ساختمان اداری تجاری سـعادت آباد مفهوم نگار مجری طرح های خاص معماری-دنیای معماری

در برنامه فیزیکی جدید کل دیوارها و سقف های کاذب تخریب و اسکلت زیبا و بتن ریزی کف طبقه بالا بعد از تخریب کامل مشهود شد. نمای شمالی نیز مانند نمای جنوب دارای مدولاسیون های 40 سانتی است که در این نما با مقاطع U تفکیک شده است . در نمای شمال بعد از ساخت مقطع U شکل خاص مورد نظر معمار , تمامی نقاط نما توسط دوربین های نقشه برداری پیاده سازی و به جهت حفظ مدولاسیون 40 سانتیمتری شاسی کشی دقیق انجام شد. بسیاری از جزئیات بکار رفته در ساختمان بدیع است و سابقه قبلی ندارد. همکاری همه مهندسین و تکنسین های مهندسین مشاور شارستان در حدود سه سال کار سنگین نتیجه مطلوبی را بوجود آورد که شایسته نامیدن آن به عنوان یکی از نشانه های شهر تهران و نمونه معماری و مهندسی قابل توجهی است. بسیاری از ایده های معماری و جزئیات استفاده شده در بنای این ساختمان راهنمای طراحی در ساختمانهای بسیاری شد که پس از آن طراحی شده اند.

  • در بالاترین طبقات ساختمان به دلیل دید بسیار مطلوب، قابلیت ایجاد یک نیم طبقه فراهم آمد و برای شرکت هایی که نیاز به فضاهای بزرگتری داشتند در نظر گرفته شد.
  • آنها در طراحی های خود افزایش احتمالی دمای متوسط 3 تا 5 درجه در طول تابستان و افزایش بارندگی 30٪ در زمستان را محاسبه کرده اند.
  • چینش درست، استفاده از متریال های مناسب و در نظر گرفتن تغییرات در آینده باعث می شود تخریب کمتری در هنگام ایجاد تغییر انجام شود و همچنین برای گرمایش و سرمایش ساختمان انرژی کمتری مصرف شود.
  • ساختمان اداری فرایندی برای تعریف و گروه‌بندی فعالیت‌های دفتری و ایجاد رابطه بین کارمندانی که در یک دفتر کار می‌کنند بوده و هدف آن این است که آنها بتوانند طور مؤثر و اقتصادی فعالیت‌های اختصاص داده شده را اجرا کنند.
  • مراکز پرداخت کاغذ که در بر گیرنده‌ی دستگاه‌های فتوکپی، چا پگرها و نمابرها می‌باشد.

کار در میان سروصدا تمرکز کارمندان را از بین می‌برد و آنها برای تمرکز نیاز به سکوت و آرامش خواهند داشت که این نکته باید در طراحی پلان مجله خبری معماری رعایت شود. برای این کار می‌توان واحدها را طوری طراحی کرد که دفاتر کار و محیط‌هایی که در طراحی اولیه برای کارمندان در نظر گرفته شده در جهت مخالف خیابان اصلی قرار بگیرند. امور مربوط به کارهای دفتری پیوسته در حال پیشرفت است به همین خاطر هم داشتن شناخت روشن از عملکردهای مورد نیاز به عنوان محرکی قوی، تأثیر عمده‌ای در سازمان‌دهی دفاتر و ساختمان‌های اداری خواهد داشت. طراحان نیز در این راستا می‌توانند تمام جنبه‌های مربوط به طراحی ساختمان اداری را با در نظر گرفتن تفاوت ساختمان اداری و واحد اداری تحت تأثیر قرار دهند.

قرارداد سودآور مشارکت در ساخت

در این نوع بازسازی که نیاز به تخلیه کامل ساختمان اداری دارد و انجام عملیات مربوطه تنها در خارج از ساعت‌های کاری مقدور نیست، تمامی بخش‌های ساختمان اعم از تاسیسات، زیرساخت‌ها و جاهای مختلف دیگر تخریب و دوباره ساخته می‌شوند. بررسی مسائل فنی یک ساختمان آن‌ هم با حجم بالای رفت ‌و آمد، نیازمند یک مکان اختصاصی است تا به طرز کاملی تمام جوانب مختلف آن مورد توجه قرار گیرد. تهویه مطبوع، سیستم حرارتی ـ برودتی، برق، مخابرات، نظافت و … از نکات مهمی هستند که در ساختمان‌های اداری باید در قالب یک مکان مجزا به آن‌ها پرداخته شود. دومین ساختمان دارای رتبه برتر BREEAM در جهان، در لندن واقع می باشد و انزژی آن از طریق سوخت زیستی و محلی که از روغن نباتی تصفیه شده تهیه می شود بدست می آید. یکی از ویژگی های آن استفاده از دیوار سبز می باشد که آب آن جهت صرفه جویی در مصرف آب، از طریق فلاش تانک های کم مصرف توالتها تامین می شود.

مکان ‌های مورد نیاز در ساختمان اداری

در مخالفت با توسعه شهری رایج در شهر که اکثر ساختمان ها بر اساس منافع شخصی طراحی می شوند، این پروژه سعی دارد با ایجاد فضای عمومی برای محله که به شدت مورد نیاز است، یک فرصت برد-برد هم برای واحدهای تجاری و هم برای شهر ایجاد کند. این سکوهای عمومی کوچک، محله های تهران را به فضاهای پویاتری تبدیل می کند که در آن مناطق تجاری ارتباط بیشتری با مناطق شهری اطراف دارند. پروژه ی آپارتمان اداری سفید در یکی از خیابان های شلوغ تهران توسط “استدیو معماری BNS” طراحی و اجرا شده است.

سیستم بسته اداری نیز به محیط‌هایی می گویند که به وسیله‌ی دیوارهای جدا کننده و به شکل اتاقهای مستقل ساخته شده‌اند. در مجموع ساختمان‌های اداری از فضاهای اصلی، فضاهای پشتیبانی، خدمات و مسیرهای گردش تشکیل شده‌اند. اختصاص دادن یک فضا برای استراحت و غذا خوردن آن ها می تواند تا حد زیادی راندمان کاریشان را نیز بالاتر ببرد. این فضا باید طوری انتخاب شود که کارمندان را برای لحظاتی از محیط کاریشان دور کند تا بتوانند ذهنشان را آزاد و ریلکس کنند. انتخاب میز و صندلی های راحت و متفاوت از آنچه در طول روز با آن کار می کنند از جمله نکات مهم در طراحی داخلی است که در صورت مبله کردن فضای داخلی ساختمان اداری باید به آن توجه شود.

اگر می‌خواهید برای مراجعین صندلی تهیه کنید دقت کافی را داشته باشید که صندلی باید به گونه‌ای انتخاب شود که مراجعه کننده بتواند چندین ساعت با آرامش روی آن بنشیند. در تصویر زیر می‌توانید تناسب وسایل کار با ابعاد بدن انسان را مشاهده نمایید. فضای مورد نیاز برای کارمندان در حالت نشسته یا ایستاده ، مبنایی برای محاسبه ی حداقل فاتصله بین میزها و میز تحریرها است (حداقل فاصله مطلوب ۱۰ متر) صندلیها باید قابل تنظیم چرخدار و مبله و مجهز به پشتی تکیه دادن باشند. دفاتر بایگانی ، آرشیو و کارتهای اطلاعات مربوط به دانشگاهها و … را می توان در کمدهای بدون پهلو که معمولاً از جنس استیل و در ابعاد استاندارد ساخته می شوند قرار داد. برای صرف حداکثر زمان و تداوم کار در محیط های اداری، می توان هسته های تاسیساتی را در جلوی ساختمان در یک طرف از داخل ساختمان، در گوشه های داخلی در انتهای یک گذر گاه ، پایین راهروها نزدیک منبع نور قرار دارند.

سایت فروشگاه تجهیزات نمایشگاهی و فروشگاه فروش میز، صندلی و کمد آرکا یکی از کامل ترین و مجهزترین سایت های فروشگاهی در این عرصه می باشند. ملاقات کنندگان باید دقت کرد که راحتی را به مدت چند ساعت برای افراد فراهم سازد و از نظر ابعاد و کیفیت مناسب باشد. امروزه ساختمان ها با کاربردهای گوناگون ساخته میشوند و یک دسته از آنها به منظور انجام امور دفتری و اداری می باشد. اندازه و مقیاس، معماری فضا تا چه اندازه زیربنای قابل استفاده و متناسب با ابعاد انسانی فراهم می کند. در چنین شرایطی راهروها باید مستقیماً توسط پنجرعه های مرتفع و یا از طریق درهای شیشه ای داخل دیوار روشن شوند. می توان راهروها را از طریق نور گیرهای سقفی در ساختمانهای پهلو دار و ساختمانهای کوتاه، ساختمانهای زاویه دار، ساختمانهای T شکل و U شکل به صورت مقرون به صرفه با روشنایی روز روشن کرد.

ساختمان به عنوان یک عنصر واحد شهر تأثیری اجتناب ناپذیر بر محیط شهری آن دارد. در طول فرآیند طراحی، در نظر گرفتن این اثر متقابل برای ایجاد یک رابطه برد-برد بین ساختمان و شهر بسیار مهم است. رویکرد ما به هر یک از پروژه هایمان به نوعی با این معیار مطابقت داشته است. در پروژه کهن سرام، ماموریت ما ایجاد حداقل مزاحمت رسمی برای شهر بود. در اینجا، عناصر رسمی در هر دو بخش کلی و مجزا مورد استفاده قرار گرفتند. هر گونه ذخیره سازی می تواند به صورت فردی، گروهی یا عمومی باشد که تعداد و نوع آن به واحد و بخش کاری مشخصی مربوط می شود.

انواع فضاهای سرویس غذا با توجه به الزامات بهداشتی مربوط به جابه‌جایی محصولات غذایی بسته‌بندی نشده و یا پردازش ظروف یکبار مصرف، از سایر فضاهایی که ممکن است مواد غذایی در آنها فروخته شود (مانند سالن‌های کارمندان) متمایز می‌شوند. نوع فضای لابی شامل سرسراها، ورودی‌های سالن‌ها و مناطق غربالگری امنیتی در ورودی ساختمان یا فضای مشخص شده در نزدیکی آن است. این فضاها به منظور استقبال و هدایت کارمندان و بازدیدکنندگان، کنترل دسترسی و ایجاد راه‌های خروج از ساختمان طراحی شده است.