌مندی از محل سکونت حائز اهمیت است.
  • طرح کلی نظام یک معابر در یک محله مسکونی نباید بدان حد پیچیده باشد که مراجعه کنندگان غیر ساکن، ناتوان از یافتن مسیر و جهت مورد نظر خود باشند.

سایت این پروژه از معدود باغ‌های حفظ شده منطقه است و استراتژی طرح نیز در راستای حفظ درختان باغ بوده‌است. به این منظور، فضای خالی بین درختان، محل قرارگیری حجم است و با یک ساخت و ساز صحیح حجمی شکیل با حفظ فضای سبز قابل رویت است. یک مجله خبری معماری مناسب، بی شک پارکینگی درخور نیز نیاز دارد. این پارکینگ‌ها می‌توانند در سطح زمین تعبیه و طراحی شوند و یا می‌توان به طراحی پارکینگ زیرزمین اندیشید، به هر حال بسته به امکاناتی که بستر طرح در اختیار ما قرار می‌دهد، طراحی پارکینگ با ظرفیت مناسب، خالی از لطف نیست. طرح شهرک مسکونی آیس برگ (کوه یخ شناور)، پروژه ای مفهومی با تاثیرپذیری از سبک معماری نوگرا می باشد که برای کشوری نوگرا با شیوه های صنعت ساخت و ساز پیشرفته ارائه شده است. شهرک مسکونی کوه یخ اولین سازه مسکونی در بندر آرهوس شهر مارین تامسون کشور دانمارک می باشد و شامل 208 آپارتمان می باشد.

امکانات

این مجموعه همچنین دارای مناطق خرید در سطح همکف و همچنین آپارتمان های طبقه اول مناسب برای صندلی چرخدار است. و هر سه بلوک دارای عناصر بام سبز، به علاوه سیستم های گرمایش خورشیدی روی پشت بام هستند که بیش از نیمی از آب گرم ساختمان ها را تامین می کند. با توجه به اینکه پروژه مسکونی اجتماعی Poljane در ماریبور در کنار یک تقاطع شلوغ واقع شده است، معماران استودیو اسلوونیایی برنده جایزه Bevk Perović هنگام طراحی مجموعه با محدودیت های فضایی مواجه شدند. فضای محدود بیرونی شرکت را بر آن داشت تا فضاهای اجتماعی بزرگی را چه در داخل ساختمان ها و چه در بالای آنها به شکل روف گاردن ایجاد کند. طراحان همچنین توانستند بالکن های نارنجی متمایز را ترکیب کنند و رنگ و شخصیت را به دیوارهای ظاهری ساده اضافه کنند.

اصول کلی طراحی معابر در یک سایت مسکونی

مجتمع های مسکونی ۱۴ طبقه هستند که هر طبقه شامل ۴ واحد با 2 خط آسانسور، بدون پارکینگ مسقف اما دارای پارکینگ در داخل محوطۀ مجتمع مسکونی در جلوی بلوک و انباری داخل واحد است. فاز ۱۱ پردیس در موقعیت شمال غربی شهر پردیس در منطقه لواسانات تهران قرار گرفته است. توجه به طراحی اصولی مجتمع مسکونی، سال‌هاست که در دنیای ساخت و ساز و معماری مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌است و همیشه از ایده‌های خلاقانه و نوینی که در پیوند با زندگی بهتر در یک مجتمع مسکونی قرار دارند، استقبال می‌شود. در این زمینه، در رابطه با بهترین طراحی برای یک مجتمع مسکونی گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارد، ولی شاید نتوان یک نسخه کلی برای این طراحی پیچید و آن را به عنوان الگو و بهترین مرجع معرفی کرد. در طراحی یک مجتمع ، مثل طراحی بسیاری از انواع کاربری، همواره اشتراکات و تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. این مجتمع مسکونی می‌تواند یکی از برج‌های ساحلی سرخرود باشد، یک شهرک ویلایی در مازندران باشد و یا یک مجتمع مسکونی در هر نقطه دیگر از دنیا.

مجموعه مسکونی چشم انداز

از طراحی معابر طولانی و مستقیم که امکان استفاده به عنوان زمین مسابقه را بدهد می بایست پرهیز نمود. در صورت نیاز به استفاده از معابر طولانی، به منظور پیشگیری از وقوع فعالیت های غیر حرکتی در معبر می بایست از الگوی منحنی و یا از سرعت گیر های برجسته در سطح معبر استفاده نمود. دارای موتورخانه، انبامخصوص هر واحد، انبار کلی، نگهبانی و اطلاعات، است.

چالش اصلی در طراحی مجتمع مسکونی صدف، سازه از پیش طراحی و ساخته شده پروژه بود. طراح باید پلان و نما را مطابق اصول طراحی خود، خواست کارفر… پروژه مسکونی خانم مهندس کبیری واقع در شمال شهر تهران، منطقه قیطریه در زمینی به مساحت 550 متر مربع و هفت طبقه (پنج طبقه روی همکف، دو طبق… ساختمان مسکونی آقای فضلی در منطقه پنج شهر تهران در زمینی به مساحت 290 مترمربع با موقعیت جنوبی واقع شده است.