ساختمان اداری-تجاری هیترا رسانه واقعیت در معماری-دنیای معماری

هدف از طراحی داخلی واحد اداری تنها برای زیبایی محیط نیست، بلکه توجه به فضاها و عملکردهای ضروری یک ساختمان اداری و تامین نیازهای کارفرما نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. ساختمان های اداری که شرکت های مختلف در آن ها واقع شده اند مکانی برای کسب و کار فعالیت هستند. نورپردازی ساختمان اداری مهمترین اصلی ست که می تواند این پویایی را به طور واضح نشان دهد. بنابراین بسیار مهم است که در نمای ساختمان اداری از متریالی استفاده شود که قابل شستشو بوده و دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد. این متریال ها در برابر تابش نور آفتاب تغییر رنگ نمیدهند و در برابر ضربه و شکستگی نیز مقاوم می باشند.

همچنین مسئله استاندارد سازی ابعاد زمانی پر رنگ تر می شود که محیط اداری دچار جابه جایی از نظر افراد و فضا می شود. اگر فضاهای اداری دارای ابعاد یکسان و یا حداقل مدولار باشند تغییرات در محیط ارزان تر و سریع تر امکان پذیر خواهد بود . امروزه، قوانینی در رابطه با ساختمان‌های اداری استاندارد وضع شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تغییر مسیر انجام امور کاری و پروسه‌های ساختمانی در قیاس با قبل شده است. فناوری بی سیم موجب بهتر شدن مبلمان متحرک و طرح‌های متنوع‌تر می‌شود. تکنولوژی منجر می‌شود به اینکه فرصت لازم برای افراد فراهم شود تا بتوانند در زمانها و فضاهای بهتری به کار خود ادامه دهند.

در واقع در نمای ساختمان های اداری و اجرای آن بهتر است که متریال های سنتی مانند آجر، چوب و شیشه استفاده شود. نکته اصلی اینجاست که نمای ساختمان اداری می تواند بیانگر شان و منزلت کسب و کارهای مستقر در این ساختمان باشد. طراحی نمای ساختمان اداری می تواند گویای میزان حرفه ای بودن کار شما باشد. بیراه نیست که مدیران کسب و کارها ترجیح می دهند در ساختمان هایی با نمای شیک مستقر شوند.

در خصوص موقعیت آسانسورها و سرسراها (لابی چون سرعت و تعداد آسانسورها برای افراد استفاده کننده بسیار مهم است. توصیه می شود آسانسورها ۱۵ درصد جمعیت ساختمان را در مدت ۵ دقیقه جابه جا کنند. مراکز پرداخت کاغذ که شامل دستگاههای فتوکپی، چاپگرها مجله خبری معماری و نمابرها می باشد. توصیه می شود جهت کاهش مزاحمت، این بخش در یک محیط محصور شده قرار بگیرد. مراکز پزشکی، شامل فضاهایی برای مشاوره های پزشکی، دندان پزشکی و ….. نماز خانه که در آن، نماز جماعت و فرادا و هم چنین مراسم مذهبی برگزار می شود.

  • طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار و نمای ساختمان اداری وتجاری پلان ساختمان اداری و معماری اداری در این بخش قرار گرفته است.
  • همچنین محل قرارگرفتن بخش‌های مختلف در کنار هم باید منطقی و اصولی باشد.
  • این نما از ترکیب سایه بان های ثابت، کرتین وال دو جداره براق و صفحه های خورشیدی تشکیل شده است.
  • صفحات خورشیدی تعبیه شده بر روی سقف و نمای این ساختمان ها می تواند در فراهم کردن کل یا بخشی از انرژی مورد استفاده ساختمان مؤثر باشند.
  • در مشاغلی که به تمرکز زیاد حین کار نیازی نبوده یا متصدیان امور باید دائماً با هم در ارتباط بصری و کلامی باشند.

طبق این قانون، معمولاً بخشی از زمین به عنوان چاه نور مرکزی برای تامین نور واحدهای مرکزی استفاده می شود. همچنین نسبت مجاز شیشه به سایر مصالح به کار رفته در نما 40 درصد است. این پروژه در زمینی ۵۴۳ مترمربعی با سطح اشغال ۶۰ % در ۶ طبقه اداری برای شرکت رونیکس تعریف شد. سایت پروژه در مجاورت خیابان حافظ انتخاب شده تا مجاورت لازم با محدوده کاربری مربوط به فعالیت شرکت فراهم گردد. از این رو عناصری مرتبط به کاربری و ماهیت آن به شکل گیری کانسپت منجر شد که می توان به اداری- صنعتی بودن، شفافیت و پویایی روابط و امکان افزایش نیروی انسانی اشاره کرد.

همچنین، این ساختمان دارای سیستم آیرودینامیکی به صورت آتریوم می باشد که گازهای زباله ضمن عبور از آن توسط مبدل های حرارتی برای استفاده مجدد گرم شوند. علاوه بر این، ساختمان برای کاهش مصرف آب، دارای سیستم جمع آوری آب باران می باشد. علاوه بر این، طراحان این بنا با توجه به پیش بینی های آب و هوا در سال 2050، این ساختمان را برای تغییرات احتمالی آب و هوایی در آینده آماده کرده اند. آنها در طراحی های خود افزایش احتمالی دمای متوسط 3 تا 5 درجه در طول تابستان و افزایش بارندگی 30٪ در زمستان را محاسبه کرده اند. در طراحی ساختمان های(فضاهای) اداری بایستی دارای انعطاف پذیری، راحتی نگهداری، دسترسی مناسب و یک موقعیت اکولوژیکی اقلیمی مناسب باشند و از طرف دیگر یک محیط آرام، لذت بخش و مفید را برای استفاده کنندگان فراهم سازند.

در دوره های سرد سال از انرژی گرمای زمین برای گرمایش استفاده می شود. هسته بتنی فعال مرکزی و آب کف و یا گرمای زمین تنها برای تولید درجه حرارت پایین تا 12 درجه سانتیگراد پاسخگو می باشد. زمانی که به گرمای بیشتری نیاز است، این مقدار گرما کافی نبوده و نیاز به پمپاژ گرما به فضاها ضروری است. طرح پایداری که بتواند از نظر تجاری، اجتماعی و محیطی مؤثر باشد نیازمند اندازه گیری های دقیق مزیت های طراحی پایدار است. این بخش بسیار به نوع کار و فعالیت سازمان وابسته است و شامل خدمات اصلی همان اداره خاص می‌شود. اغلب مکانی مناسب برای انجام امور خدماتی چون تکثیر، چاپ، فتوکپی و … می‌باشد.

روانشناسی معماری فضای اداری

عدم وجود درز در دیوارها و پنجره ها مانع هدر رفتن انرژی و یا گرما و سرمای داخل یک محیط اداری می شود. بنابراین در فصول گرم و سرد سال همیشه هوای متعادلی در داخل یک ساختمان اداری در جریان خواهد بود. ساختمان اداری مدرن سفیراناز “مهسا مجیدی” در طبقه ششم یک ساختمان 24 واحدی، از یک جعبه شیشه ای ساده تشکیل شده که حتی جزئیات ساده curtain wall در نمای آن حل نشده است.

ساختمان اداری با چه هزینه‌ای بازسازی می‌شود؟

این گنبد مسی از نظر ظاهری مشابه سقف گنبدی ساختمان پست و تلگراف در میدان توپخانه سابق (بیسیم پهلوی) است و در واقع با نگاه و یاد گذشته (خصوصا برای کسانی که تهران قدیم را به یاد دارند) به عنوان یک نشانه شهری خاطره انگیز است. در بالاترین طبقات ساختمان به دلیل دید بسیار مطلوب، قابلیت ایجاد یک نیم طبقه فراهم آمد و برای شرکت هایی که نیاز به فضاهای بزرگتری داشتند در نظر گرفته شد. چهار زون در یک واحد تجمیع شد و یک پله گرد که دسترسی به نیم طبقه را فراهم می آورد طراحی گردید. اصولا در هنگام مراجعه به مشاور بازسازی ساختمان‌های اداری، سوالاتی به میان می‌آید که کارفرما برای پیشروی هر چه بهتر فرآیند کار، باید آن‌ها را با دقت تمام پاسخ دهد. اولین سئوالی که متخصص در طول مشاوره از کارفرما می‌پرسد، درباره هدف او از مرمت ساختمان اداری است. از دلایل اهمیت ورودی ساختمان این است، افرادی که می خواهند با شما همکاری داشته باشند پیش از ورود به شرکت شما بایستی از درب ساختمان عبور کنند.

این ساختمان دو طبقه با هدف ایجاد فضا های عملکردی تجاری ساخته شده که طبقه همکف فضایی عمومی تر برای تجارت و فروش محصول یا ارائه خدمات بوده و طبقه اول، دفتر کاری شخصی را شامل می شود. طبقه ی بعد که در واقع پشت بام این ساختمان است هم ارتفاع بام های اطراف ساخته شده است و با دیوار های 2.5 متری خود فضایی باز و متنوع در دل این بنا ایجاد کرده است. این پروژه شامل سه عملکرد در سه طبقه ی مختلف با راه های ارتباطی متفاوت به فضای شهری می باشد.