ساختمان اداری رونیکس معماری معاصر ایران-دنیای معماری

شکل ساختمان اجازه می دهد تا نور شمال به 60 درصد از دفاتر راه یابد. نمای ساختمان های اداری مهم ترین بخش طراحی این گونه پروژه های محسوب می شود. نما معرف هویت مجموعه است و می بایست با توجه به عملکرد و فعالیتی که قرار است در ساختمان اداری صورت گیرد طراحی شود. به عنوان مثال طراحی نمای ساختمان آژانس هواپیمایی با نمای یک مجموعه معماری متفاوت است.

  • یا اگر فعالیت مجموعه ای در زمنیه تکنولوژی است نمای آن دارای شاخصه های متفاوتی نسبت به یک ساختمان اداری با فعالیت پزشکی می باشد.
  • فضای کار این ساختمان در اطراف یک فضای 15 طبقه میانی بزرگ، یک سطح شیشه ای که محرک آن فعالیت های اداری می باشد، پل های گردشی و هسته های بالابر سازمان دهی شده است.
  • توجه ویژه‌ای هم باید به انتخاب کارهای داخلی و کارهای هنری، به ویژه در فضاهای ورودی، اتاق کنفرانس و سایر مناطق با دسترسی عمومی معطوف شود.
  • اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت…
  • بخش رابط در هر یک از طراحی داخلی ساختمان ممکن است، به‌گونه‌ای تعریف شود.

اصول طراحی ساختمان اداری کوچک خیلی متفاوت از یک ساختمان بزرگ نیست، با این تفاوت که فضاهای اختصاص یافته در یک واحد اداری کوچک محدودتر و کوچک تر از یک ساختمان اداری بزرگ است. این پروژه یک مجتمع اداری، تجاری از “ری را استدیو” در زمینی مستطیل شکل است که تقرببا 15 متر بر خیابان ولیعصر بین خیابان فاطمی و زرتشت قرار دارد، در این طول این خیابان تعداد زیادی فروشگاه، دفتر کار، رستوران و مجتمع فرهنگی قرار دارد. در همسایگی این پروژه 6 مجتمع تجاری در شمال و یکی در جنوب قرار دارد. پروژه با بهره گیری از کنتراستی از برش های طولی سنگ هایسیاه و سفید مرمر، در طول 155 متر از سمت غرب خود، به طراحی پوسته ی خارجی و طراحی جداره شهری در امتداد خیابان ولیعصر و تقاطع زرتشت پرداخته است. به لحاظ کاربری ایجاد نمای جذاب و به لحاظ قرارگیری در بافت مسکونی، حس آرامش از اولویت‌های طراحی بوده است.

ایده ی مسیر های ارتباطی تعبیه شده در این بنا، ایجاد ارتباط های مستقیم و غیر مستقیم با فضا و محوطه ی شهری بوده و جدا کننده ی دو فضای عملکردی اداری و تجاری یکی از چالش های اصلی طراحی این پروژه و تولید فرم های اصلی آن بوده است. استفاده از فرم های تکرار شونده که از یک سو سقف طبقه همکف را تشکیل می داد و از سوی دیگر پله ای برای اتصال میان فضای خارج و دفتر کار بود به راه حلی منحصر به فرد برای چالش اصلی این ساختمان تبدیل شد. نمای ساختمان از آجر های بومی با بافت های سنتی آجر پوشیده شده و در عین حفظ سبک معماری اقلیمی و بومی، طراحی ای مدرن و جالب توجه ایجاد شده است. روزهای گرم تابستان و روشن کردن بی امان سیستم های سرمایشی در محیط کار اجتناب ناپذیر است. اما به تازگی طراحان با پیاده سازی روش هایی خاص در طراحی نمای ساختمان اداری توانسته اند مصرف انرژی را بهینه سازی کنند.

طراحی نما و معماری ساختمان اداری ـ تجاری نیاوران، محمدرضا نیکبخت – خط معمار

مشاغل ادارات هنری، فرهنگی، صنعتی، حمل و نقل، پزشکی و … دارای فضاسازی و سیرکولاسیون متفاوتی نسبت به هم هستند. طراحی داخلی هر کدام از مشاغل بالا در ساختمان اداری نیازمند دو شاخصه است. اول طراحی پلان و سیرکولاسیون که بنا به ریزفضاهای هر فعالیت تعیین می شود.

ساختمان اداری دولت

این نورپردازی نباید به گونه ای باشد که ساختمان را بی روح و کسالت بار نشان دهد و از طرفی هم نباید به گونه ای باشد که رنگ های تند و زننده در آن به کار رفته باشد تا چشم عابران را اذیت کند. نورپردازی در نمای ساختمان اداری باید یک نورپردازی حرفه ای و استاندارد باشد تا علاوه بر ایجاد جلوه ای زیبا و پویا، موجب درخشش هرچه بیشتر نمای ساختمان و شیک به نظر رسیدن آن شود. طراحی ساختمان اداری با رویکرد سبز ایده ای بود که از بریتانیا آغاز شد. این رویکرد در طراحی داخلی نه تنها در حفظ انرژی های حیاطی کره زمین بلکه در بر فاکتورهای روانشناختی، اقتصادی و نگرش کارفرمایان و ذینفعان دیگر تأثیرگذار بوده است. گروه معماری آرکا در عرصه ساخت، مشارکت، طراحی، مدیریت پیمان ساختمان، دکوراسیون داخلی، امور بازسازی و ساخت غرفه های نمایشگاهی فعالیت دارد.

تعبیه پنجره های شیشه ای با ابعاد وسیع در طراحی نمای ساختمان اداری

فضایی که برای هر دفتر اختصاص می‌گیرد، باید متناسب با میزها و دیگر اجزای مورد لزوم در آن مکان باشد. طراحی مجله خبری معماری مطابق با مکان‌های مورد نیاز، آن‌ هم با رویکرد‌هایی نوین در حال گسترش است. عملکردهای ضروری، نوع کاربری، نوع ارباب ‌رجوع و نیازهایشان و … همگی بر طراحی و چگونگی سازمان‌ دهی دفاتر کاری تأثیر می‌گذارند. طراحی ساختمان اداری و محیط‌های کاری با رعایت اصول کارشناسی در طراحی ساختمان سبب شده که دیگر خبری از سبک‌های کسل‌کننده و تکراری قدیمی نباشد. آنچه به نمایش گذاشته می‌شود، یاد آور تکاپو، حرکت و سرزندگی برای پرسنل حاضر و کارفرمایان آن‌ها در این محیط‌های پویا باشد.