سیر شکل ­گیری مجتمع ­های مسکونی در ایران و جهان دانشنامه هنرمعماری

از ویژگی های اصلی این مورد می توان به نزدیکی به مراکز اداری و تجاری شهر و همچنین آب و هوای مناسب اشاره کرد. در صورتی که بخش اول این مقاله را مطالعه نکرده اید از طریق لینک زیر وارد شوید. اصول کلی و ضوابط طراحی معماری فرودگاه (بخش 1) سيستم هاي ناوبري فرودگاهها ILS چيست سابقهً پيدايش روشهاي مختلف جهت… گروه مهندسی آیتیس با بهره گیری از متخصصین مجرب IT و کارشناسان املاک اقدام به طراحی سامانه اطلاع رسانی و فروش مجتمع های تجاری و برج های ایران با نام نموده است. در راه اندازی این سامانه سعی بر آن شده تا بتواند به عنوان مرجع جامع و کاملی از اطلاعات برج ها، مجتمع های تجاری، مسکونی و تفریحی و ..

این گروه از مجتمع های مسکونی در بین مجتمع های مسکونی پردیس به مجتمع های ویلایی معروف هستند و استقلال و رفاه بیشتری نسبت به مجتمع های مسکونی دیگر در این شهر دارند. هر طبقه از این واحد های مسکونی معمولا متراژی بین 120 تا 200 متر مربع دارند. این مجتمع در منطقه یک تهران و در خوش آب و هوا ترین نقشه این شهر بنا شده است.

  • این پروژه در سال 2012 تکمیل شد و جایزه اول را در بخش بهترین پروژه معماری مسکونی در جوایز معماری پلاس 2013 به دست آورد.
  • در حالت اول، تمامی ساکنین ساختمان، اعضای یک سازمان یا نهاد هستند که در آپارتمان­ها سکونت داشته و همه‌ی کاربران به یک میزان حق استفاده از تسهیلات و امکانات آپارتمان را دارند.
  • حدود 5 هکتار زمین در کنار رودخانه هادسون نیویورک برای پروژه های مجتمع های مسکونی-تجاری در نظر گرفته شده بود و برج الماس یکی از اولین کاسنپت های پروژه به شمار می رود.
  • از سوی دیگر، با داشتن استخر، باشگاه، سونا، جکوزی، سالن اجتماعات و … نیز تا حد بسیاری به نیازهای ویژه کاربرین توجه کرده‌ایم.

به شکلی که از صحنه ای از برهم ریختگی این تضاد قاطع بیرون و درون است. وویلا، مشارکت در ساخت و اجاره ویلا درمنطقهشمیرانات تهرانمشغول به فعالیت می باشد. برای اینکه یک پروژه به موقع و با بودجه تکمیل شود، همه افراد درگیر باید با هم همکاری کنند. ما معتقدیم که همکاری بر اساس احترام متقابل و ارتباط آزاد و صادقانه بین مشتریان، شرکا و خودمان است. ما به دنبال ارائه بهترین‌ها هستیم که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

برجهای مسکونی سپهر

از دیگر نکات مهمه پلان این مجتمع مسکونی می توان به رعایت تناسب بین توده و فضا اشاره کرد. فاصله محرمیت فردی که در منتهی الیه فضای باز خصوصی هر قطعه قرار داشته باشد می تواند در فاصله مطلوب ۱۸ متری از ساختمان مقابل قرار گیرد . در صورتی که طول قطعات کم باشد ، ابتکارات طراحی می توانند تا حدی جایگزین کمبود فاصله گردند ، به نحوی که پنجره های طبقات فوقانی واحدها بالاتر از خط چشم در وضعیت ایستاده بوده و حصار حد فاصل قطعات درای ارتفاعی بیش از حد متوسط انسان باشد . بسیاری از این تجربیات نیز بیشتر حاصل کار و تلاش انفرادی بوده؛ و بنابراین روشن است به عنوان اصلی پایدار در طراحی ها و ساخت و سازهای جامعه امروز لحاظ نمی گردد. می توانیم فرم های مختلف ساختمان را با هم ترکیب کنیم تا بازدهی این بناها را در طراحی شهری نیز افزایش دهیم. از ترکیب شکل خطی با بناهای حول حیاط مرکزی ،می توان مجموعه های مسکونی مطلوبی طراحی نمود.

برج المان ۸ – هاشمیه ۱۱

آپارتمان‌های مسکونی یا واحدهایی که در یک ساختمان چندطبقه‌ی مسکونی قرار دارند، بر حسب وسعت، ارزشِ بها، لی‌آؤت، امکانات و غیره‌، در دسته‌بندی‌های مختلفی جای می‌گیرند. در این خانه‌ها، آشپزخانه نیز به صورت فضایی نه محصور و مجهز، بلکه با حداقل امکانات و ضروریات طراحی می‌شود. جانمایی‌های خلاقانه به منظور استفاده‌ی بهینه از فضا، می‌تواند این آپارتمان‌های کم‌وسعت را به فضایی دوست‌داشتنی و کارآمد تبدیل کند. بعد از این، خانه‌های یک‌خوابه هستند که تفاوتشان با سوییت‌ها، در جدا و محصور بودن فضای خواب آنهاست؛ و سپس خانه‌های دو یا سه‌ خوابه و بیشتر هستند که البته معمولاً تعداد واحدهای آپارتمانی که بیشتر از سه‌خواب باشند، از مدل‌های پیشین کمتر است. آپارتمان می‌تواند مبله ‌شده و یا کاملاً خالی به ساکنین جدید اجاره داده شود که حالت اول بیشتر در اروپا و آمریکا رایج است. داشتن پارکینگ، صندوق پست خصوصی، انبار و مانند اینها از جمله تسهیلاتی‌ست که مضاف بر خانه، می‌تواند به مالک یا ساکن تعلق بگیرد.

از طراحی معابر طولانی و مستقیم که امکان استفاده به عنوان زمین مسابقه را بدهد ، می بایست پرهیز نمود . یک فاصله مناسب بین تقاطعهای همجوار در حدود ۴۵ متر پیشنهاد می شود . موضوع پروژه مجتمع مسکونی دریا گوشه، طراحی آپارتمان های هم مساحت و در چهار طبقه، و مجموعا 8 واحد بود. این موضوع باعث می شد که ناچار طبقه همکف کاملا به پارکینگ اختصاص پیدا کند و به منظور تامین پارکینگ ها، پله های ارتباطی طبقات در منتهی الیه شمالی زمین جانمایی شد. این موضوع کیفیت دسترسی اصلی به طبقات را نامطلوب می کرد چون بایستی از داخل پارکینگ این دسترسی تامین می شد.

در طراحی تمام این موارد، با توجه به موارد خاص متوجه هر پروژه، قطعا تفاوت‌هایی لحاظ می‌شود که متناسب با آن مورد خاص است ولی اصول و مواردی را نیز در تمامی آن‌ها به صورت اشتراکی می‌توان پذیرفت و به عنوان مبنا معرفی کرد. پروژه‌ی مجتمع مسکونی تورتن در دساؤ نمایش زیبایی‌شناسانه‌ی هنر ساختمان‌سازیِ خردگراست. طراحی و احداث این ساختمان‌ها در پی درخواست مدرسه‌ی باؤهاؤس مبنی بر انتقال ساختمان و اساتید باؤهاؤس به دساؤ صورت گرفت.

نمونه هایی از اتاق خواب های به سبک انتقالی که به زیبایی طراحی شده است.

این سفارش به دفتر معماری ؤالتر گروپیوس محوّل شد و شامل تعداد 314 خانه‌ی کوچک دوطبقه‌ی تک‌خانوار است که در طیّ سه‌مرحله و سه سال تکمیل شد. گروپیوس قصد کرد تا در این پروژه، مزایای صنعتی‌سازی فرایند ساخت را نشان بدهد و تمامی موارد مربوط به سایت را با توجه به اصول خط تولید سری‌وارِ رایج در آمریکا سازماندهی نمود. اما ساکنان این خانه‌ها معماری مدرن را با بی‌تفاوتی پذیرفتند و از نقص‌های ساخت و هزینه‌های مازاد آن، شکایت می‌کردند.