ده پروژه طراحی از نسل در حال رشد طراحان ژاپنی


یک صندلی بامبو با قاب باریک، مبلمان استیل رنگی الکترولیتی و کاشی‌های رنگدانه‌شده با ریز جلبک‌ها در این مجموعه از محصولات به نمایش گذاشته شده در Designtide توکیو.


Designtide توکیو، پلتفرمی برای طراحان مستقل، سال گذشته پس از 12 سال وقفه به پایتخت ژاپن بازگشت تا به آن اشاره کند که صنعت طراحی می تواند در سال های آینده چگونه باشد.

این رویداد پروژه های طراحی بیش از 30 طراح، عمدتاً از ژاپن و همچنین کره ج،ی، تایوان و بریت،ا را گرد هم آورد.

پروژه‌ها، که بسیاری از آنها مخصوصاً برای نمایشگاه توسعه داده شده‌اند، بر روی ازاره‌های سفید در سرتاسر سالن نیهومباشی میتسویی به نمایش درآمدند و به هر یک از طراحان اهمیت ی،، در فضا داده شد.

بازدیدکنندگان می‌توانند پروژه‌های منفرد را بدون هرگونه پیام‌های نام تجاری یا بازاریابی کاوش کنند و هدف سازمان‌دهنده را برای “پلتفرم ، ایده‌های جدید و روندهای طراحی آتی به جای طراحی تجاری” برآورده کنند.

یکی از بنیانگذاران این رویداد، یوتا تاکدا، امیدوار است که این نمایشگاه به گسترش عمومی استعدادهای جدید در صنعت کمک کند. او در مصاحبه با Dezeen در مورد تولید کنندگان و برندهای ژاپنی صحبت کرد، “طرف شرکت دانش سفارش دادن به طراحان جوان یا شجاعت اختصاص دادن استعدادهای جو، که آنها نمی شناسند را ندارد.”

برخی از پروژه های آزمایشی نسل در حال رشد طراحان ژاپنی را بخو،د:


مجموعه نقاشی جریان اثر دایسوکه

مجموعه نقاشی جریان اثر دایسوکه یاماموتو

دایسوکه یاماموتوسری Flow در سال 2022 آغاز شد، زیرا طراح کار با مصالح ساختم، دور ریخته شده را بررسی کرد. در این مورد، او مبلمان را از فولاد سبک وزن (LGS) ایجاد کرد، یک ماده ا،ترود شده که معمولاً به ،وان سیستم قاب برای سازه های دیوار داخلی استفاده می شود.

این مواد یکی از بزرگترین ، های صنعت ساختمان است و به ندرت پس از ت،یب بازیافت می شود.

با یافتن زیبایی از این ماده بی‌ارزش، این سری در Designtide توکیو با رنگ سطحی روشن که یادآور رنگ‌های رنگین‌کمان یک لکه نفتی است، تکامل یافت. رنگ به سطح اضافه نشد اما با اعمال بار الکترولیتی از طریق فولاد کم عیار به دست آمد.


کاشی های سنگی ،من آاتیسمو

کاشی های سنگی ،من آاتیسمو

استودیو طراحی اوتیسم به سنگ دور انداخته شده اویا جان تازه ای بخشید – توف پوکه ای متشکل از خا،تر آتشفش، و سنگ پا که در اثر فعالیت های آتشفش، در حدود 15 میلیون سال پیش ته نشین شده بود. در تشکیل این سنگ ناخالصی هایی مانند تراشه چوب وجود داشت که پوسیده شده و سوراخ های نامنظمی به جا گذاشته است.

این سوراخ ها بیش از حد بزرگ هستند که سنگ برای کاشی های تجاری استفاده شود. استودیو کاشی های رد شده را برداشت و حفره ها را با گچ آبی زنده و اکریلیک پایه آب پر کرد. این سنگ نه تنها قوی تر است، بلکه زیبایی جدیدی به خود می گیرد و می تواند دوباره به ،وان مصالح ساختم، مورد استفاده قرار گیرد.


پتوهای YamamotoColorwave توسط یوری هیمورو

پتوهای Colorwave توسط یوری هیمورو

طراح پارچه یوری هیمورو پتوهای Colorwave را برای نمایشگاه Designtide توکیو توسعه داد، که شامل ال،ایی است که بسته به زاویه و جهتی که از آن نگاه می شود تغییر می کند.

منسوجات از ،یب نخ های پشمی و پنبه ای ساخته می شدند که در دو لایه مجزا بافته می شدند و سپس در آب گرم شسته می شدند. پشم به طور طبیعی با گرما منقبض می شود اما پنبه اینطور نیست و سطحی بافت با برآمدگی ها را تشکیل می دهد. در این ،مت‌های برجسته، دو رنگ در کنار هم بافته شده‌اند که تنها زم، که زاویه دید را تغییر می‌دهید، آشکار می‌شوند.


صندلی بامبو توسط Syunnosuke Sannomiya

صندلی بامبو توسط Syunnosuke Sannomiya

Syunnosuke Sannomiya که اخیراً از دانشگاه هنر Musa،no فارغ‌التحصیل شده است، این صندلی با قاب باریک را با بهره‌برداری از قدرت ذاتی بامبو مهندسی کرد. طراح با مطالعه ویژگی های طبیعی ساقه چوبی با رشد سریع، طول های باریک لبه بیرونی قوی بامبو را برید و دو ،مت از این بخش ها را به هم ،باند و اجزای قاب محکمی را برای ساختار صندلی ایجاد کرد.

این اجزای سبک وزن، در حالی که زیبایی ذاتی بامبو را حفظ می کنند، به طرز هوشمندانه ای توسط اتصالات رولپلاک باریک به هم متصل می شوند. این صندلی به ،وان بخشی از نمایشگاه دانشجویی ک، 2024 در Designtide توکیو به نمایش گذاشته شد.


پروژه تحقیقاتی SO-Colored توسط We+

پروژه تحقیقاتی SO-Colored توسط We+

در تحقیقات مواد در حال انجام خود، استودیوی طراحی برجسته ما + کاشی های رزینی رنگی با استفاده از ریزجلبک های پودری ایجاد کرده است. این استودیو که مشتاق دور شدن از رنگدانه های مشتق شده مصنوعی بود، با آزمایشگاهی کار کرد که در حال پرورش گونه های مختلف جلبک است.

در حالی که معمولاً با سبز همراه است، سایر سایه های پر جنب و جوش قرمز، زرد، نارنجی و آبی توسط جلبک ها تولید می شوند. این رنگ‌ها نه تنها توسط گونه‌ها، بلکه شرایط رشد نیز تعیین می‌شد.

برای این پروژه، طراحان سایه های مختلف ریزجلبک پودری را با رزین درخت دامار قبل از ریخته گری در کاشی های مستطیلی ،یب ،د. تمام سایه‌های کمی متفاوت، کاشی‌ها برای نمونه اولیه چهارپایه‌ها و نیمکت‌ها اعمال شده‌اند.


فرش‌های تاتامی پی،ل بافت اثر Hana Mitsui

فرش‌های تاتامی پی،ل بافت اثر Hana Mitsui

با توجه به کاهش محبوبیت تاتامی در ژاپن، طراح پارچه هانا میتسویی توجه او را به تکنیک بافت سنتی تاتامی Kakegawa-Ori با استفاده از چمن ایگوسا معطوف کرد. او مشاهده کرد که ساختار بافت ساده این تکنیک، ال،ای مربعی شبیه به پی،ل های دیجیتال ایجاد می کند.

میتسویی با استفاده از رنگ‌های مختلف چمن توانست یک نقاشی را که از طریق این زیبایی‌شناسی پی،لی بیان می‌شود، تکرار کند. برای Designtide Tokyo، او عمداً نقاشی معروف مونالیزا را انتخاب کرد، به این امید که شمایل نگاری آن افراد زیادی را به سمت آن جذب کند و به ،ه خود امکانات معاصر بافت سنتی ایگوسا را ​​برجسته کند.


سریال Time-Created توسط Rikuo Takata

سریال Time-Created توسط Rikuo Takata

طراح جوان ریکو تاکاتا این مجموعه مبلمان را با هدف جلب توجه به کاغذهای واشی ساخته شده در محله خانه خود در استان فوکوی به نمایش گذاشت. تاکاتا با استفاده از برخی از کاغذهای نمونه ساخته شده توسط کارخانه اوسادا واشی، کاغذهای بافت دار را روی سطوح مبلمان اعمال کرد.

طراح جوهر سیاه ژاپنی Sumi را روی بلوک های هندسی چوبی اعمال کرد که سپس با کاغذ پیچیده شده و در چهارپایه های ساده و میزهای کناری مونتاژ شدند. چوب تیره از طریق کاغذ نیمه شفاف خودنمایی می کند و در اولین برداشت، سطح دوتایی خالدار مبلمان ظاهر سنگی به خود می گیرد.


قفسه بندی Point Line Plane توسط هیرواکی کاوانامی

قفسه بندی Point Line Plane توسط هیرواکی کاوانامی

با آگاهی از اینکه امروزه مواجهه ما با محصولات بیشتر از طریق یک تصویر است تا تعامل فیزیکی، هیرواکی کاوانامی وظیفه خود را ارائه طرحی که نمی‌تواند به‌طور مؤثر از طریق رسانه‌های بصری ارتباط برقرار کند.

او با این مأموریت خود، یک سیستم قفسه بندی حداقلی را ارائه کرد که از یک شبکه به هم پیوسته از ورقه های آلومینیومی به ضخامت سه میلی متر ساخته شده بود که توسط طناب نازک چتر آبی به صورت کششی نگه داشته می شدند.

در حالی که عملکرد شی بلافاصله برای بازدیدکنندگان آشکار شد، طراحی به طور موثری محدودیت های عکاسی را در ثبت جرم، بافت یا سایه های جسم برجسته کرد. در یک تصویر، مادی بودن شی ناپدید می شود و یک شکل مسطح و خطی “نقطه، خط و صفحه” روی صفحه باقی می ماند.


بازسازی سرامیک های Ocean Hue توسط Sae Honda

بازسازی سرامیک های Ocean Hue توسط Sae Honda

سائه هوندا برای ایجاد لعاب روی این مجموعه ظروف سرامیکی از پوسته های خارپشت دریایی استفاده کرده است. هنگام شلیک، پوسته ها خا،تر حاوی مقادیر کمی منیزیم تولید می کنند که بافتی مات به لعاب می بخشد. گاهی اوقات ماسه ساحلی اضافه می شد که بر رنگ ها و بافت نهایی تأثیر می گذاشت.

هوندا به یک مشکل دو جانبه پاسخ می دهد: بیابان زایی فزاینده بستر دریاها به دلیل تغذیه بی رویه توسط ارگ،سم های جلبک خوار دریایی مانند خارپشت دریایی. با کاهش بستر جلبک دریایی، جوجه تیغی‌های دریایی اغلب گوشت بی‌کیفیت پیدا می‌کنند و از نظر تجاری برای غذا نامن، می‌شوند.

به این ترتیب، جوجه تیغی کمتری صید می شود و جمعیت ها متورم می شوند که باعث از بین رفتن جلبک دریایی می شود. تلاش‌هایی برای از بین بردن خارپشت‌های دریایی انجام می‌شود و هوندا امیدوار است با این مجموعه در حال تکامل، هدف بیشتری را به این مأموریت بدهد.


شینکوکیو اثر کنشو میوشی

شینکوکیو اثر کنشو میوشی

پس از تحقیقات مداوم او در زمینه زیبایی شناسی حرکت در طراحی، کنشو میوشی دستگاه کوچک Shinkokyu را در Designtide توکیو ارائه کرد. میوشی در حین بررسی طراحی کیستتیک برای دکترای خود در کالج سلطنتی هنر لندن، متوجه شد که چگونه تنفس ما تحت تأثیر حواس‌پرتی‌های زندگی مدرن قرار گرفته است. او دریافت که وجود فراگیر دستگاه‌های مبتنی بر صفحه نمایش باعث می‌شود که انسان به‌طور منظم و اغلب با تنفس‌های کم عمق تنفس کند.

دستگاه نمونه اولیه Miyo، رفتار تنفس سالم را تقلید می کند: ،مت کاسه ای شکل بالایی با بالا و پایین رفتن با سرعتی مشابه با تنفس آهسته و عمیق انسان “نفس می کشد”. امید او این است که این دستگاه ساده به ،وان یک فرمان برای تشویق تنفس آرام تر، آگاهانه تر و ترمیم کننده عمل کند.

Designtide Tokyo در سالن Ni،nba، Mitsui، توکیو از 27 نوامبر تا 1 دسامبر برگزار شد. برای رویدادهای معماری و طراحی بیشتر در سراسر جهان، راهنمای رویدادهای Dezeen را ببینید.




منبع: https://www.dezeen.com/2025/01/10/designtide-tokyo-،anese-designers/