طراحی نمای ساختمان اداری چگونه است؟ دفتر طراحی معماری آریاز-دنیای معماری

سطح زیر بنای لازم در ادارات را تقریباً از ۲ تا ۳ متر مربع به حدود ۱۵ تا ۱۸ مترمربع افزایش می دهند. ۵) بخش نمایش گروهی شامل اتاقهای گردهمایی با دیوارهای متحرک و بخش های نمایشگاه، تالار های کنفرانس و گردهمایی . ۱) بخش های اداری دفاتر مجزا برای یک تا سه نفر به همراه کارگاههایی برای کار آموزان و دفاتر گروهی برای حداکثر ۲۰ نفر، بعضی ادارات کارگاههای مجزا را با بخش های گروهی یکی می کنند. در اداره ای با پلان باز به جز یک بخش منشی گری مجزا، بقیه مکانها برای کار فردی و گروهی چند منظوره اختصاص می یابد.

اگر کارکنان در محیط کار احساس راحتی کنند بهتر می توانند وظایف خود را انجام دهند. ابعاد تجهیزات و مبلمان برای کارکنان متفاوت است و بستگی به نوع وظیفه و کار شخص دارد. پروژة اداري- تجاري زرافشان با مساحتي در حدود ۱۵۰۰ مترمربع در تقاطع خيابانهاي زرافشان و فلامک در شهرک قدس واقع شده است. این بنا دارای هفت طبقه می باشد که طبقات همکف و نیم طبقه آن به کاربری تجاری و پنج طبقه دیگر به فضاهای اداری اختصاص یافته است. پلانهای بخش اداری به صورت فضای باز با نورگیری مناسب طراحی شده است. لازم به ذکر است به علت طراحی مدولار در کلیه اجزاء معماری داخلی از جمله جایگذاری چراغها، پریزهای کفی و دریچه دستگاههای خنک کننده، امکان تبدیل فضاهای باز اداری به فضاهای بسته به راحتی فراهم می باشد.

  • از طرف دیگر ساختمان اداری بایستی برای تمامی مراجعین خود از جمله افراد معلول دسترسی راحتی داشته باشند تا افراد عادی و معلولین امکان راحتی حرکت در محیط ساختمان اداری را داشته باشند.
  • بنابراین علاوه بر نور طبیعی می توان چشم اندازی زیبا و دلباز به فضای بیرون داشت.
  • حالت تکنیکی و هنری تأسیسات این مجموعه ویژگی بالای پروژه غرب چهار، را شکل می دهد.
  • به عبارت دیگر در نمای ساختمان اداری می توان از تلفیق مدرن و سنتی استفاده کرد.
  • طراحی ساختمان اداری کوچک از “معماری خانه چوبی”با هدف نمایش خلاقیت گروه طراحی و ارائه نمونه اجرایی ملموس برای مراجعه کنندگان انجام گردید.

شکل ساختمان اجازه می دهد تا نور شمال به 60 درصد از دفاتر راه یابد. نمای ساختمان های اداری مهم ترین بخش طراحی این گونه پروژه های محسوب می شود. نما معرف هویت مجموعه است و می بایست با توجه به عملکرد و فعالیتی که قرار است در ساختمان اداری صورت گیرد طراحی شود. به عنوان مثال طراحی نمای ساختمان آژانس هواپیمایی با نمای یک مجموعه معماری متفاوت است.

طراحی ساختمان های اداری | طراحی داخلی | طراحی پلان | طراحی نما

ایده ی مسیر های ارتباطی تعبیه شده در این بنا، ایجاد ارتباط های مستقیم و غیر مستقیم با فضا و محوطه ی شهری بوده و جدا کننده ی دو فضای عملکردی اداری و تجاری یکی از چالش های اصلی طراحی این پروژه و تولید فرم های اصلی آن بوده است. استفاده از فرم های تکرار شونده که از یک سو سقف طبقه همکف را تشکیل می داد و از سوی دیگر پله ای برای اتصال میان فضای خارج و دفتر کار بود به راه حلی منحصر به فرد برای چالش اصلی این ساختمان تبدیل شد. نمای ساختمان از آجر های بومی با بافت های سنتی آجر پوشیده شده و در عین حفظ سبک معماری اقلیمی و بومی، طراحی ای مدرن و جالب توجه ایجاد شده است. روزهای گرم تابستان و روشن کردن بی امان سیستم های سرمایشی در محیط کار اجتناب ناپذیر است. اما به تازگی طراحان با پیاده سازی روش هایی خاص در طراحی نمای ساختمان اداری توانسته اند مصرف انرژی را بهینه سازی کنند.

گالری تصاویر پروژه ساختمان اداری و تجاری هیترا

در طراحی مجله خبری معماری مکان‌هایی که به اتاق ‌های گردهمایی، تالارهای کنفرانس، نمایشگاه‌ ها و … اختصاص می‌یابند. به دلیل اینکه مکانی برای تجمع مهمانان و بازدیدکنندگان می‌باشند، از اهمیت زیادی چه از نظر زیبایی و چه از نظر پاسخگویی به نیازهای مراجعه ‌کنندگان، برخوردار هستند. این ساختمان اداری تجاری توسط DesingInc به منظور رشد تعامل بین شهر و طبیعت طراحی شده است. نمای آن به گونه ای طراحی شده است که آب و هوای داخلی را کنترل کند و ساختار بتنی آن واریانس دما را به حداقل رساند. هوای ساختمان توسط داکتها بطور 100٪ طبیعی به نحوی تهویه می شود که هر یک ساعت و نیم یکبار بطور مداوم هوای تازه تامین می شود.

طراحی نورپردازی ساختمان اداری

ساختمان اداری بخارست چهار طرف نما دارد و سقف هم بصورت نمای پنجم مورد توجه قرار گرفته است. چهار زون تاسیساتی در هر طبقه ساختمان این امکان را فراهم می آورد تا در قسمت های مختلف هر طبقه سیستم تاسیساتی به طور مجزا قادر به کار باشد و در فصول مختلف و ساعتات متفاوت، استفاده از سیستم های مکانیکال به نحو مطلوبی امکان پذیر باشد. به عنوان مثال در اواخر فصل بهار در قسمت جنوبی ساختمان که جبهه آفتابگیر است هوای خنک مورد نیاز می باشد. حال آنکه برای ضلع شمالی، هوا بسیار مطلوب است و استفاده از هوای تازه به تنهایی کفایت می کند که از طریق سیستم هوا ساز در هر طبقه این امر ممکن می شود. این فضاها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و همان‎‌طور که گفته شد، متناسب با نوع کاربری ساختمان اداری طراحی و ساخته می‌شوند. آن‌ها از دو بخش افقی و عمومی تشکیل می‌شوند که به ترتیب مختص راهرو و راه‌پله یا آسانسور خواهند بود.