مجتمع مسکونی بوکان در نیاوران آرشیتکت افشین حجت سازنده مجید کشفی اینفوملک-دنیای معماری

سطوح بتنی سازه در بخش‌هایی از فضاهای عمومی و خصوصی حفظ شده است که از هزینه نما و نازک کاری داخلی کاسته است. مجتمع مسکونی ۶۳ واحدی باغ زعفرانیه، با زیربنای کل ۳۵۰۰۰ مترمربع، در ۱۲ طبقه روی زمین و ۳ طبقه زیرزمین، در باغی به مساحت ۶۵۰۰ مترمربع در یکی از دامنه‌های شمالی تهران واقع شده است. با مشاهده طراحی نامنظم آن، به راحتی می توان فهمید که چگونه این بلوک حاوی خانه های مسکونی در لیوبلیانا، اسلوونی نام “تتریس” خود را به دست آورده است.

  • یکی از مهم ترین موضوعات در دنیای طراحی، طراحی مجتمع های مسکونی می باشد که در گروه معماری همستان اهمیت زیادی به آن داده شده است.
  • از دیگر نکات مهمه پلان این مجتمع مسکونی می توان به رعایت تناسب بین توده و فضا اشاره کرد.
  • در همین حال، طرح L شکل این سازه برای حفظ یک درخت آهک 300 ساله در ملک ساخته شده است، به طوری که ساختمان و درخت به خوبی ادغام شده اند.
  • این فایل به تحلیل نمونه موردی مجتمع مسکونی داخلی در شهر اصفهان اختصاص یافته است.

در این قسمت برای این که بتوان شبکه های طراحی برای محیط های مسکونی را تهیه کرد، نیاز است تا فضایی که ممکن است در هر یک از ناحیه های مطرح شده در محیط زندگی افراد در نظر گرفته شده است ،مشخص گردد. الف) ابعاد ورودی هر خانه باید متناسب با مساحت خانه، به‌طوری طراحی شود که بتوان در فضای آن جاکفشی را جای داد. پارکینگ (می‌توان پارکینگ‌ها را در پلان زیرزمین، پیلوت و حتی در محوطه سایت طراحی کرد). به دلیل استفاده از نور مناسب و هوای فراوان و همچنین برای جلوگیری از تسلط بیش‌ازحد ساختمان‌های مجاور، جهت حفظ حریم ساکنین انتخاب سایت بزرگ تا حدود بسیاری این‌چنین مشکلات را حل می‌نماید. از جمله موارد قابل توجه در رابطه با این مجتمع پلان واحدهاست، در واقع در این مجتمع تیپ پلان‌ها متفاوت است و هرچه بالاتر می‌رویم متراژ واحدها نیز کوچکتر می‌شود.

یک – نمونه موردی مجتمع مسکونی داخلی

طراحی مجتمع مسکونی با طراحی حجمی متفاوت و خاص از هر زاویه، تجربه کاربری متفاوتی از حجم ایجاد می کند. چه روی دایک، بزرگراه یا پل ایستاده باشید، در اسکله ها یا مسیر عمومی بالای پشت بام قدم بزنید، یا حتی ساختمان را از بالا تماشا کنید، طراحی مجتمع مسکونی Sluishuis می داند چگونه شما را از همه طرف غافلگیر کند! مجتمع مسکونی 5 الهیه در زمینی به مساحت ۲۰۰۰متر مربع در منطقه تجریش الهیه واقع گردیده است. مجتمع مسکونی نکسوس در منطقه سعادت آباد تهران در زمینی به مساحت 950 متر مربع احداث گردیده است. سایت این مجتمع مسکونی در شهر اصفهان واقع شده است و از نکات ویژه آن می توان به وجود دو کلیسا در قسمت های شرقی و شمالی آن اشاره کرد.

تتریس آپارتمان – لیوبلیانا، اسلوونی

در این مجتمع یک پارک نیمه عمومی و پارکینگ ها و یک مرکز تجمع و یک مرکز خرده فروشی وجود دارد. فقط بالکن ها، ورودی ها و سایبان ها این مجموعه هستند که مجله خبری معماری با مصالح و احجامی متفاوت به این ساختار منظم اضافه شده اند. اما با کمی دقت به این مجتمع می توان به نگاه شاعرانه و معمارانه و لطیف فراک گری پی برد.

دانلودها

خدمات شهری مانند آب‌رسانی، فاضلاب زهکشی، خطوط برق، خطوط تلفن و غیره باید بسیار نزدیک به محل، انتخاب‌شده باشد؛ تا خدمات آن‌ها را بدون هزینه اضافی دریافت کنید. دارای امکانات حمل‌ونقل خوبی مانند راه‌آهن، اتوبوس، برای رفتن به اداره، دانشگاه، بازار و غیره وجود داشته باشد. مجهز بودن به پارکینگ، برخورداری از آسانسور، دید مناسب به مناظر بیرون و غیره که این‌ها همه باعث رفاه ساکنین می‌شوند.