سمیرا راتود کول هاوس را برای محافظت از ساکنان در برابر تابستان های هند طراحی می کند


استودیوی هندی Samira Rat،d Design Atelier خانه ای را در Bharuch با پنجره های رو به داخل و حیاط هایی تکمیل کرده است که نسیم را از داخل ساختمان می کشد تا در طول ماه های گرم تابستان آن را خنک نگه دارد.

استودیو به سرپرستی معمار سمیرا راتد Cool House را به ،وان پاسخی مستقیم به بافت، جغرافیا و آب و هوای سایت خود در Bharuch، شهری در گجرات در غرب هند با آب و هوای تابست، بسیار گرم و خشک طراحی کرد.

تصویر بیرونی کول هاوس
کول هاوس توسط آتلیه طراحی سمیرا راتد طراحی شده است

راتود خاطرنشان کرد: نام کول هاوس از نحوه طراحی خانه گرفته شده است.

“به قول حامی ما، [the building] مانند قیفی است که تمام باد بهاروچ را به داخل خانه هدایت می کند و آن را به پناهگاهی خنک و راحت برای زندگی تبدیل می کند.

تصویر خانه باحال
این خانه در Bharuch، هند واقع شده است

کول هاوس در یک منطقه مس، واقع شده است که دارای خانه های تک خانواده است که با چشم اندازهای محدود و نیاز به حفظ حریم خصوصی از همسایگان بسته بندی شده اند.

استودیو ساختمان را به صورت خطی با اتاق هایی که در دو طرف یک راهرو مرکزی چیده شده بودند، چیدمان کرد. حیاط های عمودی که از طبقه اول شروع می شوند، حجم مستطیل کشیده را سوراخ می کنند و اجازه می دهند نور و هوا به فضاهای مجاور برسد.

تصویر بیرونی خانه خنک از سطح خیابان
پنجره ها طوری سازماندهی شده بودند که هوای خنک را به خانه بکشانند

Rat،d توضیح داد: “خانه مانند یک جعبه طراحی شده است، با پنجره هایی که برای وارد ، نسیم خنک و پخش نور تند استراتژیک هستند.”

نمای ج،ی نسبتاً مرده نگه داشته می شود و باد از حیاط ج، غربی عبور کرده و از حیاط شمال شرقی فرار می کند و کل خانه را تهویه می کند.

تصویر یک حیاط در کول هاوس
حیاط ها در داخل دیوارهای خانه قرار گرفته بودند

یکی از حیاط ها حوض کم عمقی دارد که نسیم های گرم را قبل از ورود به خانه خنک می کند. پوشش دیوار این فضا دارای یک صفحه سوراخ سنتی به نام جالی است که نور و هوای عبوری را فیلتر می کند.

حیاط دوم در طرف مقابل خانه شامل درختان در طبقه اول است که چشم اندازی از فضای سبز را از داخل فضاهای نشیمن فراهم می کند. پنجره های طبقه بالا به سایبان درختان دیگر نزدیک می نگرند.

راتود افزود: «اگرچه به درون نگاه می‌کنید، یک رقص دائمی از حرکت درون و بیرون در داخل خانه وجود دارد، جایی که شما با حیاط‌ها روبرو می‌شوید و می‌تو،د از مسیر مرکزی به سمت آن‌ها بروید.»

دیوارهای خارجی خانه عمداً ضخیم هستند تا از فضای داخلی در برابر گرما محافظت کنند. نیمی از آن سیاه رنگ شده است در حالی که ،مت دیگر با آجرهای کوچک سفارشی پوشیده شده است که به تأکید بر ت،یم ساختمان به دو حجم مجزا کمک می کند.

تصویر داخلی کول هاوس
دیوارهای خارجی ضخیم از خانه در برابر گرما محافظت می کنند

مواد و رنگ های به کار رفته در داخل خانه به گونه ای انتخاب شده اند که به فضاها حس خنک و آرامی بدهد. دیوارها عمدتاً با ملات آهکی که قابلیت تنفس دارد و به تثبیت محیط داخلی کمک می کند، ساخته شده است.

سطح همکف دارای فضاهای پارکینگ در فضای باز است که در زیر حجم جامد با رنگ مشکی در ضلع شرقی، با فضاهای کاربردی و محل اقامت در بلوک مجاور قرار دارند.

تصویر داخلی iof a
فضای داخلی دارای پوشش بافتی است

،مت های نشیمن و اتاق خواب ها در اطراف حیاط های طبقه اول چیده شده بودند. یک سالن در گوشه شمالی از دو طرف توسط فضاهای بیرونی سرپوشیده احاطه شده است.

طبقه دوم شامل یک اتاق نشیمن دو ارتفاع به همراه سوئیت اتاق خواب اصلی، اتاق خواب کودکان، اتاق مطالعه و سوئیت مهمان است. سقف ساختمان دارای کاشت بیشتر به همراه ،مت های نشیمن و جکوزی مشرف به محله اطراف است.

تصویر حیاط با حوض کم عمق
محوطه های نشیمن در اطراف حیاط ها چیده شده بود

Rat،d استودیوی خود را در سال 2000 پس از کار برای شرکت کالیفرنیایی Don Wald and Associates و همچنین Ratan Batilboi در هند تاسیس کرد.

این دفتر رویکردی بازیگوش و التقاطی را برای پروژه های خود اتخاذ می کند که شامل یک خانه بتنی آزمایشی در شهر علی باگ و یک ساختمان مدرسه در گجرات با سقف های طاق دار نامنظم است که شکل های خود را از نقاشی های کودکان گرفته است.

عکاسی توسط نیودیتا گوپتا.


منبع: https://www.dezeen.com/2022/12/21/samira-rat،d-cool-،use-courtyards-india/