ساختمان چیست انواع ساختمان و مراحل ساخت و ساز پرشین سازه

بازار مصالح ساختمانی در فضایی به فعالیت خود ادامه می دهد که در مسیر جدید قیمتی قرار گرفته است. بتن یک ماده مهم ساختمانی است که به طور گسترده ای در ساختمان ها، پل ها، جاده ها و سدها استفاده می شود. بتن ماده کامپوزیتی است که عمدتاً از سیمان پرتلند، آب و سنگدانه (شن، ماسه یا سنگ) تشکیل شده است.

بعد از این که کاشی‌ کاری انجام شد و کاملا خشک شد، باید آن‌ ها را با سیمان سفید بندکشی کنند. در این مرحله با استفاده از آجرهای پیش ساخته شروع به چیدن دیوار می نمایند لازم به ذکر است که دیوار های پیش ساخته از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند و همچنین عایق صوتی و حرارتی می باشند. بعد از بتن ریزی پی ساختمان را با میلگردهای مش شده آرماتوربندی می‌کنند.

  • دیوار باربر یک عنصر سازه ای است که معمولاً در ساختار یک ساختمان وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد تا بارها را در جهت عمودی از طریق فشرده سازی مشابه ستون، منتقل کند.
  • ویکی‌پدیا® علامتی تجاری متعلق به سازمان غیرانتفاعی بنیاد ویکی‌مدیا است.
  • مهندسان مکانیک و برق نیز وظیفه طراحی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان را دارند که به عنوان قلب تپنده ساختمان شناخته می شود و عملکرد بهینه آن باعث افزایش عمر و بهره وری بیشتر ساختمان خواهد شد.
  • با سلام و احترام حضور شما مخاطبان عزيز و بازديد كنندگان گرامی سايت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان يزد ، جای خوشوقتی است كه سايت سازمان پذيرای نگاه پرفيض شماست.
  • تعداد طبقات این نوع ساختمان حداکثر می تواند یک طبقه باشد؛ چراکه بخاطر امنیت ساختمان و مقاومت آن چنین تدبیری اندیشیده شده است.

انتخاب روش ساخت و ساز مؤثر، حتی در میزان مصرف انرژی خانه و اثرات زیست محیطی بیرون از منزل نیز تأثیر می گذارد. هنگام تصمیم گیری در مورد روش ساخت و ساز، ضمن در نظر گرفتن میزان پایداری و طول عمر معماری، هزینه های اولیه را نیز مطابق نیازهای خود برای ساخت و ساز محاسبه کنید. ساختمان ، شامل سازه ای است که جهت اهداف مشخصی طراحی و ساخته می شود و عمدتاً جهت ایجاد سرپناه برای افراد داخل ساختمان ایجاد می گردد.

اقبال بیشتر ساختمان‌های دارای شناسنامه فنی ملکی برای جذب مشتری

برای اجرای سریع و همچنین در ساختمان های تیپ (هم شکل)، از ساختمان های پیش ساخته استفاده می شود که اسکلت اصلی آنها معمولاً بتنی یا فولادی یا پانلهای پیش ساخته می باشد. برای مقابله با زلزله درسازه اینگونه ساختمان ها میتوان از انواع مهاربند (بادبند) و یا اتصالات صلب (قاب خمشی) و یا از دیوار برشی فولادی بهره جست. روبنا – اعضای مختلف روبنا مانند ستون ها و تیرها، باید طبق برنامه طراحی شده، جهت پشتیبانی از استحکام لازم برای حمل بار مرده و بار زنده که انتظار می رود در قسمت های مختلف سازه بصورت ایمن و به خوبی توزیع شوند، ایجاد شود.

همان طور که می دانیم بتن به تنهایی قادر به تحمل تنش های کششی نمی باشد و خیلی زود دچار ترک خوردگی می گردد. به همین علت از میلگردهای فولادی در بتن استفاده می شود که پس از ترک خوردن بتن ناحیه کششی وظیفه تحمل نیروهای کششی را برعهده میگیرد. به منظور ارزیابی رفتار لرزه‌ای و ثقلی و برآورد نیروهاي داخلی و تغییرشکل‌هاي المان های ساختمان نظیر تیر، ستون، دال و…، سازه ساختمان با استفاده از روش های خطی و غیر خطی مدل سازی و تحلیل می گردد. در طول مدت بهره برداری از ساختمان ممکن است نیاز به نصب تجهیزات مکانیکی سنگین در بخشی از ساختمان گردد. نصب تجهیزات مکانیکی سنگین در هر بخش از ساختمان منجر به افزایش بار وارد بر ساختمان شده، در نتیجه ساختمان نیازمند مقام سازی جهت افزایش ظرفیت باربری آن می گردد. این موضوع در سوله های با دهانه های بزرگ و ساختمان های مرتفع و ساختمان هائی که بر روی زمین های سست احداث می شوند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

خرپا به سازه ای فلزی می گویند که از مثلث های به هم پیوسته تشکیل شده است و در ساخت سازه های مختلف کاربرد دارند. نوسازی سازه ها علاوه بر هزینه هنگفتی که دربر دارد مدت زمان زیادی تا بهره برداری صرف می کند اما در بهسازی و مقاوم سازی با صرف هزینه بسیار پایین تر ، زمان کمتری نیز صرف بهره برداری مجدد از سازه صرف میکند. امروزه دنیا بعلت کم شدن منابع و صرفه اقتصادی بسمت مقاوم-سازی پیش می رود. هنگامی که یک خانه در شرایط نامناسب ساخته می شود، از جمله فقدان میلگرد، سیستم زهکشی نامناسب، عقب نشینی نامناسب و غیره، موجب خم شدن دیوار فونداسیون می شود. ممکن است ساختمانی از دو یا چند نوع از انواع فوق ساخته شود مانند ساختمان های فلزی-بتنی یا فلزی-آجری و ….که به این دسته از ساختمان ها ترکیبی می گویند.

سامانه نظام مهندسی ساختمان اصفهان

اگر استحکام سازه و استحکام هر چه بیشتر ساختمان برای شما بسیار مهم است و در اولویت است، پیشنهاد می کنیم از اسکلت فلزی استفاده نمایید. تعیین عمق گودبرداری بسیار مهم است و محاسبه عمقی که برای گودبرداری نیاز است یک کار مهندسی است و باید توسط متخصص این کار انجام شود. گودبرداری با توجه به تعداد طبقات و همچنین میزان باری که به پی ساختمان وارد می شود، تعیین می‌گردد. این سیستم ابداعی قوی ترین سیستم موجود در بازار است زیرا به فونداسیون کف و دیوارها مقید می شود. الیاف کربنی با یک براکت گالوانیزه به صفحۀ و به وسیله یک پین به فونداسیون متصل می شوند.

دال های بتنی عناصر سازه ای هستند که برای ایجاد سطوح افقی مسطح مانند کف، سقف استفاده می شوند. شرایط و ضوابط مختلفی برای انتخاب دال بتنی مناسب و مقرون به صرفه، با در نظر گرفتن نوع ساختمان، چیدمان معماری، ویژگی های زیبایی شناختی و طول دهانه وجود دارد. بطور کلی مقاوم سازی به دو روش سنتی و نوین تقسیم بندی می شود که روشهای نوین در حال گسترش هستند.