مجتمع مسکونی سینا مهندسین مشاور عمارت خورشید-دنیای معماری

سطوح بتنی سازه در بخش‌هایی از فضاهای عمومی و خصوصی حفظ شده است که از هزینه نما و نازک کاری داخلی کاسته است. مجتمع مسکونی ۶۳ واحدی باغ زعفرانیه، با زیربنای کل ۳۵۰۰۰ مترمربع، در ۱۲ طبقه روی زمین و ۳ طبقه زیرزمین، در باغی به مساحت ۶۵۰۰ مترمربع در یکی از دامنه‌های شمالی تهران واقع شده است. با مشاهده طراحی نامنظم آن، به راحتی می توان فهمید که چگونه این بلوک حاوی خانه های مسکونی در لیوبلیانا، اسلوونی نام “تتریس” خود را به دست آورده است.

خدمات شهری مانند آب‌رسانی، فاضلاب زهکشی، خطوط برق، خطوط تلفن و غیره باید بسیار نزدیک به محل، انتخاب‌شده باشد؛ تا خدمات آن‌ها را بدون هزینه اضافی دریافت کنید. دارای امکانات حمل‌ونقل خوبی مانند راه‌آهن، اتوبوس، برای رفتن به اداره، دانشگاه، بازار و غیره وجود داشته باشد. مجهز بودن به پارکینگ، برخورداری از آسانسور، دید مناسب به مناظر بیرون و غیره که این‌ها همه باعث رفاه ساکنین می‌شوند.

  • مجتمع مسکونی ویلاشهر نیز از دیگر مجتمع های مسکونی است که در این فایل تحلیل شده است.
  • طبیعی است هر خانواده ای تجربه و برداشت خاص خود را از زندگی داشته و این سیر و تکامل، سلیقه متفاوتی را به ارمغان آورده است.
  • شرکت محلی OFIS Architects ساختمان تتریس آپارتمان ها را با استفاده از مواد مقرون به صرفه اما با کیفیت مانند کاشی های گرانیتی و کفپوش بلوط ساخته است.
  • نام این مجتمع مسکونی از موقعیت مکانی سایت این پروژه گرفته شده است.

لابی (طراحی لابی باید بسیار جذاب باشد زیرا در وهله اول مخاطب در قسمت لابی که ورودی اصلی محسوب می‌شود قرار می‌گیرد). یکی از موارد جالب توجه در رابطه با این پروژه، وجود تراس در همه واحدها و وجود حیاط در واحدهای دوبلکس است. با عقب و جلو کردن لبه‌های خارجی طبقات، تراس‌هایی برای هر واحد شکل گرفته‌است که در ایجاد سلسله مراتب فضایی نیز نقشی موثر دارند. داشتن مسیر دوچرخه سواری و پیاده‌روی در محوطه و یا زمین بازی کودک و بزرگسال نیز بر ارزش مجتمع‌های مسکونی می‌افزاید. این ساختمان های سه گانه در شمال شرقی چهارراه میرداماد و خیابان ولیعصر احداث شده اند .

از ویژگی های مجتمع مسکونی پیروزی اهواز می توان به تقارن منحصربه فرد آن اشاره کرد. این مجتمع شامل دو بلوک اصلی می باشد که در هر بلوک 21 واحد در قالب 4 طبقه جای داده شده اند. از نکات دیگری که در پاورپوینت مطالعات طرح 5 معماری در مورد این مجتمع مسکونی ذکر شده است، می توان به روباز بودن بخشی از پارکینگ های آن اشاره کرد. معماران OFIS برای استفاده حداکثری از موقعیت منظره در شهر سرکلیه اسلوونی، پروژه مسکن اجتماعی هایراک آپارتمان ها را طراحی کردند تا بیشتر واحدها به کوه ها و مزارع مجاور نگاه کنند. نقوش متقاطع در جلوی ساختمان الهام گرفته شده از یونجه های سنتی در این منطقه است – از این رو این نام را به خود اختصاص داده است. در همین حال، طرح L شکل این سازه برای حفظ یک درخت آهک 300 ساله در ملک ساخته شده است، به طوری که ساختمان و درخت به خوبی ادغام شده اند.

دسترسی سریع

مجتمع مسکونی زیتون اصفهان از بزرگترین ساختارهای مسکونی شهر اصفهان به شمار می آید. این مجتمع مسکونی شامل بیش از 500 آپارتمان است و در فضایی بالغ بر 30 هزار متر مربع بنا شده است. ساختمان مسکونی آقای شیر افکن واقع در شهر همدان در منطقه استادان در زمینی به مساحت 503 متر مربع، با موقعیت شمالی در شش طبقه روی همکف طرا… قسمت دوم این فایل به بررسی مجتمع مسکونی پیروزی در اهواز اختصاص یافته است.

طراحی جذاب وکاربردی سایت پلان مجتمع

این فایل به تحلیل نمونه موردی مجله خبری معماری داخلی در شهر اصفهان اختصاص یافته است. مجتمع مسکونی خواب آرام در خیابان مشتاق در اصفهان در بین سال های 93 تا 96 در زمینی به مساحت 2 هزار متر مربع واقع شده است. از اصلی ترین ویژگی های این مجتمع مسکونی می توان به وجود فضای سبز زیاد در آن اشاره کرد.

در این مجتمع یک پارک نیمه عمومی و پارکینگ ها و یک مرکز تجمع و یک مرکز خرده فروشی وجود دارد. فقط بالکن ها، ورودی ها و سایبان ها این مجموعه هستند که با مصالح و احجامی متفاوت به این ساختار منظم اضافه شده اند. اما با کمی دقت به این مجتمع می توان به نگاه شاعرانه و معمارانه و لطیف فراک گری پی برد.