ساختمان ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شرکت مهندسین شیمیایی و رنگ‌سازی نیلی فام ری رنگ‌های نانویی برای استفاده در بدنه لوکوموتیو تولید می‌کند که خاصیت جاذب… شرایط عمومی قرارداد برای قراردادهای اجرای ساختمان تعاریف و مفاهیم ماده ۱- قرارداد اجرای ساختمان اعم از اینکه به صورت… انواع قراردادها بر اساس نحوه تفکیک وظایف طراحی و اجرا بر اساس نحوه انعقاد پیمان جهت انجام موضوع پروژه بر…

ساختمان چیست؟ ساختمان یا سرپناه، یکی از اساسی‌ترین نیاز بشر می‌باشد که نقش پناهگاه را برای انسان ایفا می‌کند. در جوامع امروزی تعریف از ساختمان معمولا یک سازه‌ی بلند می‌باشد که متشکل از سقف، دیوار و اتاق دارد. اما تعریف ساختمان از نظر مهندسی ساختار و مبتنی بر متریالی همچون آجر، ماسه، انواع سیمان، آب، بتن، فلز و… می‌باشد. ساختمان، نوعی سازه مسقف می‌باشد که با مصالح ساختمانی خاص طراحی و ساخته می‌شود. روش های ساخت و ساز دوستدار محیط زیست، علی رغم صرفه اقتصادی بیشتر، هنوز درصد پایینی از ساخت و سازهای مدرن را شامل می شوند.

با این وجود و در طول عمر سرویس دهی یک ساختمان ممکن است مالکان تمایل به تغییر در کاربری آن داشته باشند. به عنوان مثال یک ساختمان با کاربری مسکونی تبدیل به یک انبار نگهداری شود. هر گونه تغییر در کاربری یک ساختمان می تواند موجب به وجود آمدن بارهای بیشتر در ساختمان گردیده به طوری که ساختمان با همان وضعیت قبلی قادر به مقاومت در برابر بار وارده نبوده و اعضای باربر ثقلی و جانبی مختلف دچار گسیختگی شود. به همین علت و قبل از اجرای هر گونه تغییر در کاربری ساختمان لازم است تا مطالعات و بررسی های لازم صورت گرفته و در صورت لزوم روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان متناسب معرفی گردد.

  • یکی از روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان بتنی استفاده از سیستم پس کشیدگی و یا همان پیش تنیدگی است.
  • به همین علت از میلگردهای فولادی در بتن استفاده می شود که پس از ترک خوردن بتن ناحیه کششی وظیفه تحمل نیروهای کششی را برعهده میگیرد.
  • با توجه به محاسبات مهندس محاسب بر اساس آزمایش خاک و تعداد طبقات میزان گودبرداری مشخص شده است.
  • خانه قولنامه ای به ملکی گفته می شود که سند رسمی ندارد و و با نوشتن قولنامه بین طرفین معامله می شود.

بعد از اتمام کار معمار ساختمان، نوبت به مرحله “محوطه سازی” و نصب مسیر پارکینگ، پاسیو و پیاده روها می رسد. بعد از این مراحل، برای زیباسازی ساختمان باید سیستم آبیاری، فضای سبز، کاشت درختان و همچنین روشنایی در فضای باز را عملیاتی کنید. بلوک اغلب به عنوان یک ماده اصلی چارچوب در مناطقی که در معرض طوفان و یا وزش باد شدید هستند، می تواند برای چارچوب چوبی و یا فولادی بسیار مخرب باشد. وزن سنگین بلوک آجری، استحکام، دوام و همچنین عایق بندی عالی در برابر صدا و حرارت فراهم می کند. بلوک ممکن است با روکش فلزی و یا سنگی پوشانده شود و یا حتی برای نازک کاری های ساده و مقرون به صرفه، گچ کاری گردد. روش های مختلف ساخت و ساز نه تنها در هزینه و طراحی معماری خانه، بلکه بر نیازهای تعمیر و نگهداری و همچنین ارزش بلند مدت ملک نیز تأثیر می گذارند.

۱۶. ساختمان های ناامن

اگر دمای اسکلت فلزی به حدود ۶۰۰ درجه سانتی گراد برسد، تعادل ساختمان به خطر می افتد. آشنایی با بلوک نمادار آشنایی با بلوک نمادار ایجاد نمای زیبا برای قسمت بیرونی ساختمان را می توان جزو مهمترین خواسته هایی دانست که اغلب مالکان ساختمان به دنبال… مراحل اجرای سرامیک با چسب سرامیک را می‌توان به عنوان یکی از اجزای اساسی برای زیباسازی بخش های مختلف خانه نظیر آشپزخانه، سرویس بهداشتی، راهرو و … در نظر گرفت…. نکته مهم در خصوص مقاومت بالای ساختمان باید از مصالحی استفاده نمود که از نظر مقاوم بودن در درجه بالایی قرار داشته باشد. اسکلت اصلی این نوع ساختمان‌ ها از خشت خام و گل می‌ باشد که مقاومت بالایی ندارند و اغلب ساختمان های قدیمی از این مصالح استفاده شده اند.

علاوه بر حفظ سادگی در طراحی از یک عنصر شاخص برای حفظ جذابیت استفاده می شود و در نهایت با توجه به سبک و ساختار نما نورپردازی آن طراحی می شود. پناهگاه های انسانی در ابتدا بسیار ساده بودند و شاید فقط چند روز یا چند ماه دوام داشتند. با گذشت زمان، به تدریج سازه های بادوام تر ظاهر شدند، اولین پناهگاه ها خانه ها بودند، اما بعدها کارکردهای دیگر، مانند انبار غذا و مراسم، در ساختمان های جداگانه قرار گرفتند.

موسسات عمده فروشی ها، از ساختمان های بارخانه و یا انبار خود، برای ارائه خدمات حمل و نقل کامیون و یا خدمات رزرو حمل و نقل کامیون استفاده می کنند. اگر یک ساختمان یا بخشی از آن، در درجه اول برای نگهداری سوابق معاملات تجاری، حساب های بانکی، اهداف حسابداری و یا مدیریت انواع دیگر تراکنش های مالی استفاده شود، می توان آن را به عنوان یک ساختمان تجاری طبقه بندی کرد. ساختمان های تحت این طبقه، شامل دفاتر، بانک ها، ساختمان های دادگستری و سایر موسسات حرفه ای هستند که اهداف فوق را در بر می گیرند. این ساختمان ها، برای اهداف مسکونی معمولی مورد استفاده قرار می گیرند و امکانات رایج برای خواب، زندگی و آشپزی را فراهم می کنند. ساختمان باید شامل یک یا چند محل اقامت خانوادگی، آپارتمان و گاراژهای خصوصی باشد.

مراحل ساختمان سازی

نماهای کرتین وال مدرن ترین نوع نمای شیشه ای هستند که بسیاری از معایب نماهای شیشه ای را پوشش می دهند. برای مقابله با نیروی زلزله از کلاف های بتنی(شناژهای قائم و افقی) استفاده می شود. به لحاظ جلوگیری از پرت حرارت (از دست رفتن حرارت) دیوارها ضخیم ساخته می شوند (ضخیمتر از 35سانتیمتر) تا درمناطق سردسیری از ورود سرما از بیرون و در مناطق گرمسیری از ورود گرما از بیرون جلوگیری کند. جان پناه، دیوار کوتاهی است که دور تا دور بام ساختمان یا اطراف بالکن و یا در لبه تراس و پله ها ساخته می شود. تیر، برای تحمل بار سنگینی که از روبنا بالای درب یا پنجره ها وارد می شود، در نزدیکی درگاهی قرار می گیرد و می تواند از جنس استیل فلزی، آجر تقویت شده، سنگ و یا چوب باشد.

یکی از روش های تقویت و مقاوم سازی اعضایی که مطابق معیار های طراحی شده اجرا نشده اند یا آزمایشات و تست بتن انجام شده نشان دهنده ضعف مقاومت در آن ها می باشند، پکر گذاری و تزریق اپوکسی به داخل آن ها است. ترک‌ها ممکن است فقط ظاهری باشند یا نشانه‌ای از یک تنش سازه‌ای مهم و یا فقدان مقاومت و دوام ساختمان. ترک‌ها ممکن است وسعت خرابی رانشان دهند یا نشانه حجم بیشتری از مشکلات باشند.ترک‌ها ممکن است در بتن نرم و خمیری روی دهد و یا در بتن سخت. ترک‌های بتن نرم به دلیل افت بتن و ترک‌های ناشی از نشست رخ می‌دهد و بعد از سخت شدن ترک‌های جمع شدگی بتن خشک روی می دهد.

در همین رابطه، کارآمدترین و در عین حال گران ترین گزینه، شمع کوبی است. در فرآیند شمع کوبی، برای انتقال بارهای ساختمان به لایه های عمیق تر زیر پی، از سازه های ستون مانند استفاده می کنند. نکته حائز اهميت دیگری که امروزه توجه بسیاری باید به آن نمود مطالعه و بررسی زلزله های گذشته است. این اقدام برای ما که در منطقه لرزه خیزی مثل ایران زندگی می کنیم اهمیتی چندین برابر دارد و کمک شایانی به ارائه طرح مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای مناسب تر میکند. براساس آیین نامه ۲۸۰۰ (طرح ساختمان در مقابل زلزله) ساختمان های با دیوار باربر می بایست حداکثر در ۲ طبقه و یک زیرزمین ساخته شوند زیرا در صورت افزایش طبقات، نیروی برشی حاصل از زلزله افزایش یافته و آثار خطرناکی در تحمل سازه به بار خواهد گذاشت. کل بار حاصل از کف، سقف و دیوارها توسط دیوارهای باربر یا حمال کنترل می شود.