برنامهریزی و احداث پروژههای انبوه مسکن از جمله مسکن مهر به عنوان یک طرح کلان در مقیاس ملی در راستای تامین سرپناه اقشار کم درآمد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. لذا با توجه به اجرای مرحلهای اینگونه پروژهها در زمانها و مناطق مختلف، سنجش میزان رضایت افراد ساکن در برخی از آنها که به بهرهبرداری رسیدهاند جهت بررسی اثربخشی کیفی در زندگی مردم و تعیین نقاط مثبت و بویژه منفی به منظور بهبود فرآیند پیش رو ضرورت مییابد. مورد مطالعاتی پژوهش، مجتمع مسکونی دولت مهر واقع در شهرک دولتآباد شهر کرمانشاه بوده و حجم نمونه مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران برآورد شده است. با این توضیح که پاسخدهندگان به صورت تصادفی انتخاب گردیده و متعاقبا تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS22 انجام گرفته است. نتایج این تحقیق بر خلاف بسیاری از تحقیقات مشابه، حاکی از آن است که علیرغم رضایت نسبی ساکنین از معیارهای فعالیتی و اجتماعی، کمترین میزان رضایتمندی مربوط به معیارهای کالبدی از جمله تامین نیازهای مبتنی بر آسایش محیطی بویژه در مقیاس معماری ساختمانها میباشد.
- هریک از این شیوهها از شیوهٔ قبل خود کاملتر و آگاهانهتر است و شیوهٔ سوم، شیوه مطلوب و غایی است.
- هنوز هم کتابخانهها و موزههای شاخص شهری با الگوبرداری از معابد یونانی طرحی میشوند تا بر شکوه و اهمیتشان تاکید شود.
- طبیعت همواره سعی دارد که تا حد امکان از تنشهای کششی و فشاری در سازههای خود استفاده کند و از تنشهای خَمشی جز در مواردی که ساختار آن ماهیت لایهای دارد، استفاده نکند.
- در مقابل آن، طراحی داخلی بیشتر مربوط به ایجاد فضایی با اوج جذابیت برای کاربر، مدیریت فضا و زیبایی فضای، ارتقا عملکرد فضای داخلی است که از دکوراسیون همراه با روش استفاده هوشمندانه از عناصر ساختاری به دست میآید.
سبک معماری مدرن یک سبک جذاب است که ماهیتی مینیمالیستی دارد که عموما استفاده از تزئینات ظاهری در آن کاربردی ندارد. این سبک معماری سبکی است که در آن طراحی و فرم، تابع عملکرد است و در آن به وفور از اشکال مستطیلی و مکعبی استفاده میگردد. عموما در سبک معماری مدرن از پنجرههای بزرگ نیز استفاده میگردد که در اکثر بناهای معماری مدرن دیده میشود. دگرگونی ارزشها، آداب فکری و زیستی و تغییر رابطه انسان با جهان و طبیعت، مخدوش شدن انسجام دیرینه کالبدی، اجتماعی و فرهنگی از جمله چالشهای شهرهای ایرانی در دوران معاصر است که فراموشی خاطرات جمعی و دگرگونی مفهوم شهر را در پی داشته است. هدف از نوشتار حاضر، مطالعه آستانه بهینه دگرگونی، پیوستگی و پایایی در راستای حفاظت از مفهوم شهر و خاطره جمعی در مرکز تاریخی تهران است.
پژوهشهای بسیار در خصوص تاثیرات طبیعت بر سلامت حاکی از آن است که ارتباط با طبیعت در فضای مصنوع تاثیر بسزایی بر کاهش مدت زمان بهبودی بیماران دارد. لذا فرض شده است که؛ اجراییکردن اصول طراحی بیوفیلیک در بیمارستانها بر درمان و مدت زمان بهبودی تاثیرگذار است. در این پژوهش بر اساس هدف، روش تحقیق کاربردی، و شیوه مطالعه توصیفی- تحلیلی است. ابتدا با روش بازبینی سیستماتیک منابع مربوط به زمینه طراحی بیوفیلیک و سلامت، تحلیل و بررسی شده، سپس مرتبطترین مقالات در حوزه طبیعت و سلامت، انتخاب شده و تئوریها و شاخصههای سلامتی تاثیرپذیر از ارتباط با طبیعت ارائهشدهاند. در ادامه پژوهش، 14 الگوی طراحی بیوفیلیک در 5 بیمارستان، استرا سوئد، خوتکپوآت سنگاپور، انجیتنگفونگوجورنگ سنگاپور، دل آستین تگزاس و رویال ملبورن در 3 سطح کلیت مجموعه، سازماندهی بنا و طراحی داخلی اتاق بیماران مورد مقایسه تطبیقی و ارزیابی قرارگرفتهاند.
بهینهسازی پارکینگ طبقاتی و ارتباط آن با پیادهرو، خیابان و محیط اطراف باید در نظر گرفته شود. طراحی پارکینگ نیازمند پیشبینی فضا برای تعداد خودروهای پارک شده است و باید بر اساس دادههای دقیق صورت گیرد. اگر طرح تأیید نشود، لازم است اصلاحات لازم صورت گیرد و مجدداً جهت تأیید به مرکز یا مراکز مربوطه ارسال شود. به طور کلی، دقت لازم در این مرحله کمک میکند تا از دوباره کاریهایی که ممکن است به دلیل وجود خطا در مرحلۀ بعد رخ دهد، پیشگیری شود.
رسانهها به یکی از بخشهای جداییناپذیر زندگی انسان در عصر تکنولوژی تبدیلشدهاند. از سویی معماری نیز بهعنوان عاملی رسانهای معرفی میشود که در سطوح مختلف قابلتحلیل است؛ اما با این تفاسیر هنوز الگویی روشن از تعاملات میان معماری و رسانه تبیین نشده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف بنیادی-تجربی، و ازنظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی در مطالعه موردی است.
خلق ساختمانهای جدید یک تلاش پیچیده است و مدیران پروژه، یک برنامه کاری تهیه میکنند و روزانه بین بسیاری از اعضای مختلف تیم هماهنگی بوجود میآورند. مدیران پروژه برای برقراری ارتباط با همهی طرفها، حل مشکلات و رهبری، به دانش عمیقی از فرایند معماری نیاز دارند. معماری، هنری است که دست در دست علم کار میکند تا مکانهایی طراحی شود که مردم بتوانند در آن زندگی کنند، غذا بخورند، کار کنند و بازی کنند.
عوامل موثر بر کانسپت در طراحی
در چرخهٔ رنگ، فامهای ثانویه و ثالثهای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفتهاند، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنار هم سادهترین هماهنگی رنگی را ایجاد میکنند. مادامی که این رنگها با رنگهای خالص سفید و سیاه ترکیب شوند ایجاد بیشماری از رنگها و سایههای مختلف مینمایند. با این همه نباید خواست اجتماع را به دیدهٔ یک مانع در برابر اهداف هنرمندانهٔ معمار نگریست. بیشتر معمارها به این درخواستها به عنوان شرایط طبیعی یک مسیر هنری نگاه میکنند.
شهرنگاری
در این سبک ارتباط ساختمان با محیط اطراف کم است و ساختمان به دلیل تفاوت با جدارههای ساختمانی اطراف به چشم میآید. سبک معماری اسلامی که شامل معماری ایران در پس از اسلام نیز میشود، سبکی شناختهشده در جهان است. معماری اسلامی گسترهای از خاورمیانه تا آفریقای شمالی، آسیای مرکزی و اروپای جنوبی دارد و در هر منطقه از فرهنگ و اقلیم آن مرز و بوم تاثیر گرفته است. ویژگی اصلی سبک گوتیک کاربرد قوسهای تیزهدار است که بار بیشتری را تحمل میکردند و جلوه جدیدی به کلیساهای قرون وسطی میدادند. طاقهای نوکتیز و پشتبندهای معلق امکان باربری بیشتری داشتند و فضای داخلی یکپارچهتر و سازهای طریفتر را در کلیساهای گوتیک ایجاد میکردند. معماری مصری تنوع بسیاری دارد و از سازههای کوچک آجری تا اهرام ثلاثه را در بر میگیرد.
در این ویکیپدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و همتراز با عنوان مقاله قرار دارند.
اندیشه حفاظت معماری در سدههای 17 و 18 در اروپا شکل گرفت و در سده بیستم در قالب منشورهای آتن و ونیز به جهان عرضه گردید. برخی کشورهای شرقی اصول این منشورها را تا اندازهای مغایر با برخی سنتهای حفاظت معماری خود میدیدند و همین امر موجب به چالش کشیده شدن اندیشه مرسوم در زمینه حفاظت و شکلگیری سند اصالت نارا گردید که به احترام بر تنوع فرهنگی و زمینه فرهنگی تأکید میکرد. حال پرسش اینجاست که رویکرد سنتی حفاظت معماری در کشورهای شرقی دارای چه ویژگیها و مغایرتهایی است؟ از آنجایی که توجه به زمینه فرهنگی بسیار مورد تأکید است، لذا شناخت ویژگیهای رویکرد شرقی و شیوههای سنتی حفاظت معماری در شرق برای شناخت زمینه فرهنگی کشورهای شرقی ضرورت دارد. از اینرو هدف این مطالعه شناخت ویژگیهای رویکرد سنتی برخی کشورهای شرقی از جمله ایران و مغایرتهای آنها با اصول مدرن حفاظت است تا بتوان تا اندازهای به شناخت زمینه فرهنگی مشرق زمین در حفاظت معماری دست یافت. این پژوهش از نوع بنیادی و به صورت کیفی و استقرایی انجام میشود که بخشی از آن مطالعه مروری است و از آنجایی که در رابطه با ایران در این زمینه مطالعهای انجام نگرفته، بخش مربوط به ایران با کدگزاری و مقولهبندی روش نظریه زمینهای انجام میشود. در پایان جمعبندی مطالعه نشاندهنده آن است که وجه تمایز شرق در حوزه حفاظت میراث، در توجه بیشتر به ناملموسها و معنویات است که مغایرتهایی با برخی اصول مدرن حفاظت معماری مانند منشور ونیز که دربردارنده گرایش مادهگرایانهست دارد.