اصول کلی طراحی ساختمان اداری مهندسین نقش شهر-دنیای معماری

همچنین، این ساختمان دارای سیستم آیرودینامیکی به صورت آتریوم می باشد که گازهای زباله ضمن عبور از آن توسط مبدل های حرارتی برای استفاده مجدد گرم شوند. علاوه بر این، ساختمان برای کاهش مصرف آب، دارای سیستم جمع آوری آب باران می باشد. علاوه بر این، طراحان این بنا با توجه به پیش بینی های آب و هوا در سال 2050، این ساختمان را برای تغییرات احتمالی آب و هوایی در آینده آماده کرده اند. آنها در طراحی های خود افزایش احتمالی دمای متوسط 3 تا 5 درجه در طول تابستان و افزایش بارندگی 30٪ در زمستان را محاسبه کرده اند. در طراحی ساختمان های(فضاهای) اداری بایستی دارای انعطاف پذیری، راحتی نگهداری، دسترسی مناسب و یک موقعیت اکولوژیکی اقلیمی مناسب باشند و از طرف دیگر یک محیط آرام، لذت بخش و مفید را برای استفاده کنندگان فراهم سازند.

  • آب جاری در لوله کشی کف زمین برای هدایت گرمای بیش از حد در غرب 4 مناسب است.
  • انتخاب روشی سازگار با ذینفعان و مصالح و تکنولوژی قابل بازیافت اهمیت زیادی دارد.
  • چراکه امروزه بسیاری از پلان‌ها همراه با فضایی طبیعی و سرسبز ارائه می‌شوند.

طبق این قانون، معمولاً بخشی از زمین به عنوان چاه نور مرکزی برای تامین نور واحدهای مرکزی استفاده می شود. همچنین نسبت مجاز شیشه به سایر مصالح به کار رفته در نما 40 درصد است. این پروژه در زمینی ۵۴۳ مترمربعی با سطح اشغال ۶۰ % در ۶ طبقه اداری برای شرکت رونیکس تعریف شد. سایت پروژه در مجاورت خیابان حافظ انتخاب شده تا مجاورت لازم با محدوده کاربری مربوط به فعالیت شرکت فراهم گردد. از این رو عناصری مرتبط به کاربری و ماهیت آن به شکل گیری کانسپت منجر شد که می توان به اداری- صنعتی بودن، شفافیت و پویایی روابط و امکان افزایش نیروی انسانی اشاره کرد.

کانسپت معماری ساختمان اداری

این گنبد مسی از نظر ظاهری مشابه سقف گنبدی ساختمان پست و تلگراف در میدان توپخانه سابق (بیسیم پهلوی) است و در واقع با نگاه و یاد گذشته (خصوصا برای کسانی که تهران قدیم را به یاد دارند) به عنوان یک نشانه شهری خاطره انگیز است. در بالاترین طبقات ساختمان به دلیل دید بسیار مطلوب، قابلیت ایجاد یک نیم طبقه فراهم آمد و برای شرکت هایی که نیاز به فضاهای بزرگتری داشتند در نظر گرفته شد. چهار زون در یک واحد تجمیع شد و یک پله گرد که دسترسی به نیم طبقه را فراهم می آورد طراحی گردید. اصولا در هنگام مراجعه به مشاور بازسازی ساختمان‌های اداری، سوالاتی به میان می‌آید که کارفرما برای پیشروی هر چه بهتر فرآیند کار، باید آن‌ها را با دقت تمام پاسخ دهد. اولین سئوالی که متخصص در طول مشاوره از کارفرما می‌پرسد، درباره هدف او از مرمت ساختمان اداری است. از دلایل اهمیت ورودی ساختمان این است، افرادی که می خواهند با شما همکاری داشته باشند پیش از ورود به شرکت شما بایستی از درب ساختمان عبور کنند.

ساختمان اداری بخارست (آرمیتا)

این ساختمان دو طبقه با هدف ایجاد فضا های عملکردی تجاری ساخته شده که طبقه همکف فضایی عمومی تر برای تجارت و فروش محصول یا ارائه خدمات بوده و طبقه اول، دفتر کاری شخصی را شامل می شود. طبقه ی بعد که در واقع پشت بام این ساختمان مجله خبری معماری است هم ارتفاع بام های اطراف ساخته شده است و با دیوار های 2.5 متری خود فضایی باز و متنوع در دل این بنا ایجاد کرده است. این پروژه شامل سه عملکرد در سه طبقه ی مختلف با راه های ارتباطی متفاوت به فضای شهری می باشد.

ترکیب بندی قفسه ها، کشوها، کمدها برای ذخیره سازی در طراحی بسیار مهم است. در این فضاها میزها و فضاهایی نیز برای استفاده کنندگان از کتابها و منابع و هم چنین کارکنان کتابخانه بایستی در نظر گرفته شود. اندازه اتاق های تیمی یا گروهی بستگی به تعداد افراد استفاده کننده، ترکیب بندی مبلمان و تجهیزات و نوع فضاهای ملاقات و گردهمایی دارد. به طور کلی ساختمان های اداری دارای فضاهای اصلی، فضاهای پشتیبانی، خدمات و مسیرهای گردش میباشند. نیاز به ساختمان هایی دارند که امکان تغییر در تعداد کارکنان و انجام وظایف را به وجود آورد و بخش های ساختمانی برای عملکردهای متفاوت پاسخگو باشد.

زمانی که مدت زیادی از عمر یک ساختمان گذشته باشد، در بخش‌های مختلف آن خرابی‌هایی به وجود خوهد آمد. این خرابی‌ها ممکن است کار در محیط اداره را مختل سازند یا از دید ارباب رجوع، ظاهر قابل قبولی نداشته باشند. این فضاها به‌شدت در روند کاری نقش پررنگ ایفا می‌کنند و بیشترین رفت‌و‌آمد در ساعت‌های اداری در این فضاها انجام می‌شود. البته لازم به ذکراست تمام اصول فوق در تمام ساختمان هایی که توسط آرجنت تولید شده پیدا نمی شود. و سیاست این شرکت در استفاده از دستورالعمل های حاصل از بهترین تجربیات است. لذا چنین بنایی ضرورتاً ذهن انعطاف پذیر طراحان آن، شرکت استفاده کننده از آن، و نیز دورنمایی مثبت از نیروی کار مشغول در آن می باشد.