فضای کار این ساختمان در اطراف یک فضای 15 طبقه میانی بزرگ، یک سطح شیشه ای که محرک آن فعالیت های اداری می باشد، پل های گردشی و هسته های بالابر سازمان دهی شده است. قسمت پایینی این فضای میانی توسط یک رستوران، کافه، فضاهای نمایشگاهی و امکانات برگزاری کنفرانس فعال می گردد. این فضای میانی مانند یک شش برای این ساختمان ، تهویه فضا های اداری را بر عهده دارد.
نمای ساختمان اداری مدرن یکی از دغدغههای اصلی سازندگان و مالکان ساختمانهای اداری است. دریافت مجوز در برخی پروژههای بازسازی ساختمان اداری، لازم و ضروری هست؛ امّا به طور کلی از دریافت مجوز برای ساختمانهای مسکونی راحتتر انجام میشه. در شرکتها و ادارات، داشتن ظاهری مطلوب میتونه در برخورد اوّل توجه هر مراجعی رو به خودش جلب کنه و تاثیر مثبتی روی ذهن و در نتیجه، تصمیمهای ارباب رجوعها داشته باشه. این تغییرات در بازسازی ساختمان اداری، میتونن کلی یا بسیار جزئی باشن.
- اگر شرکت شما در یک ساختمان قدیمی با سنگ های شکسته و آجرهای شوره زده قرار گرفته باشد مطمئنا تاثیر اولیه ی بدی در ذهن مخاطب به جای خواهد گذاشت.
- گروه معماری راژه با درک این پیشتازی معماری و نقش بی بدیل هویتی اش گام در راهی نهاده که فردایی بس روشن در انتظار آن است .
- طراحی نما با آجر، نمایانگر سازمانی ساده و قدیمی است، نمای کلاسیک، بیانگر شرکتی پرقدرت و سنتی و نمای اداری مدرن، نشاندهنده سازمانی با محیطی مدرن و پویا است.
- در طراحی نمای اداری به ویژگیهای سازمان و اداره و شاغلان در آن نیز توجه میشود.
- وجود مراکز صدور گواهینامه های معتبر مانند LEED و BREEAM استاندارد ها را بالا برده اند و برای طراحان نوآور تبدیل به هدف شده اند.
معمار با طراحی ویژه و استفاده از رنگی منحصر به فرد، اشکال هندسی، زاویه دادن به قطعات تشکیلدهنده نما، متریال منعکسکننده نور و ورودی زیبا با الهام از طبیعت و صخرهها، نمای اداری خاص و زیبایی خلق کرده است. شاخص های طراحی مانند هسته مرکزی و آتریوم، شیشه سراسری کف تا سقف، صفحات خورشیدی، سرمایش و گرمایش آبی و زمینی و سایه اندازهای کاهنده شدت تابش خورشید از راهکارهای طراحی ساختمان اداری سبز هستند. باید در نظر گرفت که در حال حاضر بیشتر ساختمانها از فناوریهای روز و سیستم های کامپیوتری برای انجام امور خود بهره میبرند. با توجه به این موضوع باید طراحی ساختمان اداری به گونهای تنظیم و اجرا شود که موانع موجود در مسیر کار را به حداقل رسانده و نیازها را دفع و بر شرایط به روز کاری و سیستم های جدید اداری منطبق باشد.
آموزش معماری، فنی و اجرایی
در خصوص موقعیت آسانسورها و سرسراها (لابی چون سرعت و تعداد آسانسورها برای افراد استفاده کننده بسیار مهم است. توصیه می شود آسانسورها ۱۵ درصد جمعیت ساختمان را در مدت ۵ دقیقه جابه جا کنند. مراکز پرداخت کاغذ که شامل دستگاههای فتوکپی، چاپگرها و نمابرها می باشد. توصیه می شود جهت کاهش مزاحمت، این بخش در یک محیط محصور شده قرار بگیرد. نماز خانه که در آن، نماز جماعت و فرادا و هم چنین مراسم مذهبی برگزار می شود. توصیه میشود برای آقایان و خانمها در فضای مجزا در جوار یکدیگر پیش بینی شده و بهتر است این فضا نزدیک وضوخانه باشد. استفاده از مطالب متریچند برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام متریچند و لینک به منبع بلامانع است.
شرحی بر تفاوت ساختمان اداری و واحد اداری
یک ساختمان با دو فضای کار در هر طرف و مسیر گردش مرکزی دارای عمق ۱۵ تا ۱۸ متر است. در تصویر زیر چند نمونه از پلان با عمق های مختلف نشان داده شده است. حیاط های اندرونی اغلب در ساختمان با پلان عمیق، جهت نفوذ نور طبیعی به مرکز ساختمان به کار گرفته می شوند. پروژه ی آپارتمان اداری سفید در یکی از خیابان های شلوغ تهران توسط “استدیو معماری BNS” طراحی و اجرا شده است.
نمای ساختمان اداری
ساختمان نیک در گره ارتباطی خیابان میرداماد و خیابان شریعتی واقع شده است. با توجه به گسترش کاربریهای اداری- پزشکی این محدوده تصمیم بر آن شد که پروژه به صورت اداری در ۵ طبقه، یک طبقه لابی و پارکینگ و یک طبقه پارکینگ و انباری احداث گردد. نمای شیشه ای همچنین می تواند عایقی عالی در برابر سر و صدای محیطی باشد. بنابراین کارمندان در حین کار به هیچ عنوان با معضل آلودگی های صوتی دست و پنجه نرم نخواهند کرد. نمای ساختمان، محلی برای نمایش است، طراح و معمار میتواند با استفاده از دانش هنری خود در ترکیب رنگ، همچون نقاشی که بر بوم رنگ میگذارد، سطح ساختمان را نقاشی کند. رنگها در ترکیب با سایر المانها مانند اشکال هندسی زیبایی بینظیری خلق میکنند.