ساختمان اداری دولت-دنیای معماری

پوسته دوم حدود ۷۰ سانتیمتر از پوسته اول فاصله دارد که بدین صورت فضایی برای حرکت در دور ساختمان جهت نگهداری و تعمیرات ساختمان و هم چنین قرارگیری گلدانهای همیشه سبز فراهم شده است. در محل قرارگیری گلدانها ، پوسته آلومینیومی گشایش یافته و بدین صورت علاوه بر ایجاد هارمونی زیبا در طراحی نما، چشم اندازی مناسب را نیز از درون فضاهای اداری فراهم می سازد. مجله خبری معماری حتماً باید طوری طراحی شود که برای کسب‌وکارهای مختلف کاربرد داشته باشد. برخی از واحدهای اداری بدون اتاق طراحی می‌شوند و فضای اختصاص‌یافته برای هر بخش با دکوراسیون آن محیط مشخص می‌گردد.

  • طراحی روشنائی به صورتی است که تقسیم فضاها به سادگی صورت پذیرد و نیازی به تغییر محل چراغها نباشد ولی با وجود سقف کاذب امکان تغییر آنها به سادگی وجود دارد.
  • چون سازما نها، ساختمان‌هایی را می‌طلبند که تغییر در تعداد کارکنان و انجام وظایف آنها را بتوان به آسانی تغییر داد و قسمت‌های ساختمانی عملکردهای مختلف خود را جوابگو باشند.
  • بر این اساس، CH2 موفق به کسب برآورد فراتر از سیستم رتبه بندی انرژی 6 ستاره در استرالیا شده است.
  • با توجه به این موضوع باید طراحی ساختمان اداری به‌ گونه‌ای تنظیم و اجرا شود که موانع موجود در مسیر کار را به حداقل رسانده و نیازها را دفع و بر شرایط به‌ روز کاری و سیستم‌ های جدید اداری منطبق باشد.
  • ۸) امکان نیاز به وجود یک قسمت برای ورود اتومبیل ، جای پارک (به صورت زیر زمین) و بخش های تحویل.

بنابراین کارکنان به جای فعالیت در محیطی خفقان آور و کسالت بار در محیطی شاد و نورانی به فعالیت میپردازند. بدیهی ست که در چنین فضایی روحیه همکاری و همدلی در بین کارکنان بیشتر خواهد بود و بهره وری نیروی انسانی به حداکثر خود خواهد رسید. پس تاثیر شگرف نمای ساختمان اداری بر حال و هوای درونی ساختمان و متعاقبا روحیه کارکنان و بهره وری آن ها را دست کم نگیرید. از سویی دیگر ساختمان اداری باید به گونه‌ای ساخته شود که دسترسی برای کلیه‌ی مراجعین خود از جمله معلولین به آسانی صورت گیرد تا افراد عادی و معلولین بتوانند با فراغ بال در محیط اداری به انجام امور خود بپردازند.

در طراحی یک واحد اداری به چه نکاتی توجه می‌شود؟

امروزه مبحث معماری پایدار بسیار متداول می باشد و در مسیر توسعه و پیشرفت سریع آن تکنولوژی های جدیدی قرار گرفته است. وجود مراکز صدور گواهینامه های معتبر مانند LEED و BREEAM استاندارد ها را بالا برده اند و برای طراحان نوآور تبدیل به هدف شده اند. در اینجا 10 مورد از پایدارترین ساختمانهای اداری جهان و همچنین تکنیکهایی که برای بهبود عملکرد، کاهش مصرف انرژی و فراهم کردن یک محیط کار سالم بکار برده اند به طور خلاصه بیان گردیده است.

گرافیک و شبیه سازی سه بعدی

تصور کنید در محیطی مشغول به کار هستید که نور خورشید به زحمت راه خود را از درون دالان های باریک و پنجره های کوچک به اتاق شما باز کرده است. حال اگر قرار باشد تعداد افراد زیادی نیز در این اتاق مشغول به کار باشند وضعیت وخیم تر هم خواهد شد. اتاقی تاریک و کسالت بار که هر کس سرش به کار خودش است و احتمالا بعد از چند ساعت اولیه از گذشتن تایم کاری خواب آلودگی و کسالت به سراغ شان خواهد آمد. اما مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی را باید در طراحی پنجره های نمای ساختمان دانست.

بیان نکاتی در مورد طراحی نمای ساختمان اداری :

تاثیرات تکنولوژی اطلاعات کامپیوتری کردن سیستم اداری پیشرفت در زمینه ی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به تغییر شرایط کاری در اداره ها کمک شایانی کرده است. تاثیر کامپیوتری کردن سیستم اداری بر کارگاهها و نقشه ها، نیازهایی را دفع کرده که ساختمانهای اداری موجود دیگر نمی توانند آنها را برآورده نمایند. جای گیری تجهیزات سرمایش و گرمایش می تواند در فضایی اختصاصی (مانند موتورخانه) قرار بگیرد یا اینکه فضای از مشاع ساختمان (مانند پشت بام) برای قرار گرفتن وسایل تاسیساتی استفاده شود. حتی تعبیه آسانسور برای ساختمان های بلند می تواند دستخوش تغییراتی از جانب شهرداری، نظام مهندسی و یا حتی کارفرما باشد. در بعضی ساختمان ها کارفرما به تعداد بیشتری آسانسور نیاز دارد تا جابجایی بار یا انسان را تسهیل کند. در این مقاله به بررسی اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه خواهیم پرداخت.