نمونهگیری بهصورت سامانمند و غیر تصادفی انجام و نظر به اینکه یکی از عوامل مهم در ارزشیابی آموزشی عملاً خود دانشجویان میباشند ترجیح داده شد که نظرات دانشجویان هم درزمینهی ارزشیابی طرحهای معماری گرفته شود. بر این اساس دانشجویان آتلیه طرح معماری ، کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل آماری نتایج با کمک نرمافزار SSPS و بهکارگیری آزمون همبستگی اسپیرمن برای سنجش مدل پژوهش و ارزیابی اعتبار آن و از آزمون فریدمن برای اولویتبندی متغیرها استفاده شد. نتایج حاصل از پرسشنامهها در تهیه راهکارهای پیشنهادی و امتیازدهی معیارها و ضوابط داوری پروژههای طراحی معماری مؤثر هستند. نتایج پژوهش نشان میدهد که مطالعات و دانش فنی، با بالاترین ضریب همبستگی معنیدار بیشترین رابطه را با محصول نهایی داشته است و بعدازآن مهارت طراحی، پیشبرد روند طراحی و دانش اولیه قرار دارند. نتایج آزمون رتبهبندی فریدمن نشان داد که زیرمولفه تحلیل و تفسیر نتایج محصول نهایی،تکنیک نحوه ارائه و ماکت بالاترین رتبه و مهمترین زیرمولفههای مرتبط با ارزشیابی طرحهای معماری هستند.
- چنین رویهای سبب میشود که ساختار ضمن صرف مصالح کمتر، پاسخگوی مقاومت به گونه بهتری نیز باشد.
- چون هنر پستمدرن با هدف نقد عقلانیت مدرنیست و هجو اصالت کلاسیکها شکل گرفته، تا میتواند از آثار آنها بهره میبرد.
- فرآذین طراح و تولید کننده با کیفیت ترین پارتيشن ها و محصولات مبلمان اداری متنوع در طرح های مختلف می باشد.
- معماری قاجار باعث شد اصول معماریهای سنتی ایرانی برتری یابد و در همین دوره فضا برای خلاقیت و نوآوری معماران ایجاد و تغییرات مثبت و مدرن در معماری ایران به وجود آمد.
از نظر معنای لغوی معماری را با برابرهای آبادگری، رازی گری، والادگر، بانی گر و مهراز در زبان فارسی یاد کرده اند که کلمه مهراز ، همان کلمه مهندس معماربه عبارت امروزی است . طبیعت همواره سعی دارد که تا حد امکان از تنشهای کششی و فشاری در سازههای خود استفاده کند و از تنشهای خَمشی جز در مواردی که ساختار آن ماهیت لایهای دارد، استفاده نکند. اساساً همه ساختارهای طبیعی بافت لایهای دارند؛ یعنی سطوح و حجمهای آنها از کنار و روی هم قرار گرفتن لایهها به وجود آمدهاست. ماهیت لایهای موجب میشود تا در فرمهای طبیعی، فقط عکسالعملهای کششی یا فشاری به وجود آید. حدود ۲۰ سال قبل از میلاد، ویتروویوس معمار رومی چیزی را که امروز نخستین کتاب باقیمانده در باب معماری شناخته میشود را نوشت.
پروژه کامل طراحی بیمارستان (طرح ۴ کارشناسی معماری)
یافتهها نشان میدهد عوامل شکلدهنده به ریخت شهری بهصورت الگویی ماتریسی عمل میکنند و نحوه اثرگذاری آنها مطابق با یک فرایند خطی نیست. اجزاء این ماتریس را سه ساحت کنشگران، عمل/تعامل و شرایط تشکیل میدهد که هرکدام شامل مجموعهای از مقولات تأثیرگذار و دارای انواع و ابعاد مختص به خود است. فرد/خانواده، جامعه محلی به ترتیب مؤثرترین کنشگران قلمدادشدهاند؛ در ساحت عمل/تعامل، حق مالکانه برای تفکیک اراضی، توافق میان صاحبان حقوق و نظام حقوقی مؤثرترین عوامل شناخته شده و مهمترین شرایط زمینهای به ترتیب اقلیم و اقتصاد زمین و بعد خانوار به دست آمدهاند. همچنین عارضه موجود بهصورت فرم مصنوع و فرم طبیعی در ورای تمام ساحتهای برشمرده نقش عمدهای را در شکلگیری ریخت شهری ایفا کرده است. همچنین در زمینه استخدام ادارات و موسسات دولتی نیز گاها از رشته مهندسی معماری یاد میشود ولی اکثر فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار خارج از چارچوب ادارات دولتی مشغول به فعالیت هستند.
سبک معماری مصری (Egyptian Architecture)
امروزه، بسیاری از کارفرمایان به دنبال ساختهایی با کیفیت و در عین حال جذاب هستند؛ این دقیقا همان چیزی است که یک معمار میتواند در برخورد با یک موضوع و مسئله طراحی انجام دهد. لذا بازار کار دیگری که میتوان برای یک مهندس معمار متصور شد، طراحی داخلی فضاها و همچنین طراحی نمای پروژههای مختلف است که هر کدام بسته به نوع طرح و نیاز کارفرما دارای حق الزحمههای متفاوتی هستند. بی تردید حساس ترین و پر چالش ترین بخش در فرآیند طراحی معماری، تبدیل ایده به فرم است. در مرحله ی خلق فرم، بر اساس درک و تجربه مهندس معمار از مباحث سازه ای، تاثیر متقابل سازه و معماری و معماری داخلی بر یکدیگر مورد توجه قرار گرفته و هر چه دانش معمار و طراح در این حوزه بیشتر باشد، در طراحی معماری ایده پروژه بیشتر ساخته و پرداخته و تکمیل می شود.
سمینار معماری «از پروسه تا پروژه؛زمینه گرایی انتقادی،پاسخ معماری امروز…!!»
یک معماری خوب با سپری شدن زمان توسعه پیدا میکند و ما را ترغیب میکند تا عادات سالم تر و کارآمدتری را در نظر بگیریم. برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارتهای تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارتهای فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارتهای فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز میکنند و سبب موفقیت او در زمینهها و موقعیتهای شغلی میشوند. چنین مهارتهایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیطهای کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارتهای نرم» از آن نام میبرند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارتهای فردی، مشاهده مجموعه فیلمهای آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد میشود که لینک آن در زیر آورده شده است.
مدارس، یکی از مهمترین بناهای ادوار تاریخ هنر و معماری ایران محسوب میشوند. جغرافیای تاریخی، در کنار عواملی همچون شیوههای ساخت و دستاوردهای معماری ادوار مختلف، یکی از مولفههای مهم ابنیه تاریخی است که توجه به آن برای شناسایی هویت معماری آنها لازم است. اما در پژوهشهای تاریخ معماری ایران کمتر به این رویکرد توجه شده است. هدف این مقاله گونهشناسی مدارسی است که در دو حوزه جغرافیای تاریخی خراسان و اصفهان قرار گرفتهاند. این مسئله با طرح این پرسش محقق میشود که آیا مدارس واقع در یک جغرافیای تاریخی از یک الگوی مشخص در ویژگیهای کالبدی پیروی میکنند؟ بدین منظور ابتدا به تبیین مفهوم جغرافیای تاریخی، معرفی جغرافیای تاریخی ایران و به ویژه دو حوزهی خراسان و اصفهان پرداخته شده است.